OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat
- Villesimila
- "Ruisku"
- Viestit: 132
- Liittynyt: Ti Elo 06, 2013 20:06
- Paikkakunta: Helsinki
OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat
Heippa,
Minulla on ollut satkussa sellainen omituinen vika, että jos auto seisoo yön yli ja aamulla lähtee liikenteeseen, niin auto ei normaaliin tapaan nosta kylmäkäynnistyksen ajaksi kierroksia siihen 1200-1300 kierrokseen. Jos en avita kaasulla, niin kierrokset on niin matalalla että auto meinaa sammua. Lämpimänä ei ole mitään ongelmia ja auto käy tyhjäkäyntiä ongelmitta. Alipainepuoli on kunnossa, voisiko vika liittyä johonkin tyhjäkäynti anturiin/suuttimeen?
Toinen asia myös askarruttaa. Olen vaihtanut autoo kaksi termostaattia, joista viimeisin on alkuperäinen. Lämmöt jää 60-70 asteen kohdalle jos on liikenteessä ja jos antaa seistä paikallaan pidempään niin nostaa vaateriin, jonka jälkeen flekti käynnistyy normaalisti kun termostaatti aukeaa. Missä voisi olla vika, olen koittanut ilmausnipan kautta ilmata järjestelmää muutamaan otteeseen ja sieltä tulee aina tasainen suihku. Voiko viallinen paisuntasäiliön korkki oirella näin?
Kiitos jo etukäteen vastauksista!
Minulla on ollut satkussa sellainen omituinen vika, että jos auto seisoo yön yli ja aamulla lähtee liikenteeseen, niin auto ei normaaliin tapaan nosta kylmäkäynnistyksen ajaksi kierroksia siihen 1200-1300 kierrokseen. Jos en avita kaasulla, niin kierrokset on niin matalalla että auto meinaa sammua. Lämpimänä ei ole mitään ongelmia ja auto käy tyhjäkäyntiä ongelmitta. Alipainepuoli on kunnossa, voisiko vika liittyä johonkin tyhjäkäynti anturiin/suuttimeen?
Toinen asia myös askarruttaa. Olen vaihtanut autoo kaksi termostaattia, joista viimeisin on alkuperäinen. Lämmöt jää 60-70 asteen kohdalle jos on liikenteessä ja jos antaa seistä paikallaan pidempään niin nostaa vaateriin, jonka jälkeen flekti käynnistyy normaalisti kun termostaatti aukeaa. Missä voisi olla vika, olen koittanut ilmausnipan kautta ilmata järjestelmää muutamaan otteeseen ja sieltä tulee aina tasainen suihku. Voiko viallinen paisuntasäiliön korkki oirella näin?
Kiitos jo etukäteen vastauksista!
Käyttis: Volvo S60 Classic -09
Harraste: Saab 9000i -87
EX: 900 -89, 9-5 -06, 900 GLs -84, NG9-5 -11, 9000 Aero -96, 9-5 Aero -00, 9-5 Aero -00, 9-5 Griffin -10, 9-5 Aero -04, 9-3 Aero Cabriolet -09, 9-3 Aero XWD -08, 9000 CDE 2,0t -97, 9-3 2.0T SE -01
Harraste: Saab 9000i -87
EX: 900 -89, 9-5 -06, 900 GLs -84, NG9-5 -11, 9000 Aero -96, 9-5 Aero -00, 9-5 Aero -00, 9-5 Griffin -10, 9-5 Aero -04, 9-3 Aero Cabriolet -09, 9-3 Aero XWD -08, 9000 CDE 2,0t -97, 9-3 2.0T SE -01
Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat
gm merkkinen termari oli kerran ostettuna jo riki voip olla taaskin
kyseessä siis luulltavasti ruisku 8I?
haku napilla löytyy muutama täsmä mitattava kohde jotka voi omatoimisesti tarkastaa
kyseessä siis luulltavasti ruisku 8I?
haku napilla löytyy muutama täsmä mitattava kohde jotka voi omatoimisesti tarkastaa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat
Jos i8 lisäilmaventtiili ei aukea kylmänä joka aiheuttaa sen ettei kierrokset nouse, itselläni lämpimänä noin 850rpm ja kylmänä nostaa sinne tonnin hujakoille muistaakseni. Lisäilmaventtiilin letkun irroittaa näkee kylmänä onko se kiinni sitä voi hieman meisselillä liikutella ja kokeilla liikkuuko, jos liikkuu niin venttiilin kylessä on mutteri jonka löysäämällä voi hieman liikuttaa venttiiliä auki päin ja lukita siihen ja sitten kokeilee nouseeko kylmänä kierrokset. Toivottavasti tästä on jotain apua itselle jouduin tämän säätämään. aiheesta löytyy ihan hyvin tietoa kun osaa etsiä parhaimmat vinkit. Jos taas on 16 venttiilinen sen kylmäkäyntiin löytyy haku toiminnolla myös ohjeita.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
- Villesimila
- "Ruisku"
- Viestit: 132
- Liittynyt: Ti Elo 06, 2013 20:06
- Paikkakunta: Helsinki
Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat
Tosiaan, satku on -89 i16 ilman katalysaattoria. Olin ostanut Motonetistä tarvikkeen pari kuukautta sitten ja se oli saman merkkinen kuin tämä ”Saab Original”, joku M-kirjaimella alkava merkki taisi olla.
Käyttis: Volvo S60 Classic -09
Harraste: Saab 9000i -87
EX: 900 -89, 9-5 -06, 900 GLs -84, NG9-5 -11, 9000 Aero -96, 9-5 Aero -00, 9-5 Aero -00, 9-5 Griffin -10, 9-5 Aero -04, 9-3 Aero Cabriolet -09, 9-3 Aero XWD -08, 9000 CDE 2,0t -97, 9-3 2.0T SE -01
Harraste: Saab 9000i -87
EX: 900 -89, 9-5 -06, 900 GLs -84, NG9-5 -11, 9000 Aero -96, 9-5 Aero -00, 9-5 Aero -00, 9-5 Griffin -10, 9-5 Aero -04, 9-3 Aero Cabriolet -09, 9-3 Aero XWD -08, 9000 CDE 2,0t -97, 9-3 2.0T SE -01
Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat
Se motonetin myymä tarvike Motorad ei ollut itselläni aikoinaan 900 ässään kokeillessa ollut täsmälleen samanlainen kuin orkkis saabin paketin Motorad. Vertaili vietekkäin vanha orkkis ja tarvike niin eron laadussakin näki hyvin. Hain silloin marmorilta orkkiksen niin alkoi taas toimia kuten pitääkin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
- Villesimila
- "Ruisku"
- Viestit: 132
- Liittynyt: Ti Elo 06, 2013 20:06
- Paikkakunta: Helsinki
Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat
Merkki oli joo Motorad. Vertailin termareita toisiinsa ja olivat täysin samanlaisia, ei eroavaisuuksia.Kupari kirjoitti: ↑Ti Marras 02, 2021 22:07Se motonetin myymä tarvike Motorad ei ollut itselläni aikoinaan 900 ässään kokeillessa ollut täsmälleen samanlainen kuin orkkis saabin paketin Motorad. Vertaili vietekkäin vanha orkkis ja tarvike niin eron laadussakin näki hyvin. Hain silloin marmorilta orkkiksen niin alkoi taas toimia kuten pitääkin.
Käyttis: Volvo S60 Classic -09
Harraste: Saab 9000i -87
EX: 900 -89, 9-5 -06, 900 GLs -84, NG9-5 -11, 9000 Aero -96, 9-5 Aero -00, 9-5 Aero -00, 9-5 Griffin -10, 9-5 Aero -04, 9-3 Aero Cabriolet -09, 9-3 Aero XWD -08, 9000 CDE 2,0t -97, 9-3 2.0T SE -01
Harraste: Saab 9000i -87
EX: 900 -89, 9-5 -06, 900 GLs -84, NG9-5 -11, 9000 Aero -96, 9-5 Aero -00, 9-5 Aero -00, 9-5 Griffin -10, 9-5 Aero -04, 9-3 Aero Cabriolet -09, 9-3 Aero XWD -08, 9000 CDE 2,0t -97, 9-3 2.0T SE -01
Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat
nyt viimeisimpien vertailevaa tutkimusta tehneiden arviot ovat vähän kaukana toisistaan
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat
Lisäilmaventtiili jumittaa. Samanlainen, kuin i8 mallissa.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat
Epäilen .
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat
Ruiskun lämpötila-anturi vois olla yks tarkistettava, vaikka yleismittarilla mitaten. Sen lisäilmaluistin voi katsoa ihan silmällä kun ottaa letkun pois toisesta päästä. Onko autossasi ylimääränen bensan suutin kylmäkäynnistyksiä varten? Pitäs olla siinä kaasuläppärungossa, jos on.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
- Villesimila
- "Ruisku"
- Viestit: 132
- Liittynyt: Ti Elo 06, 2013 20:06
- Paikkakunta: Helsinki
Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat
On käynyt myös mielessä lämpötila-anturi. Lisäilmaluistin putsasin kesällä ihan perus brake cleanerilla, mutta täytyy se vielä tarkistaa. Se bensa suutin taitaa olla sellainen sininen pitkula imusarjan päällä, jossa on sähköliitin toisessa päässä?Henri S kirjoitti: ↑Ma Marras 08, 2021 13:26Ruiskun lämpötila-anturi vois olla yks tarkistettava, vaikka yleismittarilla mitaten. Sen lisäilmaluistin voi katsoa ihan silmällä kun ottaa letkun pois toisesta päästä. Onko autossasi ylimääränen bensan suutin kylmäkäynnistyksiä varten? Pitäs olla siinä kaasuläppärungossa, jos on.
Käyttis: Volvo S60 Classic -09
Harraste: Saab 9000i -87
EX: 900 -89, 9-5 -06, 900 GLs -84, NG9-5 -11, 9000 Aero -96, 9-5 Aero -00, 9-5 Aero -00, 9-5 Griffin -10, 9-5 Aero -04, 9-3 Aero Cabriolet -09, 9-3 Aero XWD -08, 9000 CDE 2,0t -97, 9-3 2.0T SE -01
Harraste: Saab 9000i -87
EX: 900 -89, 9-5 -06, 900 GLs -84, NG9-5 -11, 9000 Aero -96, 9-5 Aero -00, 9-5 Aero -00, 9-5 Griffin -10, 9-5 Aero -04, 9-3 Aero Cabriolet -09, 9-3 Aero XWD -08, 9000 CDE 2,0t -97, 9-3 2.0T SE -01
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat
imusarjan suuttimia olis pussillinen uusia. oon myyny volvo ja bmw harrastajille niitä .
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
- Villesimila
- "Ruisku"
- Viestit: 132
- Liittynyt: Ti Elo 06, 2013 20:06
- Paikkakunta: Helsinki
Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat
Onko lämpötilan-antureita useampaa, eli ruiskulle eri ja viisarille toinen?Henri S kirjoitti: ↑Ma Marras 08, 2021 13:26Ruiskun lämpötila-anturi vois olla yks tarkistettava, vaikka yleismittarilla mitaten. Sen lisäilmaluistin voi katsoa ihan silmällä kun ottaa letkun pois toisesta päästä. Onko autossasi ylimääränen bensan suutin kylmäkäynnistyksiä varten? Pitäs olla siinä kaasuläppärungossa, jos on.
Käyttis: Volvo S60 Classic -09
Harraste: Saab 9000i -87
EX: 900 -89, 9-5 -06, 900 GLs -84, NG9-5 -11, 9000 Aero -96, 9-5 Aero -00, 9-5 Aero -00, 9-5 Griffin -10, 9-5 Aero -04, 9-3 Aero Cabriolet -09, 9-3 Aero XWD -08, 9000 CDE 2,0t -97, 9-3 2.0T SE -01
Harraste: Saab 9000i -87
EX: 900 -89, 9-5 -06, 900 GLs -84, NG9-5 -11, 9000 Aero -96, 9-5 Aero -00, 9-5 Aero -00, 9-5 Griffin -10, 9-5 Aero -04, 9-3 Aero Cabriolet -09, 9-3 Aero XWD -08, 9000 CDE 2,0t -97, 9-3 2.0T SE -01
Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat
On molemmille oma anturi. Käyntiin siis vaikuttaa vain ruiskuanturi joka on imusarjassa, sähköliitin päässä pitäs hyvin näkyä. Noita antureita on erilaisia ainakin vapari / turbo ja ne erottaa jo väristä liittimen päässä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: OG900 kylmäkäynnistys js termostaatti ongelmat
just näin.. imusarjas kyttää lohkoa . termarikopas viisari ja läppäkotelos lisäruisku.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659