Onks toi ilmamäärämittari?
Onks toi ilmamäärämittari?
Niin, tossa ilmanputsarin letkussa oleva tärkeä sähkölaite johon tulee liitin jossa on 5 kpl lattaliittimiä rivissä? Möykky on kiinni ilmanputsarin kannessa klemmarilla, sen kannen mutkan jälkeen. Auto on OG -93, 16V ruisku ja katti.
Kotiuduin juuri Brasiliasta, ja täytyy alkaa taas rassaamaan tuota auton käyntiä kohdalleen. Kävi meinaan niin että käynti meni aivan surkeaksi, se kävi niin huonosti että ei sillä olisi mihinkään päässyt. Sitten tein sen liikkeen että otin tuon 5- lattaisen littimen irti siitä ilmanputsarin kannen luota, ja auto alkoi käymään paremmin, niin hyvin että sillä jopa pääsee liikkumaan. Kateissa ollut tyhjäkäyntikin löytyi, enää ei huuda kahtatonnia. Eihän se tietenkään kunnolla nyt käy mutta tuli vaan mieleen että oisiko tuo ilmamäärämittari sökö...
Moottorinohjaus meni siis "limp home" tilaan. Kun ilmamäärästä ei ole tietoa, niin ECU simuloi ilmamäärän.
Sen verran on pakko saivarrella, että se vekotin on ilmamassamittari.
Ilmamäärämittari on k-jet peleissä oleva. Massamitareissa on platinalanka, joka pidetään vakiolämpötilassa. Ilman virratessa kanavassa mitataan langan vakiolämmön pitoon tarvittava teho. Tästä saadaan virtaavan ilman massa mitattua hyvinkin tarkasti.
Oletko lukenut vikakoodit? Palaako Check engine valo?
(palaako valo edes kun laitat virrat päälle?) Jos joku on vaikka ottanut polttimon pois.
Tarkista nyt aluksi onko sen massamittarin liittimet hapettuneet.
Jos otat ilmamassamittarin irti, niin sitä pitää käsitellä varovasti.
Sen verran on pakko saivarrella, että se vekotin on ilmamassamittari.
Ilmamäärämittari on k-jet peleissä oleva. Massamitareissa on platinalanka, joka pidetään vakiolämpötilassa. Ilman virratessa kanavassa mitataan langan vakiolämmön pitoon tarvittava teho. Tästä saadaan virtaavan ilman massa mitattua hyvinkin tarkasti.
Oletko lukenut vikakoodit? Palaako Check engine valo?
(palaako valo edes kun laitat virrat päälle?) Jos joku on vaikka ottanut polttimon pois.
Tarkista nyt aluksi onko sen massamittarin liittimet hapettuneet.
Jos otat ilmamassamittarin irti, niin sitä pitää käsitellä varovasti.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
voi olla kuumalanka poikki
Niin siitä ilmamassa mittrista voi olla se kuumalanka poikki.
Muista ilmamassamittarin vioista en sitten tiedä.
Kuinkas muuten onko siellä sinetöidyn kannen alla semmosta potentiometriä mitä vois säätää?
Siis virittää autoa, eli seoksia vähän rikkaammalle.
Muista ilmamassamittarin vioista en sitten tiedä.
Kuinkas muuten onko siellä sinetöidyn kannen alla semmosta potentiometriä mitä vois säätää?
Siis virittää autoa, eli seoksia vähän rikkaammalle.
SAAB
CO-säätöä ei voi kattipeleissä itse tehdä. Mutta sen IMM kannen alla voi olla vettä tms. Kuten "9000CD23T" tässä ketjussa kirjoitti
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... c&start=45
Täällä vielä asiaa IMM:n testauksesta. Sinulla on autossasi todennäköisesti LH 2.4.2 (katalysaattori) ruisku
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=5102
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... c&start=45
9000CD23T kirjoitti:Naputtele sitä ( ilmamäärämittarin muovista kantta ) jos se tuntuu olevan irti niin nosta se kapealla talttapäisellä ruuvimeisselillä irti.
Katso ettei siinä poterossa ole vettä johon liittimet tulevat läpi siitä pistokkeesta.
Varo ettet erehdy luulemaan sitä silikoonia vedeksi siellä sisällä.
Täällä vielä asiaa IMM:n testauksesta. Sinulla on autossasi todennäköisesti LH 2.4.2 (katalysaattori) ruisku
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=5102
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
muistutan että kun kyseessä on katalysaattori auto katalysaattorin kestävyyden kannalta sillä ei ole hyväksi ajaa mikäli autossa on käynti häiriöitä sillä palamaton polttoaine tuhoaa katalysaattorin hyvinkin pian.
eli vika koodit kannattaa lukea ja kun kytket autoon virrat niin vilkauttaako mittarissa ce-valo sillä sen kuuluisi tehdä niin.
eli vika koodit kannattaa lukea ja kun kytket autoon virrat niin vilkauttaako mittarissa ce-valo sillä sen kuuluisi tehdä niin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Joo. Nyt tuli auto taas kuntoon. Vaihdoin meidän toisesta saabista tuon ilmamassamittarin omaani, ja johan käynti löytyi taas. Lanka oli ehjä tuossa osassa, ja kannen alla ei ollut mitään silminnähtävää vikaa. Taisi huutavaan tyhjäkäyntiinkin olla syynä tuo mittarin alkava hajoaminen, tyhjäkäynti on taas nättiä ja tasaista. Purkaamolta sain uuden, 100e oli hinta, taitaa olla uutena kallis möykky... Niin, ja kyllä se CE- valo paloi niin kauan kun kesti, saabin huollossa sanoivat että jos auto käy ja kukkuu nätisti, niin ei syytä huoleen (2 vuotta sitten, ei tämän vian yhteydessä), se valo palaa joskus ihan huvikseenkin... Miten noi vikakoodit muuten pystyy lukemaan?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 801
- Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 13:14
- Paikkakunta: Lappeenranta
'rintapellin ja sisäilmanoton pömpelin välissä roikkuu kolminapainen liitin. ainakin lucaksessa. siihen katkaisija väliin ja sit tehdään paljon monimutkaisia asioita. kyl ne ohjeetkin jostain netistä oon joskus löytänytpalle kirjoitti: Miten noi vikakoodit muuten pystyy lukemaan?
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
koodien luku.
CE valolta luku onnistuu piuhalla missä kytkin välissä. Virrat päälle ja kun valo syttyy niin virrat pois,kytkin päälle..pitäis alkaa vilkautttelemaan...sun tarvii hankkia ne koodit myös,ei kykene muistamaan ulkoota
. Helpompi kun viet huoltoon ja ne laittaa plugin kiinni takapenkin alle ja viat löytyvät sieltä,uudemmassa ku 90-vm kone pystyy lukemaan ne, 90-vm ei pystynyt! Se liitin ei sitten välttämättä ole ihan näkyvällä paikalla siinä raitisilmakotelon vieressä vaan siellä alla kätkössä!
![Surprised :o](./images/smilies/icon_surprised.gif)