Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 21537
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Pakosarjan pinnapultti onko kierre 1..00 vai 1.25 nousulla..

M8 kyseessä ja moottori B vm75
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659
Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 21537
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

nalleolut kirjoitti:
Ti Elo 31, 2021 14:03
miten hankalaa on löytää paisuntasäiliö 99:Siin.. prkl ..

se muovinen pötkö ei sovi..
edelleen ostoslistalla.
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659
Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 21537
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

muutama muukin pikkuosa hakusessa..


vaihdossa 96 tai 900 osia tai euroja....
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659
Snabe
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Syys 07, 2020 21:54

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Snabe »

Miksi tuntuu kaikki matalapaine turbot olevan tuon 350tkm ajettu kun tulevat myyntiin. Alkaako kaikki mennä paskaksi?
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3546
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Snabe kirjoitti:
Ma Syys 13, 2021 15:39
Miksi tuntuu kaikki matalapaine turbot olevan tuon 350tkm ajettu kun tulevat myyntiin. Alkaako kaikki mennä paskaksi?
Nuo kestävät tekniikaltaan hyvin niin km on yleensä myytävissä paljon, kori miten hapan sitten toinen täysin tekniikkaan liittymätön juttu joka alkaa vaikuttaa miksi ehkä myydään..
Omat entiset kaksi ostin aikoinaan yli 350tkm ja 400tkm ajettuna ja lähtivät molemmat +450tkm ja +500tkm ajettuna käyttöautoksi seuraavallekin. Tekniikoihin ihan perushuoltojuttuja ja kulutusosaa mutta koreja piti heppailla..
CS 2.3T manuaali -93 (t5.2 t7mod customsofta penkissä tehty by vesa67) , Volvo S40 2.0T (0,65bar) -00 , Jäsen # 2986 puh: 0405033979
Emännällä S60T5 -01 Jeesiä: icarsoft vol2 volvo -96 ja Saab -98 eteenpäin obd-lukija viantsintään
Henri S
"Hirsch"
Viestit: 937
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Ne on jo vanhoja kaikki, väkisin kertyny kilometrejä, varsinki ku ovat uutena olleet suht kalliita ja varmaanki ihan ajettavaksi ostettu. Käänteisesti ihmetyttää että kun perikunta myy sitä taatan uudesta asti lämpimässä tallissa pidettyä 50tkm helmeä se on aina joku karvalakkikaasari, korkeintaan 900c :D . Eikö niillä ole ollu varaa vai onko luutumat korvain välissä laitattanu rastin mahollisimman kauas turboista ja polttoaineen suihkutuksesta? :mrgreen:
9-5 Wagon, NG900, OG900x2
Speed kills. Buy a Ford and live forever!
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Henri S kirjoitti:
Ti Syys 14, 2021 08:13
se on aina joku karvalakkikaasari, korkeintaan 900c :D . Eikö niillä ole ollu varaa
Ei ollut palkansaajalla varaa :(, mutta toisaalta ei siihen aikaan kaasariakaan ihan toivottoman laiskaksi autoksi voinut moittia :lol:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10115
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Äitimuorilla oli 900S, joka oli aikanaan ollut uutena Metalliliiton käytössä. Monikin ässä luultavasti on ollut juurikin sellaisessa käytössä alkujaan, että mittariin on alkuvuosina rallattanut kilometrejä varsin rivakasti. Sitten autot on päässeet vähän kevyemmälle käytölle, mutta seurauksena kuitenkin isot lukemat jo nuorella iällä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98
Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 21537
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Onko 835818 h vai b moottorin nokka?
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659
Avatar
PM99
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja PM99 »

suurella todennäköisyydellä pitäisi olla B moottorin nokka 835818
:saab:
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa jo 70 luvulta lähtien, Perhepiirissä (Säilössä) kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja ei tuunata tai särkeä.
Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 21537
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Kuitataan.
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659
Avatar
maverick999
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Ti Joulu 29, 2020 12:32
Paikkakunta: Rauma

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja maverick999 »

Mistähän alkais tutkimaan ”vikaa”?
900og:n keulan kun tunkkaa ylös ja laskee taas alas, keula jää muutaman sentin normaaliasentoa korkeammalle (ja ei ole käsiajarru päällä). Pari kolme kertaa kun pumppaa omalla painolla istuen lokarin päällä, painuu takaisin normiasentoon, joka omaan silmään sekin näyttää vähän normaalia korkeammalta. Iskareihin jotenkin tekisi mieli suunnata diagnoosi. Auto on myös turhan ”kivirekimäinen” ajaa hiekkatiellä ja montuista.

Iskarit näyttää vanhoilta, eli voiko ne jotenkin jäykistyä?? Luulisi että normaalisti ne ennemmin löystyisivät ajan myötä. Autolla ei ole viimeisinä vuosina ilmeisesti ajettu kovin paljoa ja on seisotettu pitkään…
SAAB 900i OG, BMW 316 e30, Lincoln Town car, *köh* Skoda Octavia *köh*
Avatar
torque
"Aero"
Viestit: 492
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo/Espoo

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja torque »

^Tuo lienee normaalia. Jos ajat muutaman metrin niin onko keula yhä "korkealla"? Rengasasento ja ripustus asettuu kun liikuttaa autoa hieman eteen tai taaksepäin.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 | 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01
Avatar
maverick999
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Ti Joulu 29, 2020 12:32
Paikkakunta: Rauma

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja maverick999 »

torque kirjoitti:
Pe Syys 24, 2021 17:09
^Tuo lienee normaalia. Jos ajat muutaman metrin niin onko keula yhä "korkealla"? Rengasasento ja ripustus asettuu kun liikuttaa autoa hieman eteen tai taaksepäin.
Siitä se asettuu kun iskarit pääsee elämään. Eka auto itsellä vaan mikä näin tekee, tai sitten muissa ei ole noin paha ilmiö.
SAAB 900i OG, BMW 316 e30, Lincoln Town car, *köh* Skoda Octavia *köh*
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 11480
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja AZP »

On ihan normaalia, että auto alas laskemisen jälkeen ei seiso normaalilla korkeudella. Ripustusten geometria on usein sellainen että kun pyörä on auton ollessa ilmassa ala-asennossa, se on sisempänä auton alla kuin mitä se on kun pyörä on normaaliasennossa. Kun lasket auton alas, rengas ei pääse lattiaa vasten liukumaan sivusuunnassa ulommas , jolloin jousituskaan ei pääse nousemaan normaalitasolle. Vasta kun autoa liikuttaa tai mainitulla tavalla pumppaa jousitusta, vapautuu renkaan kosketuspinnan sivusuuntainen kitkapinne ja jousitus asettuu normaalille tasolle.

Ilmiö vaihtelee automalleittain, esim. jäykällä akselilla sitä ei esiinny, kun taas heiluriakselisessa kuplassa taka-akselilla ilmiö on hyvin voimakas, koska pyörät uppoaa syvälle sisään kun perän nostaa ylös.

Jos auton siirtämisen jälkeenkin auto on normaalia korkeammalla, niin sitten voi olla jossain vikaa. Iskareissa vika tuskin on, koska ne ei kanna kuormaa (paitsi kaasuiskarit, mutta hyvin hyvin vähän nekin).
Vastaa Viestiin