Juu, lyhyesti: termodynamiikkaa kun hetken googlaatte, niin lämmön siirtoon on tehokkaita ja tehottomia tapoja. Kaasun laajentaminen ja tiivistäminen (perinteinen kylmäaine) on tehokas. Sähköllä ei voi suoraan tehdä merkittäviä määriä kylmää: peltier-elementti siirtää lämpöä tehottomasti ja huonolla hyötysuhteella. Sähköautoissakin on kylmäainekierto (kaasu) mutta kompressoria pyörittää sähkömoottori. Ja kun "mekaanista voimaa" on autossa tarjolla, on huono ajatus muuntaa se ensin sähköenergiaksi jolla tehdä mekaaninen voima uudelleen. Uusissa hybridi- ja sähköautoissa se rupee olemaan pakko mutta ei vanhassa Saabissa.
Oon tosiaan kylmäkoneen (alkuperäisen ilmastoinnin siis) asentanut 900:aan itse joskus 15v sitten. Se oli ihan iisi homma. Purkuosia löytyy ja kaikki "kuluvat" osat kuten tiivisteet, letkut ja kompurankin saa vielä tänä päivänä tarvikkeena. Sanoisin että tonnilla saat osat, joista kriittiset silloin uusia. Sen halvemmalla ei saa oikeasti kylmää autoon ellei kylmäkalleja vaihtele
