99 GL '83 virranjakajan asennus, kärkien säätö - ei käynnisty?
99 GL '83 virranjakajan asennus, kärkien säätö - ei käynnisty?
Tämmöisen vanhan Saabin kanssa olen vähän amatööri ja tarvitsisin apua.
Lähtötilanne oli, että auto röpötti kylmänä, ja kiihtyminen huonoa. Lämmettyä korkea tyhjäkäynti.
Kaasutin tarkistettu: kumikalvo, männän öljymäärä, by-pass venttiili ok. Kylmäkäynnistyssäätö asetettu, kantamaan jäänyt kaasuläppä säädetty.
-> auto käynnistynyt
Vaihdettu uudet oikeanlaiset tulpat, virranjakan kansi ja jakaja sekä katkojan kärjet. Kärjissä pitäisi olla nyt vähintään minimi 4 mm kärkiväli. Virranjakajan akseli kääntäessä kärkien väli suurenee minimistä kun kosketuskulma on suurimmillaan. Kuluuko olla, että min. väli on 4mm kun kosketuskulma on pienimmillään?
Virranjakaja oli irroitettuna. Virranjaka asennettu kohdistusmerkkien mukaan takaisin. Virranjakaja asettuu ö-pumpun käyttöpäähän vain tietyssä asennossa. Pyörtimen akselin asento on voinut muuttua virranjakajassa. Kuuluuko jakajan metallipään osoittaa 1-sylinterin johdinta virranjakajan kannessa? Kasatessa osoitti 2-sylinterin kohdalle, metalliton pää noin 1-sylinterin kohdalle. Meni paikoilleen vain ko. asennossa.
Sytysjärjestys 1-3-4-2, jakaja pyörii vastapäivään
-> pyörittää hyvin, ei käynnisty
Vaihde päällä siirretty virranjakan ollessa paikoillaan jakaja 1-sylinterin kohtaan kannessa. Virranjaottimen reunassa lovi ilmeisesti osoittamassa oikeaa kohtaa? miten pitää säätää oikein kohdalleen?
-> pyörittää hyvin, ei käynnisty.
Johtimien kiinnitys ja johtimien järjestys tarkastettu. Kärkien johdin on kiinni jakajassa. Polttoainetta tulee.
Onko kärkiväli pielessä, pitäisikö edes yskähdellä tms.? Miten pitää säätää oikein?
Lähtötilanne oli, että auto röpötti kylmänä, ja kiihtyminen huonoa. Lämmettyä korkea tyhjäkäynti.
Kaasutin tarkistettu: kumikalvo, männän öljymäärä, by-pass venttiili ok. Kylmäkäynnistyssäätö asetettu, kantamaan jäänyt kaasuläppä säädetty.
-> auto käynnistynyt
Vaihdettu uudet oikeanlaiset tulpat, virranjakan kansi ja jakaja sekä katkojan kärjet. Kärjissä pitäisi olla nyt vähintään minimi 4 mm kärkiväli. Virranjakajan akseli kääntäessä kärkien väli suurenee minimistä kun kosketuskulma on suurimmillaan. Kuluuko olla, että min. väli on 4mm kun kosketuskulma on pienimmillään?
Virranjakaja oli irroitettuna. Virranjaka asennettu kohdistusmerkkien mukaan takaisin. Virranjakaja asettuu ö-pumpun käyttöpäähän vain tietyssä asennossa. Pyörtimen akselin asento on voinut muuttua virranjakajassa. Kuuluuko jakajan metallipään osoittaa 1-sylinterin johdinta virranjakajan kannessa? Kasatessa osoitti 2-sylinterin kohdalle, metalliton pää noin 1-sylinterin kohdalle. Meni paikoilleen vain ko. asennossa.
Sytysjärjestys 1-3-4-2, jakaja pyörii vastapäivään
-> pyörittää hyvin, ei käynnisty
Vaihde päällä siirretty virranjakan ollessa paikoillaan jakaja 1-sylinterin kohtaan kannessa. Virranjaottimen reunassa lovi ilmeisesti osoittamassa oikeaa kohtaa? miten pitää säätää oikein kohdalleen?
-> pyörittää hyvin, ei käynnisty.
Johtimien kiinnitys ja johtimien järjestys tarkastettu. Kärkien johdin on kiinni jakajassa. Polttoainetta tulee.
Onko kärkiväli pielessä, pitäisikö edes yskähdellä tms.? Miten pitää säätää oikein?
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
Re: 99 GL '83 virranjakajan asennus, kärkien säätö - ei käynnisty?
Kärkien kuuluu olla kiinni ja avatua 0,4 mm:n kun kärjen fiiberi on akselissa olevien kohoumien kohdalla. Eli kärkiväli vaihtelee 0 ja 0,4 välillä.
Koska 83 lienee h-moottori eli jakaja nokkaakselin päässä vaakasuorassa.
Akseli menee paikalleen hahlon mukaisesti vain yhdessä asennossa.
Jakajan runko pääsee kiertymään ventkopan kannessa. Katso löytyykö joku vanha raapaisumerkki missä asennossa sen pitäisi olla. Jos ei löydy, vanhojen pultinjälkien mukaan. Jos ei niutäkään niin sitten keskelle hahloja.
On se sen verran kohillaan että lähtee käyntiin.
Sytytyksen säötö pitää sitten suorittaa, stroboskoopilla 20 astetta 2000r/min jakajan alipaineletku irrotettuna.
Virtakynällä voi alustavasti laittaa vaikka 10 astetta jos lamppua ei ole.
Koska 83 lienee h-moottori eli jakaja nokkaakselin päässä vaakasuorassa.
Akseli menee paikalleen hahlon mukaisesti vain yhdessä asennossa.
Jakajan runko pääsee kiertymään ventkopan kannessa. Katso löytyykö joku vanha raapaisumerkki missä asennossa sen pitäisi olla. Jos ei löydy, vanhojen pultinjälkien mukaan. Jos ei niutäkään niin sitten keskelle hahloja.
On se sen verran kohillaan että lähtee käyntiin.
Sytytyksen säötö pitää sitten suorittaa, stroboskoopilla 20 astetta 2000r/min jakajan alipaineletku irrotettuna.
Virtakynällä voi alustavasti laittaa vaikka 10 astetta jos lamppua ei ole.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: 99 GL '83 virranjakajan asennus, kärkien säätö - ei käynnisty?
Kosketuskulma-termi tuntui olevan hiukan poikkeavassa käytössä. Jos on kosketuskulmamittari käytettävissä, kärkivälin hienosäädön voi tehdä sen avulla sitten kun moottori on saatu käyntiin. Mittarilla näkee miten suuren osuuden virranjakajan kierroksesta kärjet ovat kiinni.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 99 GL '83 virranjakajan asennus, kärkien säätö - ei käynnisty?
Kk mittarilla säädetään kärkiväli oikeaksi ennen kannen kiinni laittoa. Jos kärkiväli on ok tarkista vielä kerran johtojen järjestys ja olihan pienjännite johto kiinni
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 99 GL '83 virranjakajan asennus, kärkien säätö - ei käynnisty?
Kiitos vastauksista
Kärkiväli on siis ainakin liian suuri eli säädän sen kohdalleen. Aluksi oli kärkien väli enemmän kiinni. Sytytyksen ajoitus ja kärkiväli on sitten todella pielessä kun ei edes yskähtele tms. kun starttaa. Toivottavasti uusi kansi ei ole viallinen... Vanha on tosin tallella.
H-moottori on. Vanhat merkit löytyy virranjakajasta ja venttiilikopasta jonka mukaan kohdistettu.
Virtakynällä mahdollista tehdä säätöä. Miten virtakynä pitää kytkeä? Meneekö niin, että vauhtipyörän merkki on YKK- kohdassa, virranjakaja paikoillaan hieman löysättynä kääntelee virranjakajaa myötäpäivään kunnes kynän valo sammuu ja takaisin kun taas syttyy. Kiristetään paikoilleen.
Johtimien kiinnitys ja järjestys käyty läpi useaan kertaan. Jakajan edestä myötäpäivään sytytysjohtimet järjestyksessä 3 - 1 - 2 - 4. Ja moottorissa vasemmalta lukien 1-2-3-4.
Kärkiväli on siis ainakin liian suuri eli säädän sen kohdalleen. Aluksi oli kärkien väli enemmän kiinni. Sytytyksen ajoitus ja kärkiväli on sitten todella pielessä kun ei edes yskähtele tms. kun starttaa. Toivottavasti uusi kansi ei ole viallinen... Vanha on tosin tallella.
H-moottori on. Vanhat merkit löytyy virranjakajasta ja venttiilikopasta jonka mukaan kohdistettu.
Virtakynällä mahdollista tehdä säätöä. Miten virtakynä pitää kytkeä? Meneekö niin, että vauhtipyörän merkki on YKK- kohdassa, virranjakaja paikoillaan hieman löysättynä kääntelee virranjakajaa myötäpäivään kunnes kynän valo sammuu ja takaisin kun taas syttyy. Kiristetään paikoilleen.
Johtimien kiinnitys ja järjestys käyty läpi useaan kertaan. Jakajan edestä myötäpäivään sytytysjohtimet järjestyksessä 3 - 1 - 2 - 4. Ja moottorissa vasemmalta lukien 1-2-3-4.
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
Re: 99 GL '83 virranjakajan asennus, kärkien säätö - ei käynnisty?
Ei tarvi tehdä muuta ku kärkiväli oikisksi ja jakaja vanhoihin merkkeihin ja kyllä lähtee...
Kynällä säätö.. vauhtipyörä vaikka n. 12 astettA enne yläkuolokohta, jakajaa käännetään vastapäivään ja sitte takaisin kunnes lamppu syttyy. Tätä ei tarvi nyt tehä.
Kynällä säätö.. vauhtipyörä vaikka n. 12 astettA enne yläkuolokohta, jakajaa käännetään vastapäivään ja sitte takaisin kunnes lamppu syttyy. Tätä ei tarvi nyt tehä.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: 99 GL '83 virranjakajan asennus, kärkien säätö - käynnistyi
Kiitos taas neuvoista. Kärjet saatu onnistuneesti säädettyä, ja virranjakaja oikein paikoilleen.
Ei käynnistynyt. Tutkin uudelleen kaikki kytkennät kunnes lopulta hoksasin, että olin kytkenyt sytytyspuolan johtimet väärin päin liitosten puhdistusten jälkeen . Johtimien kytkentä oikein - ja käynnistyi.
Vanhat tulpat olivat melko nokiset. Kaasutinta lienee seuraavaksi tarvetta säätää hieman laihemmalle. Ja vaihtaa ilmasuodatin.
Ei käynnistynyt. Tutkin uudelleen kaikki kytkennät kunnes lopulta hoksasin, että olin kytkenyt sytytyspuolan johtimet väärin päin liitosten puhdistusten jälkeen . Johtimien kytkentä oikein - ja käynnistyi.
Vanhat tulpat olivat melko nokiset. Kaasutinta lienee seuraavaksi tarvetta säätää hieman laihemmalle. Ja vaihtaa ilmasuodatin.
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa