Og 900 kytkinhuolia

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Og 900 kytkinhuolia

Viesti Kirjoittaja mestari »

nalleolut kirjoitti:
Ma Kesä 21, 2021 11:29
ei

vaan perustyökaluilla... toki jos on tapana kuskalla saabin hudlarissa kilopultteja ni homma hoituu mut...
tottahan saabisti pitää perökontissa tarpeelisen määrän välineitä em remanssia varten ja tarvitaanhan siinä se kuusiokoloavainkin :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Og 900 kytkinhuolia

Viesti Kirjoittaja aero »

^Ei mulla kyllä oo Saabin kyydissä työkaluja, mutta se onkin ehjä auto...
vilhosyvis kirjoitti:
Ma Kesä 21, 2021 15:06
Jep, eli ihan kytkinremontiksi vissiin sitten menee.

Muutenhan auto on hyvinkin siistissä kunnossa ja kilsojakin vain 169 tkm, että olisi sääli jos kytkin ns. pilaisi kokonaisuuden. :saab:
Joo, kytkin kuntoon vaan. Ei kai siinä kauheesti tartte nihkeillä kun kerran tekemään ryhtyy niin uutta vaan paikalleen se minkä järkevästi kaupasta saa. Ei ne osat mahottomia maksa ja parempi kun pistää kerrasta kuntoon.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Og 900 kytkinhuolia

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Onko suosituksia missä teettää og satkuun kytkinremontti?
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Og 900 kytkinhuolia

Viesti Kirjoittaja mestari »

tällä kelillä ehkä mukavin on juhannuksena kaveriporukalla leipoa kytkin jossakin varjoisessa paikassa kuntoon,meinaan korjaamoilla on kesälomat ja jonot pitkiä :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 771
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Og 900 kytkinhuolia

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Vanhoissa Saabeissa omat jipot ne kun oivaltaa niin on yksi helpommista autoista vaihtaa kytkin, siksi omasta mielestä olisi hyvä jos jonkun klubilaisen saisi tekemään tuon remontin niin tulee tehtyä oikein ja mallikkaasti :) jollain nykyajan mekaanikolla voi mennä sormi suuhun kun näkee että vauhtipyörä on keulaa kohti ja vaihdelaatikko öljypohjana :D Fiksua innovaatiota, kytkin on helppo vaihtaa, välityksiä pystyy vaihtamaan ja moottori lämmittää talvella nopeasti vaihdelaatikkoa ja sen öljyjä koska se on sen alla. :saab:
Viimeksi muokannut PM99, Ti Kesä 22, 2021 14:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Og 900 kytkinhuolia

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ovatkohan...........
PM99 kirjoitti:
Ti Kesä 22, 2021 13:29
vetoakselit ovat yhtä pitkät molemmilla puolilla,
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
spade
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: Ke Loka 24, 2007 15:28
Paikkakunta: Espoo

Re: Og 900 kytkinhuolia

Viesti Kirjoittaja spade »

Moi,

Lisäilkäähän ja korjatkaa muut, edellisestä kytkinrempasta on jo vuosia, mutta menee jotekuinkin näin

1) kytkimen päällä oleva muovikupu irti
2) apuri painaa kytkimen pohjaan ja toinen tunkee vanhan tulpanjohdon paineasetelman hampaiden väliin koko kehän matkalta niin että kytkin jää ikäänkuin pohjaan
3) irroitetaan vaihteiston keulalta isohko jousi/klipsi ja sitten hattu, muistaakseni muovia ja avataan muovinen ruuvi kytkinakselin päästä, muovisen ruuvin tilalle laitetaan 8mm pultti jossa on iso prikka
4) kammetaan kytkinakseli ulos prikkaa vasten vääntäen, ja tässä tosi varovasti että jäähdytin ei hajoa
5) irroitetaan kytkimen työsylinteri, kolme kuusiokolomutteria, kannattaa puhdistaa niiden kannat hyvin ettei hajoa
6) irroitetaan paineasetelma vauhtipyörästä, pultit ulkokehällä, konetta pitänee pyörittää vähän mutta siinä se sitten oli, nostetaan vanha kytkinpaketti pois ja asennetaan uusi.

Tämän tekee tosiaan pihalla varsin helposti, ehkä mukavimpia remontteja mitä olen tehnyt. Tuolla ylhäällä kehuttu lyhyt vaihtoaika on varsin todellinen kun on tämän pari kertaa tehnyt.

Työsylinterin vaihto taisi olla kanssa helppo homma, en vain nyt muista miten ilmaaminen meni, olikos siinä sylinterissä ilmausruuvi kyljessä


T Pasi
9000CS 2.0t -96
9-3 TurboJubileum 2.0t -02
9-5 Vector 2.3t BioPower -08

Ex: 9-3SS Linear 2.0t -04, 900 -87, 90 5sp -85, 99L 1.85 -74
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Og 900 kytkinhuolia

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kohta 2. entä jos ei oo apuria ja kytkin on aivan kuollut.

tähän auttaa pulttimutteri patentti tai orggis työkalu setti ... :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2044
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Og 900 kytkinhuolia

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Purkaantuu tarvittaessa kuollut kytkin ihan kahdella sorkkaraudallakin.

Tuon toimimattoman kytkimen voi myös aiheuttaa kudoksista pehmennyt kytkinletku. sen huomaa ihan kytkintä painettaessa samaan aikaan letkun päältä tunnustelemalla. ehjässä letkussa ei kuulu tuntua mitään kytkintä painaessa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 771
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Og 900 kytkinhuolia

Viesti Kirjoittaja PM99 »

nalleolut kirjoitti:
Ti Kesä 22, 2021 13:41
ovatkohan...........
PM99 kirjoitti:
Ti Kesä 22, 2021 13:29
vetoakselit ovat yhtä pitkät molemmilla puolilla,
Ainakin lähellä verrattuna normi etuvetoautoihin :) tuo orkkis työkalusarja ois kyllä jees
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Og 900 kytkinhuolia

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Oivasti väistit väärän tiedon mueusen
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 771
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Og 900 kytkinhuolia

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Korjasin tekstiä niin ei tule väärää tietoa... Hyvät ohjeet antoi Pasi käytännössä samoin on tullut nuita vaihdettua
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Og 900 kytkinhuolia

Viesti Kirjoittaja mestari »

ja on joskus ruokatauollakin vaihdettu pelkk'ä levy ineen kun vähän pultteja raotti ja raaka voimaa niin levy sujahti välistä ja pudotti uuden sisään :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
kaneali
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 18:33
Paikkakunta: Loviisa

Re: Og 900 kytkinhuolia

Viesti Kirjoittaja kaneali »

Hei
Kytkin taitaa olla jo vaihdettu ja auto ajossa Toivottavasti ainakin. Hyvä niin.
Jos sallitaan niin jatkan ketjua kuitenkin vähän. Foorumilla paljon tarinaa kytkimen toiminnasta ja ilmauksesta.
Aloitan jarrunesteistä ja niiden vaihdon tärkeydestä, Kaikki tietysti tietävät jarrunesteiden pl. silikonipohjaisen DOT 5.0 olevan hygroskooppisia .nesteita eli niillä on taipumus tai kyky sitouttaa itseensä kosteutta ilmasta.Tästä syystä jarrunesteet hyvä vaihtaa käytöstä riippuen 3-5 vuoden välein. Jarrunesteen pitkä säilyttäminen esim. autotallissa suljetussakin muoviastiassa on pahasta. Usein jarrunesteet onkin pakattu peltipurkkeihin.
Riittävän usein tehdyllä jarrunesteen vaihdolla säästytään jarrujärjestelmän korroosiolta ja ääriolosuhteissa siltä pahimmalta: kiehumispisteen laskiessa alimmillaan veden kiehumispisteeseen eli jarrunesteen kiehumiselta ja sitä kautta jarrujen häipymiseltä. No tämä tuttua Tyhmä minä. :(

Eli alustus kysymykseen vaihdatko myös kytkimen " jarrunesteen" ? Tämä kun ei vaihdu jarrupuolelta vaan kytkintyösylinterin kautta.
Usein tämä jää tekemättä myös allekirjoittaneelta ja sitten jarrunesteen ollessa kytkinpuolella mustaa mönjää ja sitä kautta tiivisteet ja ehkä pääsylinteri entiset on edessä vähintään pääsylinterin tiivistesarjan vaihto joka tosiaankin käy näpsästi esim. kabiinin kautta. Tiivisteiden vaihdon jälkeen ilmaus sujuu yleensä mallikkaasti. Itse en ole koskaan tarvinnut pääsylinteriä vaihtaa.
Foorumilla paljon tarinaa ilmauksesta ja sen ongelmista ilmeisesti ilman tiivisteiden vaihtoa. Koska silloin ongelmaa on tiedossa kun vanhat tiivisteet ovat vähän turvoksissa ja jarrunestesäiliöstä kytkin työsylinteriin valuva jarruneste ei pääsekään kytkimen työsylinterin männän painepuolelle. Mitoitus ilmeisesti tässä aika tarkka kun turvonnut tiivistekumi tukkii yhteyden luultavimmin painamalla työsylinterin männässä olevan messinkiprikan liian tiiviisti männässä olevia pikkureikiä vastaan. Näin olen tuota pähkäillyt koska uusilla( oikean mittaisilla) tiivisteillä ei ongelmaa ilmauksessa ole esiintynyt. Voin hyvin olla hakoteilläkin päätelmien suhteen :)
Miksi kytkin toimii hyvin siihen saakka kun vaihtaa nesteet ja vaihdon jälkeen ei? Olisiko tuo sama eli neste ei siirry vanhoilla tiivisteillä painepuolelle ja ennen vaihtoa siellä ollut neste on aina ollut siellä eikä lisää ole tarvittu.

Mutta joskus kytkimen velttoilu siis johtunee näistä pääsylinterin tiivisteistä. Jos ongelmaa olisi työsylinterin tiivisteissä ( joita en ole 600000 km ajonkaan jälkeen kohdannut) niin tästä näkyvänä merkkinä olisi polkimen poljintuntuman lisäksi jarrunesteen häviäminen ja jollain aikavälillä valumana moottorin alla kytkimen kohdalla nesteen kertyessä kytkinkoteloon ( oliko siellä pohjassa reikä vai täytyykö pinnan ensin nousta jonkinverran ennenkuin valuu ulos?).

Mutta toivottavasti kytkin jo toimii.


Pitkän kertomuksen Satuilee Ali
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Og 900 kytkinhuolia

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

kaneali kirjoitti:
Pe Heinä 16, 2021 22:14
Hei
Kytkin taitaa olla jo vaihdettu ja auto ajossa Toivottavasti ainakin. Hyvä niin.
Jos sallitaan niin jatkan ketjua kuitenkin vähän. Foorumilla paljon tarinaa kytkimen toiminnasta ja ilmauksesta.
Aloitan jarrunesteistä ja niiden vaihdon tärkeydestä, Kaikki tietysti tietävät jarrunesteiden pl. silikonipohjaisen DOT 5.0 olevan hygroskooppisia .nesteita eli niillä on taipumus tai kyky sitouttaa itseensä kosteutta ilmasta.Tästä syystä jarrunesteet hyvä vaihtaa käytöstä riippuen 3-5 vuoden välein. Jarrunesteen pitkä säilyttäminen esim. autotallissa suljetussakin muoviastiassa on pahasta. Usein jarrunesteet onkin pakattu peltipurkkeihin.
Riittävän usein tehdyllä jarrunesteen vaihdolla säästytään jarrujärjestelmän korroosiolta ja ääriolosuhteissa siltä pahimmalta: kiehumispisteen laskiessa alimmillaan veden kiehumispisteeseen eli jarrunesteen kiehumiselta ja sitä kautta jarrujen häipymiseltä. No tämä tuttua Tyhmä minä. :(

Eli alustus kysymykseen vaihdatko myös kytkimen " jarrunesteen" ? Tämä kun ei vaihdu jarrupuolelta vaan kytkintyösylinterin kautta.
Usein tämä jää tekemättä myös allekirjoittaneelta ja sitten jarrunesteen ollessa kytkinpuolella mustaa mönjää ja sitä kautta tiivisteet ja ehkä pääsylinteri entiset on edessä vähintään pääsylinterin tiivistesarjan vaihto joka tosiaankin käy näpsästi esim. kabiinin kautta. Tiivisteiden vaihdon jälkeen ilmaus sujuu yleensä mallikkaasti. Itse en ole koskaan tarvinnut pääsylinteriä vaihtaa.
Foorumilla paljon tarinaa ilmauksesta ja sen ongelmista ilmeisesti ilman tiivisteiden vaihtoa. Koska silloin ongelmaa on tiedossa kun vanhat tiivisteet ovat vähän turvoksissa ja jarrunestesäiliöstä kytkin työsylinteriin valuva jarruneste ei pääsekään kytkimen työsylinterin männän painepuolelle. Mitoitus ilmeisesti tässä aika tarkka kun turvonnut tiivistekumi tukkii yhteyden luultavimmin painamalla työsylinterin männässä olevan messinkiprikan liian tiiviisti männässä olevia pikkureikiä vastaan. Näin olen tuota pähkäillyt koska uusilla( oikean mittaisilla) tiivisteillä ei ongelmaa ilmauksessa ole esiintynyt. Voin hyvin olla hakoteilläkin päätelmien suhteen :)
Miksi kytkin toimii hyvin siihen saakka kun vaihtaa nesteet ja vaihdon jälkeen ei? Olisiko tuo sama eli neste ei siirry vanhoilla tiivisteillä painepuolelle ja ennen vaihtoa siellä ollut neste on aina ollut siellä eikä lisää ole tarvittu.

Mutta joskus kytkimen velttoilu siis johtunee näistä pääsylinterin tiivisteistä. Jos ongelmaa olisi työsylinterin tiivisteissä ( joita en ole 600000 km ajonkaan jälkeen kohdannut) niin tästä näkyvänä merkkinä olisi polkimen poljintuntuman lisäksi jarrunesteen häviäminen ja jollain aikavälillä valumana moottorin alla kytkimen kohdalla nesteen kertyessä kytkinkoteloon ( oliko siellä pohjassa reikä vai täytyykö pinnan ensin nousta jonkinverran ennenkuin valuu ulos?).

Mutta toivottavasti kytkin jo toimii.


Pitkän kertomuksen Satuilee Ali
Eipä ole vielä vaihdettu... Auto tosin koko ajan ajossa. Nyt tosin viimein sentään tilasin sen pääsylinterin tiivistesarjan, kun tänään melkein jäin valoihin kun ei vaihde tahtonut oikein mennä sissään kytkimen kenkkuilun takia.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Vastaa Viestiin