hyvä ajaa vika esiin.. liian moni vaihtaa osia arpomalla
Joo onhan se kivempi vaihtaa kytkimen lisäksi laatikkoon synkrot kun vaihdetta on survottu sisään melkein irroittavalla kytkimellä. Lisäähän metodi huomattavasti teknistä osaamista kun korjaamiseen menevä työ ja aika kymmenkertaistetaan.
Täytyy nyt hankkiutua autoista eroon kun ei ole varaa pitää niitä, mutta ensin täytyy nyt koittaa saada edes tuo kytkin kuntoon joillain roposilla.
Maksaakohan vaivaa? Jos nyt jo rääkätty niin pahasti, että ostajalla muutenkin remontti ja kytkimen purku edessä. Minkälaista hintaa autosta olet ajatellut pyytää?
Täytyy nyt hankkiutua autoista eroon kun ei ole varaa pitää niitä, mutta ensin täytyy nyt koittaa saada edes tuo kytkin kuntoon joillain roposilla.
Maksaakohan vaivaa? Jos nyt jo rääkätty niin pahasti, että ostajalla muutenkin remontti ja kytkimen purku edessä. Minkälaista hintaa autosta olet ajatellut pyytää?
No en nyt sanoisi kovin rääkätyksi sentään. Vaikka toki Saabin vaihteisto ei ole parhaasta päästä. Mutta kun autolla on ajettu vain 170tkm, tuntuu oudolta, että kytkin on päässyt jo tähän kuntoon. Ja auton historia (ml. huollot) on tiedossa.
Sisusta (kattoa lukuunottamatta) lähes täydellisessä kunnossa, ulkopuoleltakin hyvin siisti ja vain akun alla ja vararengaskotelon nurkassa pintaruostetta näistä vakiopaikoista. Ne siistin ennen myyntiä. Ajattelin pyytäväni 3000€ (nykyisellä kytkimellä).
Toivon auton löytävän uuden kodin harrastajalta, jolla enemmän rahaa laittaa kunnossapitoon.
Huh! Omastani maksoin kymmenesosan tuosta. Tosin on 200tkm enemmän ajettu. Jos on noin arvokas, niin ei kyllä kannata sitä kytkintä rääkätä enää yhtään. Autolla on ikää, se kytkinsylinteri voi alkaa ihan käytön puutteesta oikuttelemaan - vanhat nesteet siellä ja kun auto seisoo ja kumitiivisteet ovat tietyssä asennossa ja sitten kun lähtee pitkän seisonnan jälkeen liikenteeseen, niin ongelma on valmis. Painelaakerin saa hajalle paljon vähemmän ajetussakin autossa, jos kytkintä käyttää väärin. Jospa edellinen omistaja on vaikkapa tykännyt rullailla vapaalla kytkin pohjassa paljon? Sehän jo riittää....
Jooh, vähän koitan nyt pidentää elinikää vaihtamalla pääsylinterin tiivisteet/tiivisteen. Vaihdoin sen kupin muotoisen, jonka saa vaihdettua ilman pulttien avaamista tai pääsylinterin irrottamista. Pitäisikö pääsylinteri kuitenkin irrottaa ja vaihtaa kaikki tiivisteet? Pystyykö sen tekemään ilman kytkinnesteen valumista ulos?
Pääsylinterin tiivisteet saattaa saada vaihdettua ihan vaan siellä jalkatilassa työskennellen, irrottamatta pääsylinteriä. Pääsylinterin tiivisteenvaihdon yhteydessä pääsylinteriin pääsee ilmaa, joten kytkimen ilmaamistarve tulee joka tapauksessa - irrottipa sen sylinterin tai ei. Sikäli ei siis ole niin merkityksellistä kuinka suuri osuus kytkinnesteistä tulee ulos. http://www.jus.liitin.net/saab/99/album/90/index.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Pääsylinterin tiivisteet saattaa saada vaihdettua ihan vaan siellä jalkatilassa työskennellen, irrottamatta pääsylinteriä. Pääsylinterin tiivisteenvaihdon yhteydessä pääsylinteriin pääsee ilmaa, joten kytkimen ilmaamistarve tulee joka tapauksessa - irrottipa sen sylinterin tai ei. Sikäli ei siis ole niin merkityksellistä kuinka suuri osuus kytkinnesteistä tulee ulos. http://www.jus.liitin.net/saab/99/album/90/index.html
Okei, kiitos. Olisiko sulla linkata jotain tarkempaa ohjeistusta tähän? En keksinyt miten vaihtaa kuin vain sen yhden mainitsemani tiivisteen.
Jos vaihdoit jo kytkinpääsylinterin työntötangon varressa olevan kuppimallisen pölysuojan, sinulla taisi olla irrotettuna jo kaikki mitä pitää irrottaa ennen kuin pääsylinterin tiivisteen saa vaihdettua. Pitää vaan ottaa se mäntä ulos sylinteristä - sinulla ilmeisesti ei tullut itsekseen työntötankoa paikallaan pitävän lukkorenkaan irrottamalla. Pääsylinterin sisällä oleva jousi voi olla poikki tai tiivisteet ovat niin kovettuneet ettei vaan mäntä tule omillaan ulos. Jos männän pää kuitenkin on siinä pääsylinterin suuaukon kohdalla eikä jossain syvemmällä, hyvin ohutkärkisillä pihdeillä saattaisi saada vedettyä ulos. Jos on syvällä, pitää saada tuotettua painetta sinne kytkinputkeen esim. työsylinterin ilmausnipasta. Tai sitten vaan suosiolla irrottaa se pääsylinteri autosta ja houkutella mäntä ulos sylinteristä lyömällä sylinteriä esim. lankunpätkään avoin pää alaspäin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Toivon auton löytävän uuden kodin harrastajalta, jolla enemmän rahaa laittaa kunnossapitoon.
Ainahan sitä tietysti pyytää saa mitä vaan mutta jos nimimerkki IC1970 museoyksilö meni reilulla 3k hintaan, kirjaimellisesti priimakuntoisena niin siinä kannattaa tietysti miettiä paljonko kytkinvikaisesta kannattaa pyytää JOS siitä haluaa eroon päästä vaikka muuten olisikin hieno yksilö.
Summa summarum, toivottavasti saat kuntoon ja löytyy hyvä uusi koti ille.
#8411
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 2 x OG9-3
Edelliseen kirjoitukseen viitaten, en myöskään usko, että köyhä opiskelija olisi itse maksanut tästä autosta 3000 euroa. Omansa siis saanee pois myymällä halvemmallakin. Mutta tämä vain ihan villi veikkaus. Hintahaitaria näkyy näissä olevan melkoisesti, mutta jos on priimakuntoinen auto, eikä ruostevaurioita, niin kyllä siitä varmasti sillion kytkinvikaisenakin voi nelinumeroisen summan tosiostajalta saada, vaikka halvimmat ajokuntoiset ja katsastetut tekevätkin kauppansa satasilla.
Mutta kun autolla on ajettu vain 170tkm, tuntuu oudolta, että kytkin on päässyt jo tähän kuntoon. Ja auton historia (ml. huollot) on tiedossa.
Tästä sen verran, että ilmaisussa paistaa yleinen harhaluulo kilometrien vaikutuksesta. Tosiasia kuitenkin on, että kytkin (kuten moni muukaan osa, esim. jarrut) ei kulu kilometreistä, vaan iästä ja käytöstä. Jos ajellaan 10km pientä pätkää, ns. kaupunkinylkytystä, jossa kytkinjalkaa joutuu jumppaamaan kovasti, on kuluminen ihan eri tasolla kuin jos ajetaan 100km matkaa ja kelataan lähtiessä iso pykälä sisään ja perille päästessä iso pykälä pois. Jälkimmäisessä tulee kymmenkertaiset kilsat, ekassa kuitenkin moninkertainen käyttö kytkimelle (ja tosiaan mm. jarruille).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin. -Agentti Tuplanolla