Hei
Kytkin taitaa olla jo vaihdettu ja auto ajossa Toivottavasti ainakin. Hyvä niin.
Jos sallitaan niin jatkan ketjua kuitenkin vähän. Foorumilla paljon tarinaa kytkimen toiminnasta ja ilmauksesta.
Aloitan jarrunesteistä ja niiden vaihdon tärkeydestä, Kaikki tietysti tietävät jarrunesteiden pl. silikonipohjaisen DOT 5.0 olevan hygroskooppisia .nesteita eli niillä on taipumus tai kyky sitouttaa itseensä kosteutta ilmasta.Tästä syystä jarrunesteet hyvä vaihtaa käytöstä riippuen 3-5 vuoden välein. Jarrunesteen pitkä säilyttäminen esim. autotallissa suljetussakin muoviastiassa on pahasta. Usein jarrunesteet onkin pakattu peltipurkkeihin.
Riittävän usein tehdyllä jarrunesteen vaihdolla säästytään jarrujärjestelmän korroosiolta ja ääriolosuhteissa siltä pahimmalta: kiehumispisteen laskiessa alimmillaan veden kiehumispisteeseen eli jarrunesteen kiehumiselta ja sitä kautta jarrujen häipymiseltä. No tämä tuttua Tyhmä minä.
Eli alustus kysymykseen vaihdatko myös kytkimen " jarrunesteen" ? Tämä kun ei vaihdu jarrupuolelta vaan kytkintyösylinterin kautta.
Usein tämä jää tekemättä myös allekirjoittaneelta ja sitten jarrunesteen ollessa kytkinpuolella mustaa mönjää ja sitä kautta tiivisteet ja ehkä pääsylinteri entiset on edessä vähintään pääsylinterin tiivistesarjan vaihto joka tosiaankin käy näpsästi esim. kabiinin kautta. Tiivisteiden vaihdon jälkeen ilmaus sujuu yleensä mallikkaasti. Itse en ole koskaan tarvinnut pääsylinteriä vaihtaa.
Foorumilla paljon tarinaa ilmauksesta ja sen ongelmista ilmeisesti ilman tiivisteiden vaihtoa. Koska silloin ongelmaa on tiedossa kun vanhat tiivisteet ovat vähän turvoksissa ja jarrunestesäiliöstä kytkin työsylinteriin valuva jarruneste ei pääsekään kytkimen työsylinterin männän painepuolelle. Mitoitus ilmeisesti tässä aika tarkka kun turvonnut tiivistekumi tukkii yhteyden luultavimmin painamalla työsylinterin männässä olevan messinkiprikan liian tiiviisti männässä olevia pikkureikiä vastaan. Näin olen tuota pähkäillyt koska uusilla( oikean mittaisilla) tiivisteillä ei ongelmaa ilmauksessa ole esiintynyt. Voin hyvin olla hakoteilläkin päätelmien suhteen
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Miksi kytkin toimii hyvin siihen saakka kun vaihtaa nesteet ja vaihdon jälkeen ei? Olisiko tuo sama eli neste ei siirry vanhoilla tiivisteillä painepuolelle ja ennen vaihtoa siellä ollut neste on aina ollut siellä eikä lisää ole tarvittu.
Mutta joskus kytkimen velttoilu siis johtunee näistä pääsylinterin tiivisteistä. Jos ongelmaa olisi työsylinterin tiivisteissä ( joita en ole 600000 km ajonkaan jälkeen kohdannut) niin tästä näkyvänä merkkinä olisi polkimen poljintuntuman lisäksi jarrunesteen häviäminen ja jollain aikavälillä valumana moottorin alla kytkimen kohdalla nesteen kertyessä kytkinkoteloon ( oliko siellä pohjassa reikä vai täytyykö pinnan ensin nousta jonkinverran ennenkuin valuu ulos?).
Mutta toivottavasti kytkin jo toimii.
Pitkän kertomuksen Satuilee Ali