OG900 kaasari, ruisku vai turbo
OG900 kaasari, ruisku vai turbo
Otsikossa kymysys. Pääasiassa kyllä mietin, että jos hyvä turbo tulee vastaan niin onko syytä olla hankkimatta. Minkälaisia huolia ja huonoja puolia turbossa olisi?
Re: OG900 kaasari, ruisku vai turbo
Noita muutaman tonnin turboja näkee välillä myynnissä
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24294
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: OG900 kaasari, ruisku vai turbo
uusia alkuperäisiä ahtimia ei liene helpolla saatavissa--
siksi kaasari tai perus tylsä ruisku lienee.... parempi....
siksi kaasari tai perus tylsä ruisku lienee.... parempi....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: OG900 kaasari, ruisku vai turbo
Eiköhän ne ahtimet ole aika kestäviä, omalla ajettu 430tkm eikä juuri minkäänlaista välystä tunnu.
9-5 Aero Wagon A -03
Re: OG900 kaasari, ruisku vai turbo
Se, mikä itseäsi eniten miellyttää. Harrasteita tai ainakin harrastamista vaativia nää kaikki on, harrastamisen nyanssit vähän eroaa. Tietty jos on kiire, niin rajaavana tekijänä on vielä tarjolla oleva valikoima
Ei ole syytä olla hankimatta, etenkään jos OG900 on kuitenkin hankintalistalla.
Hyviä: enemmän voimaa, miellyttävämpi moottori käytökseltään, usein (ei aina!) myös paremmat varusteet.
Huonoja: no, se turbo on liikkuvia osia sisältävä väpytin, joten kyllähän sillä on vähintään teoreettinen mahdollisuus hajota ja siltä kannalta lisää osaltaan hieman jännitystä siitä, että koska auto hajoaa. Mutta ei sitä etenkään harrasteessa pelätä kannata, ei se niin jännä väpytin ole.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: OG900 kaasari, ruisku vai turbo
Ollut 8v ruiskuja ja kaksi matalapaineista 16v turboa, 16v.vaparista ei omistamisen kokemusta.
Olennaisin on aina og900 korin ja pohjan kunto oli millä koneella tahansa, hyväpeltinen vapari on parempi käyttöautoksi hankintana kuin huonopeltinen turbo.
Nuo turbot oli lopulta helppoja ja yllättävän halpojakin ylläpitää vaikka maine muunmerkkisten ihmisten joukossa ei niin hyvä ole. Mm ahtimet oli orkkis molemmissa ja toinen yli 400tkm ja toinen liki 500tkm kun lähtivät vielä eteenpäin täysin käyttöautoiksikin.
Turbo vakionakin 150hv oli itsellekin parempi peräkärriä vetäessa ja ohituksetkin paljon helpompia edelliseen 8v 115hv verrattuna, tehoiltaan sitten 16v 2.0 ja 2.1 pyörii noitten välissä ja jos olisi tuolloin ollut ok hinta/laatutasolta olisin voinut turbon sijaan niihin kallistua.
Nykyhintoja en ole kurkkinut. Nuo molemmat S olivat tuolloin kun 10v ja 8v sitten ostin juuri leimatut ja todella halpoja. Olivat yli 350tkm rullattuja niin karsi ostajia tuolloin rankasti, toisesta muistaakseni 750€ ja toisesta vara-autoksi hommatun mutta lopulta ajoon päätyneestä 620€ maksoin. Vaparia 16v korilta vastaavassa kunnossa juuri leimattuna ei tyrkyllä alle 750€ tuolloin kohdalle osunut.
Olennaisin on aina og900 korin ja pohjan kunto oli millä koneella tahansa, hyväpeltinen vapari on parempi käyttöautoksi hankintana kuin huonopeltinen turbo.
Nuo turbot oli lopulta helppoja ja yllättävän halpojakin ylläpitää vaikka maine muunmerkkisten ihmisten joukossa ei niin hyvä ole. Mm ahtimet oli orkkis molemmissa ja toinen yli 400tkm ja toinen liki 500tkm kun lähtivät vielä eteenpäin täysin käyttöautoiksikin.
Turbo vakionakin 150hv oli itsellekin parempi peräkärriä vetäessa ja ohituksetkin paljon helpompia edelliseen 8v 115hv verrattuna, tehoiltaan sitten 16v 2.0 ja 2.1 pyörii noitten välissä ja jos olisi tuolloin ollut ok hinta/laatutasolta olisin voinut turbon sijaan niihin kallistua.
Nykyhintoja en ole kurkkinut. Nuo molemmat S olivat tuolloin kun 10v ja 8v sitten ostin juuri leimatut ja todella halpoja. Olivat yli 350tkm rullattuja niin karsi ostajia tuolloin rankasti, toisesta muistaakseni 750€ ja toisesta vara-autoksi hommatun mutta lopulta ajoon päätyneestä 620€ maksoin. Vaparia 16v korilta vastaavassa kunnossa juuri leimattuna ei tyrkyllä alle 750€ tuolloin kohdalle osunut.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Re: OG900 kaasari, ruisku vai turbo
Huolia tai huonoja puolia ehkä on eniten se touhutonnin pitäminen tilillä. Turbo on isoin kulu, jos sen joutuu uusimaan. Viimekädessä vaikeinta on minulle ollut pitää näpit irti virittämisestä. Eli pystytkö ajamaan vakiolla turbolla, kun tiedät että siitä voisi vielä vähän ottaa lisää tehoa/vääntöä ulos? Kaikki muut turbon tuomat jutut ovat olleet plussaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: OG900 kaasari, ruisku vai turbo
Jo aikoinaan 90 luvulla sanottiin että kaasari mallilla ajaa pitemmät jälet pitänee vissiin vieläkin paikkaansa meinaan jos ei halua joka vuosi nuohota konepellin alla
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
-
- "Viggen"
- Viestit: 601
- Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57
Re: OG900 kaasari, ruisku vai turbo
Turbo tietenkin. Ei se kaasarivehkeillä ajelu autuaaksi tee. Ja ei se turboahdin ole mitään rakettitiedettä.
Re: OG900 kaasari, ruisku vai turbo
Samaa mieltä. TURBO TIETENKIN, en tiedä monesko mulla on menossa mutta sanotaan 10enes turbo OG 900.
Vesijäähdytteisen turbon tulon jälkeen en ole kuin yhdestä korjauttnut turbon, maksoi 2017 vuonna 200 e.
Mutta mieltymyksiä on monia ja jos tänään ostaa OG 900 turbon niin sillä pitää ajaa se vasta hauskaa onkin
Kotona on aina kauhee narina jos OG on vapaa että kuka sillä saa ajaa
Vesijäähdytteisen turbon tulon jälkeen en ole kuin yhdestä korjauttnut turbon, maksoi 2017 vuonna 200 e.
Mutta mieltymyksiä on monia ja jos tänään ostaa OG 900 turbon niin sillä pitää ajaa se vasta hauskaa onkin
Kotona on aina kauhee narina jos OG on vapaa että kuka sillä saa ajaa
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
Re: OG900 kaasari, ruisku vai turbo
tottakai ja vielä viritetty mutta jos haluaa vaan ajella ilman remontteja ja huolia ninninjefreitteri kirjoitti: ↑Ti Syys 07, 2021 14:04Turbo tietenkin. Ei se kaasarivehkeillä ajelu autuaaksi tee. Ja ei se turboahdin ole mitään rakettitiedettä.
kaasari saabin ja ruiskusaabin konepellit kun hitsaa kiinni ja aloittaa kestotestin kummalla ajaa pitemmät jälet niin olis kiva kattoa mikä oli loppulos vielä 20 luvullakin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
-
- "Viggen"
- Viestit: 601
- Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57
Re: OG900 kaasari, ruisku vai turbo
Ei kai niitä ruiskun osia tai turboa tarvitse joka viikko olla vaihtamassa.mestari kirjoitti: ↑Ti Syys 07, 2021 20:30tottakai ja vielä viritetty mutta jos haluaa vaan ajella ilman remontteja ja huolia ninninjefreitteri kirjoitti: ↑Ti Syys 07, 2021 14:04Turbo tietenkin. Ei se kaasarivehkeillä ajelu autuaaksi tee. Ja ei se turboahdin ole mitään rakettitiedettä.
kaasari saabin ja ruiskusaabin konepellit kun hitsaa kiinni ja aloittaa kestotestin kummalla ajaa pitemmät jälet niin olis kiva kattoa mikä oli loppulos vielä 20 luvullakin
Mutta mikä se ratkaiseva ero sitten on? Jos ahdin pitää vaihtaa 300tkm kohdalla niin eikös sillä uudella ahtimella aja toiset 300tkm? Mitenkäs polttoaineen kulutus?
Kyllä sillä turbolla ajamisen riemu on kuitenkin lähes korvaamaton.
Re: OG900 kaasari, ruisku vai turbo
Monen monta huoletonta kilometriä ja vuotta on kaasari-Satkulla ajeltu ilman tekniikkapuolen remppoja. Viimeisin meni korin lahoamisen myötä tekniikanluovuttajaksi liki 400tkm ajettuna.
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Re: OG900 kaasari, ruisku vai turbo
ja luultavasti et ole joutunut sitä tonnia pitämään tilllä jemmassa autoa varten
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: OG900 kaasari, ruisku vai turbo
No ei joutunu kaasari-Satkun kanssamestari kirjoitti: ↑Ke Syys 08, 2021 18:34ja luultavasti et ole joutunut sitä tonnia pitämään tilllä jemmassa autoa varten
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91