900S tyhjäkäynti kierrokset korkealla!
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 73
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 16:52
- Paikkakunta: valkeakoski
900S tyhjäkäynti kierrokset korkealla!
On ilmaantunut seuraavanlainen ongelma 900S -90 Suapissa.Tyhjäkäynti huitelee 2000 hujakoilla kun toppaa esim liikennevaloihin ja asettuu normaaliksi n10-20s kuluessa.Olisko AIC venttiili rikki tyhjäkäyntimoottori pitäis olla kunnossa.Jos auton sammuttaa kun kierrokset on korkealla se ei lähde käyntiin kun kaasu pohjassa.Välillä voi taas toimia normaalisti viikonkin.
Re: 900S tyhjäkäynti kierrokset korkealla!
Hetkinen hetkinen! Siis mistä AIC-venttiilistä on puhe? eli mikä se on?saabiturpo kirjoitti:On ilmaantunut seuraavanlainen ongelma 900S -90 Suapissa.Tyhjäkäynti huitelee 2000 hujakoilla kun toppaa esim liikennevaloihin ja asettuu normaaliksi n10-20s kuluessa.Olisko AIC venttiili rikki tyhjäkäyntimoottori pitäis olla kunnossa.Jos auton sammuttaa kun kierrokset on korkealla se ei lähde käyntiin kun kaasu pohjassa.Välillä voi taas toimia normaalisti viikonkin.
Itselläni ollut jo monta kertaa tuollaisia murheita, eikä varsinaista vikaa ole löytynyt mistään. Vika ikäänkuin häviää itsestään tai sitten kun antaa kunnolla kenkää. Joku tukossa jossakin? Mullakin TK-mottori OK.
9-5 2,3t Wagon `06
Sorry my stupidity, mistä tuo AIC/TK-venttiili löytyy? Veljellä on 900i16V, tyhjäkäynti huitelee reilussa 1500:ssa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Niinhän se varmaan onkin.T16lucas kirjoitti:Eikös AIC-vena ole tuo tk-moottori....
korjatkaa jos olen vääräsä!
omassa ässäsä on muuten sama vika, sillä erolla
että tyhjäkäynti on rapiat 3000!!!!! survoin tk-motin letkun lukkopihdeillä umpeen ja avot! ei kikkaile enää
Mulla ei ihan noin korkeella ole tyhjäkäynti ollut mutta yli 2000 välillä. Mikä ihme noita mahtaa vaivata...?
Sekin vissiin auttaisi jos laittaisi sinne letkun sisään jonkun kuristusletkun, eli vähän vaan kapeamman mikä tukkisi sitä..
9-5 2,3t Wagon `06
Muulla oli täyspaineturbossa samanlainen ongelma, eli kun polkaisi kykimen pohjaan, niin kierrokset jäi sinne parintonnin hujakoille ja laski vasta hetken päästä alas. Muutenkin tyhjäkäynti haki koko ajan 1000-1500 rpm välillä. Viaksi paljastui öljynvaihdon yhteydessä putsarin vierestä irronnut alipaineletku.
Jos Jumala olisi halunnut ihmisen kuuntelevan stereomusiikkia, hän olisi antanut ihmiselle kaksi korvaa...
Lämpötila-anturi
Itselläni oli -90 täyspaineturbossa (og900) vialla joutokäynnin soutaminen ja vähän tämän jälkeen kaasun hirttäminen ns. kiiinni, yli 2000 kierrokseen mikä aiheutti muutaman mielenkiintoisen tilanteen liikaa.
Täällä annetun erinomaisen neuvon jälkeen hain Motonetista Boschin lämpötila-anturin, ruuvasin vanhan pois ja laitoin uuden tilalle. Ja kas, käynnistyy kerralta (aiemmin sai joskus sahata oikein kunnolla), joutokäynnin soutaminen väheni 95% (jäljellä oleva määrä johtunee kiinniolevasta EGR:stä) ja se pahuksen CE-valokin hävisi. Kaikki tämä n. 20 eurolla..
Ei siis välttämättä johdu tästä, mutta jos vanha lämpötilanturi on kuluneen näköinen, se voi hyvinkin olla sitä.
Täällä annetun erinomaisen neuvon jälkeen hain Motonetista Boschin lämpötila-anturin, ruuvasin vanhan pois ja laitoin uuden tilalle. Ja kas, käynnistyy kerralta (aiemmin sai joskus sahata oikein kunnolla), joutokäynnin soutaminen väheni 95% (jäljellä oleva määrä johtunee kiinniolevasta EGR:stä) ja se pahuksen CE-valokin hävisi. Kaikki tämä n. 20 eurolla..
Ei siis välttämättä johdu tästä, mutta jos vanha lämpötilanturi on kuluneen näköinen, se voi hyvinkin olla sitä.
Se on helppo kokeilla onko tyhjäkäynti moottorissa vikaa puristaa letkusta pihdeillä jos auto kay normaalisti sitten on alettava putsailemaan.
Sieltä kuluu se kara yleensä siltä yhdeltä kohdalta missä se makaa suunnilleen koko ajan, sitten alkaa moottori saada liikaa ilmaa.
Loppujen lopuksi sitä tyhjäkäyntimoottoria ei tarvitse ollenkaan, kilpurista oli kys. kapistus myös rikki eikä raaskinut uutta ostaa (maksaa yli 200 € jos en väärin muista ) niin laitoin tilalle oraksen palloventtiilin ja toimi moitteettomasti pitää vaan säätää tyhjäkäynti hanaa sukemalla tai avaamalla konehuoneesta mutta kun kerran laittoi kohdalleen ei sitä tarvinut sen jälkeen paljon säädellä.
Sieltä kuluu se kara yleensä siltä yhdeltä kohdalta missä se makaa suunnilleen koko ajan, sitten alkaa moottori saada liikaa ilmaa.
Loppujen lopuksi sitä tyhjäkäyntimoottoria ei tarvitse ollenkaan, kilpurista oli kys. kapistus myös rikki eikä raaskinut uutta ostaa (maksaa yli 200 € jos en väärin muista ) niin laitoin tilalle oraksen palloventtiilin ja toimi moitteettomasti pitää vaan säätää tyhjäkäynti hanaa sukemalla tai avaamalla konehuoneesta mutta kun kerran laittoi kohdalleen ei sitä tarvinut sen jälkeen paljon säädellä.
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.