Saab 900 og sähköauto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Hietalahti
"Viggen"
Viestit: 684
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
Paikkakunta: Vaasa

Saab 900 og sähköauto

Viesti Kirjoittaja Hietalahti »

Onko joku tehnyt Saab 900 og:stä täyssähköautoa? Moottorin tilalle on melko helppo istuttaa sähkömoottori.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 900 og sähköauto

Viesti Kirjoittaja mestari »

jos sinne heittäs störmberin niin ainakin koeajoa vois suorittaa tallin ympäri nin kauan kun jatkojohto antaa perään. :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Pojankoloppi
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Loka 19, 2020 21:46
Paikkakunta: TORNIO
Viesti:

Re: Saab 900 og sähköauto

Viesti Kirjoittaja Pojankoloppi »

Mielenkiintonen aihe, seuraan.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 900 og sähköauto

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Lienee yht helppo kuin se 99
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 900 og sähköauto

Viesti Kirjoittaja mestari »

onko sellanen siis tehty jo?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 900 og sähköauto

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Kyllä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Saab 900 og sähköauto

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Hietalahti
"Viggen"
Viestit: 684
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 900 og sähköauto

Viesti Kirjoittaja Hietalahti »

Hieno video! :heart_eyes:
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 900 og sähköauto

Viesti Kirjoittaja mestari »

onko tuo vieläkin ajossa?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Saab 900 og sähköauto

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Todella kiehtova aihe. Jos olisi talli missä väkertää ja vähän ylimääräistä rahaa, niin lähtisin toteuttamaan. Muutenkin kiinnostaa sähköpuuhailut ja tietotekniikan lisääminen vanhoihin autoihin.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
jiskag
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Marras 24, 2010 18:06

Re: Saab 900 og sähköauto

Viesti Kirjoittaja jiskag »

Tässä lyhyt video saksalaisesta sähkö-900:sta. Toki vähän vanhempi, 10v takainen projekti joten tekniikka voi olla jo vähän kehittyneempää tänä päivänä...
https://www.youtube.com/watch?v=uiuf6kUN2NI
900i -91 "Setä"
9000 CSE 2.3i -93
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Saab 900 og sähköauto

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Aika suoraan sanoen paska tuosta avosta tuli. Huippunopeus 130kmh ja ajaa latauksella sen noin 100km, vähän alle tai vähän yli.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Saab 900 og sähköauto

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Siis no avo ei nyt ehkä ole optimaalisin, mutta pitkän matkan range lienee toisarvonen.
Myöskin OG vaihteisto ketjuvedolla syö hyötysuhdetta.
Noi akut ei ole moderneja, regeneroinnista puhumattakaan..
Saahan nopeutta varmaan välityksiä muuttamalla, mutta ei ole hyötyä sähkömoottorin kierroksia jättää käyttämättä. ei missään saa ylittää 130kmh.
Harva moderni sähköauto kulkee 200...
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Saab 900 og sähköauto

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

No joo mutta voisi se silti enempi olla kun tuo 90km. Eihän tuolla pääse mihinkään . Vituttaisi kun Lahden reissuun menisi aikaa pirusti latailuun. Ei pääsisi edes töissä käymään ilman pitkää stoppia
Niin tosiaan kyllä sitä Saksassa on tullut yli 200kmh ajettua. Ikävä olisi tuolla avolla ajaa sitä oikeanpuolimmaista kaistaa, välillä rekkoja ohittaen.
Mun mielipide ei jatkoon
Viimeksi muokannut Jamppa, Ma Syys 20, 2021 15:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 900 og sähköauto

Viesti Kirjoittaja aero »

fforslund kirjoitti:
Ma Syys 20, 2021 13:42
Myöskin OG vaihteisto ketjuvedolla syö hyötysuhdetta.
Hämmentävä ratkaisu jättää se vaihteisto ja ensiöveto paikalleen, mutta onhan se looginen seuraus vähävoimaisesta moottorista, että vaihteita tarvitaan.
fforslund kirjoitti:
Ma Syys 20, 2021 13:42
Saahan nopeutta varmaan välityksiä muuttamalla, mutta ei ole hyötyä sähkömoottorin kierroksia jättää käyttämättä. ei missään saa ylittää 130kmh.
Perfekto argumentti autolle, joka rakennettiin maassa, jossa on nopeusrajoittamattomia teitä :)

Kyllä se vaan saattaa olla, että lentokonetehtaan maineesta huolimatta OG-cabben aerodynamiikka ei niin huikea ole, että 28kW välityksiä muuttamallakaan enää tuosta paljoo kovempaan laukkaan innostuisi. Todennäköisesti rakentaja on kuitenkin todennut voimavarat ja huippunopeuden itselleen riittäviksi siinä ajanhetkessä, jossa on auton rakentanut.

Kuten todettu, nykyaikaisemmalla tekniikalla range, tehot ja kulkupuoli olisi varmaan samalla hinnalla ihan eri tasolla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin