Muutama kysymys iskareista ja jarruista 900S vm.90

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

No, mulla meni neljään vuoteen ja noin 100tkm ajolla Gabrielin VST kaasut loppuun. Siksi piti nyt ostaa ne takaset. Edessä eivät näytä samaiset Gabrielit vielä väsyneen. Mikä lie? Takana on kuormajouset. Katotaan, josko nuo sachsit kestäisivät toiset neljä vuotta ja 100tkm. Siinähän sitä tavoitetta jo onkin. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Mulla on satkun alla spaxit. Edessä on vielä normijouset ja takana jotkut veto/kuormajouset. Hyvin on nuo spaxit toimineet, tosin lesjöjen kanssa ei ole noista vielä kokemusta.

Spaxit sai muistaakseni juuri tuohon 400e/kierros pintaan, mutta ovat tilauskamaa.

Mielestäni nuo spaxit ovat kyllä hyvät. 30 pykälää on säätövaraa iskarissa ja tuo säätövara kattaa kaiken väliltä amerikanlulla-kivireki.

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

juu, eli ennen oli nuo sachs advantaget, nyt bilsteinin racingit.
asun siikaisisa, ei kerro kovinkaan monelle yhtään mitään. pakko on täälä mukavuudesta tinkiä jos yhtään meinaa lujempaa ajella. tosin se ei minua haittaa, tietää että on hyvä ajaa ja uskaltaa ajaa ettei tarvi koko ajan pelätä koska pohja kopisee, nuo sivu asfaltti tiet kun ovat usein möykkyisemmässä kunnossa kuin soratiet!

yhden moottorin sachseilla hajotin, asfaltilla ajoin ahteeseen, kopahti pohja ja öljypohjan kappaleita kampiakselin ja mäntien väliin.
oli kyllä pakko hommata sen jälkeen kunnon iskarit!
ainoa että mielestäni saisi perä olla vielä vähän jäykempi, mielestäni aivan väärin kun nokka on jäykempi kuin perä...
pieni nypytys noilla bilsteineillä koko ajan on pienissä nopeuksissa, paranevat mitä enemmän vauhtia..


Karspa:
ei ainakaan suomen maahan tuoja saanut viimekesänä hommattua mistään noita koneja. tosin olin sportteja hakemassa ne ovat tietääkseni valkoiset, nuo punaiset tietääkseni lähempänä vakiota???

tuomas:
kuinka jäykäksi noilla spax:eilla saa perän? että saisiko niillä perän semmoiseksi että ei kulmaa painamalla painu oikeastaan yhtään. bilsteineillä nokka on melkein semmonen
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Siis juuri oikein on, jos nokka on jäykempi kuin perä. Jos toistepäin, autosta perä irtoaa helpommin mutkissa, ja etuvetoisessa tuo voi olla kokemattomalle aika yllätyksellistä.

Kyllä niillä spaxeilla saa perän aika kovaksi. Itsellä on ne säädettynä 17/30 naksua eteen ja 15/30 taakse radalle. Vielä jotenkin ajettava kadulla.

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

tuomas kirjoitti:Siis juuri oikein on, jos nokka on jäykempi kuin perä. Jos toistepäin, autosta perä irtoaa helpommin mutkissa
-tuomas-
Mä voin allekirjottaa tän.
Hetken aikaa tässä aikaisemmin talvella oli vanhat väsyneet bilteman kaasut edessä ja takana säädettävät konit.
En jaksanut samalla kertaa laittaa niitä koneja eteenkin.

Hyvin tuuppi perää joka hemmetin mutkassa, hauskaahan se oli mutta tarkkana sai silti olla :lol:
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

mulla on semmonen käsitys että kun edessä on jäykät, mutkissa takapää joustaa ja nostaa toisen etupyörän ilmaan --> ei pääse millään mutkista ulos!
jos takana olisi jäykemmät tai yhtä jäykätkin, toinen takapyörä nousisi ilmaan, etupää pysyisi paremmin tiessä eikä heti aina ruopisi.

Ronska:
onkai se tietysti tommosilla aivan järkyttävä ajaa jos edessä iskarit ihan loppu ja takana kunnon isarit.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Sopii kokeilla. Hommaa sitä ennen kasko autoon. Radalla oli ihan kaamea ajaa jos etu/takaiskareiden erona oli takaiskareiden hyväksi yli 4 napsua. Mentiin mutka komeessa sladissa. Ei kello tykkää.


-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Mertmi kirjoitti:No, mulla meni neljään vuoteen ja noin 100tkm ajolla Gabrielin VST kaasut loppuun. Siksi piti nyt ostaa ne takaset. Edessä eivät näytä samaiset Gabrielit vielä väsyneen. Mikä lie? Takana on kuormajouset. Katotaan, josko nuo sachsit kestäisivät toiset neljä vuotta ja 100tkm. Siinähän sitä tavoitetta jo onkin. :lol:
En haluaisi masentaa, mutta mulla on reilun vuoden ikäiset sachsit ja viime viikolla katsastuksessa inssi huomautti, että toinen etuiskari vuotaa :( joten neljä vuotta voi olla tiukassa. Tosin noissakaan ei vielä testissä juuri eroa ollut, mutta ei se siitä ainakaan parane...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Karspa »

Juu näinhän se varmaan on, ei saa jäykkää ellei mukavuudesta jonkun verran tingi. Ei nuo Sachs varmaankaan mihinkään kovaan ajoon hyvät ole, eihän niitä edes varsinaisesti ole tarkoitettu madallusjousien kanssa. Takuukaan ei ole voimassa madallusjousien kanssa.

Punaiset konit vastaavat lähinnä vakioiskareita, mutta ovat silti muistaakseni kalliimmat kuin Bilstein Sport. Taitaa Konin merkki tuoda lisää euroja hintaa. Muita koneja ei satkuun ei ole edes listoilla, joten sanoisin että niitä ei saa.

Nuo Spaxit olisivat mielenkiintoiset, kun on säätöjäkin ja voisi sanoa että yllättävän edulliset. AVO:lla on myös tietääkseni saatavissa iskunvaimentimia satkuun, säädettäviä siis. Saabcentralista löytyy ainakin muutamilta hepuilta joitain kokemuksia niistä. Tmuukkoselta näyttäisi mahdollisesti saavan AVO iskareita, jos joku innostuu kyselemään.
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

JuHem kirjoitti:
En haluaisi masentaa, mutta mulla on reilun vuoden ikäiset sachsit ja viime viikolla katsastuksessa inssi huomautti, että toinen etuiskari vuotaa :( joten neljä vuotta voi olla tiukassa. Tosin noissakaan ei vielä testissä juuri eroa ollut, mutta ei se siitä ainakaan parane...
No, onhan niissä takuuta oltava. Gabrieleissä oli kolme vuotta, minkä ne kestikin. Kolme ja puoli vuotta kun tuli ikää, takaset heikkeni huomattavasti. Taitavaa mitoitusta sanoisin. Mikä lie Sachsin takuuaika?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
usvaa putkeen
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
Paikkakunta: lohja

Viesti Kirjoittaja usvaa putkeen »

Tilasin KONIT Englannista. Ainakin siellä niitä vielä oli myynnissä.
Alle viikossa olivat perillä. MItä tuleen Suomesta saatavuuteen, niin tehdastilauksena pitäisi onnistua, mutta voi kestää muutaman viikon.
Näin sanoivat ainakin paikallisessa varaosaliikeesssä.
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Mertmi kirjoitti:
JuHem kirjoitti:
En haluaisi masentaa, mutta mulla on reilun vuoden ikäiset sachsit ja viime viikolla katsastuksessa inssi huomautti, että toinen etuiskari vuotaa :( joten neljä vuotta voi olla tiukassa. Tosin noissakaan ei vielä testissä juuri eroa ollut, mutta ei se siitä ainakaan parane...
No, onhan niissä takuuta oltava. Gabrieleissä oli kolme vuotta, minkä ne kestikin. Kolme ja puoli vuotta kun tuli ikää, takaset heikkeni huomattavasti. Taitavaa mitoitusta sanoisin. Mikä lie Sachsin takuuaika?
Ainakin minulla oli Sachseissa 2 vuotta takuu.

Nyt tulee 4 vuotta täyteen (alla kierros Sachsin kaasuja, edessä alkuperäiset jouset ja takana progressiiviset kuormajouset).

Syksyllä ainakin katsastuksessa oli ihan tasainen vaimennus ja reilusti rajojen sisällä. Ja vielä ainakin routamöykkyistä tietä ajettaessa tuntuu ihan hyvältä ajaa.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mertmi kirjoitti:No, mulla meni neljään vuoteen ja noin 100tkm ajolla Gabrielin VST kaasut loppuun. Siksi piti nyt ostaa ne takaset. Edessä eivät näytä samaiset Gabrielit vielä väsyneen. Mikä lie? Takana on kuormajouset. Katotaan, josko nuo sachsit kestäisivät toiset neljä vuotta ja 100tkm. Siinähän sitä tavoitetta jo onkin. :lol:
Miltä noi VST:t satkussa tuntuu ja mitkä jouset sulla on edessä?

Mulla on tuollaiset avossa alla ja sen kanssa on mukava ajella vähän mutkasempaa tietä vaikka alla vakiojouset, ainakin tuntuu että toi ässä samoissa kurveissa kallistelee enempi vaikka alla turbon jouset(tosin varmasti alkuperäiset 260tkm), vakaajat ja sachsin advantaget.

Silti noi VST:t on normaaliajossa mukavan pehmeät kuten sachsitkin.

Onko jollain ollu noita Gabrieleja esim. turbon jousien kanssa kun sellaset olis tarkoitus tuohon vaihtaa.

Velipojan ässässä on jommat kummat bilsteinit takana, vähän tuntuvat pintakovilta mun makuun ja nypyttävätkin. Saa nyt kattoo tekeekö samaa vielä kesärenkailla. Voi tietty olla että vaativat vähän matalemmat kumit ennen kuin alkavat toimiin, ainakin edellisis biilissä mulle kävi näin.
Koko madallussarja jousineen, iskareineen alle ja alle vakiot 175-70-14 kumit ja nypyttivät ja kaikkee, tosin koirien lastaus takakonttiin ei enää vaikuttanu uraherkkyyteen. :D
Muutoskatsastukseen lainasin kaverilta 205-45-16 kumit että sai ne samal muutoskatsastettua(säästöä) ja jo rupes jousitus toimiin.
Ei nypytystä, pintakovuus väheni, ajomukavuus yleensä ottaenkin parani.

Mielestäni huomionarvoisii seikkoi, ettei uusien iskareiden takia joudu pistään myös vantei ja renkai myös vaihtoon.


jsuomi, kysy mitä http://www.virtasenmoottori.fi :sta löytyis tuohon satkuun, ainakin jotain parempia jarruja sieltä joskus sai, mulla taitaa olla viimeiset motonetin atet, ainakaan sen jälkeen hävisivät listoilta. :D
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
jsuomi
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jsuomi »

Mää kysyinki virtasen mootorista mut en viittiny mainostaa sitä nimee ku mun mielestä oli niin törkee hintaset, meinaan kyselin PCS:ltä ni melkein kolmasosan halvempi mitä virtasen moottorista.
Varmaan PCS:ltä tulee hankittuu, vaikka se onki aika kaukana, täytyy nyt viel kattoo mitkä puslat vaihtaa ja sit tarkistaa viel ettei yksittäisii osii saa mistään halvemmalta, mut epäilen. Tos summas alkaa klubialennus olla niin suuri et hakee vaikka vähän kauenpaaki.
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

mikkoimp kirjoitti:onkai se tietysti tommosilla aivan järkyttävä ajaa jos edessä iskarit ihan loppu ja takana kunnon isarit.
Tällä hetkellä säädöt on samat edessä ja takana.
Vielä voisi kuitenkin ottaa takaa vähän löysemmälle,
edelleen hieman mieluummin näyttää perää.

Muutenkin takapää toimii kunnolla vasta kun on kuormaa takapenkillä.
Vastaa Viestiin