Maksaistko 145 t$ Saabista?
Maksaistko 145 t$ Saabista?
Katso oheinen linkki
https://www.carscoops.com/2022/08/this- ... vette-z06/
Minulla on täysin identtinen vuosimallia myöten oleva Kalifornian tuonti, mutta mittarissa on 208000 mailia
Tosin siinä on orkkis nahkaratti ja vaihdekepin palje
Manuaalilaatikko jenkkimallissa on hiukan ihmetyttänyt, mutta näitä ei kaiketi tuolloin ostellutkaan tavalliset punaniskat.
https://www.carscoops.com/2022/08/this- ... vette-z06/
Minulla on täysin identtinen vuosimallia myöten oleva Kalifornian tuonti, mutta mittarissa on 208000 mailia
Tosin siinä on orkkis nahkaratti ja vaihdekepin palje
Manuaalilaatikko jenkkimallissa on hiukan ihmetyttänyt, mutta näitä ei kaiketi tuolloin ostellutkaan tavalliset punaniskat.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Maksaistko 145 t$ Saabista?
Alkoiko mittarin ruuvaus houkutella?
Vastaus kysymykseesi on omalta kohdaltani että tuskin maksaisin. Mutta kysymys toisaalta kuuluu mihin noiden arvot kehittyy tulevaisuudessa? Teoriassa tuo voisi olla siis Saabinomistamisihanuuden lisäksi hyvä sijoitus rahallisesti. Tai sitten täysi katastrofi, jos arvot lähtee laskuun.
Nopea laskelma muuten osoittaa että tuo auto ei kuitenkaan ole ollut omistajalleen välttämättä mikään megaluokan onnistunut sijoitus. Kilsamäärä kertoo että autolla ei ole ajettu vaan sitä on vain säilötty, ja säilöminen tietenkin maksaa jotain, samoin liikkumattomankin auton ylläpito. Auton myymisestäkin on maksettu varmasti suolainen komissio. Sitten kun laskee mitä tuollainen avo on aikanaan uutena maksanut ja mitä siitä nyt on maksettu, niin taitaa sijoitus hävitä ilman säilytyskustannuksiakin pörssi-indeksisijoitukselle, saatika sitten mainittujen kulujen jälkeen. Mutta pörssiosaketta ei tietenkään ole voinut hiplata ja fiilistellä 35 vuoden ajan, koska paperiset osakekirjat muutettiin sähköiseen muotoon jo 90-luvulla
Mitäköhän tuosta olisi maksettu 15 vuotta sitten? Ehkä kymppitonneja. Vaikkei ehkä uudesta asti, niin tuollailnen klassikko on siis ollut hyvä sijoitus viimeisen 15 vuoden ajan, kun maailmassa on ollut paljon löysää rahaa ja kaikenlaisten kikkuloiden arvo on noussut huimasti. Karmeimpina esimerkkeinä viime vuosien NFT-huuma, jossa maksetaan ei-mistään isoja tukkoja rahaa. Mutta eipä tuon Saabin tai vaikkapa Dalin maalauksenkaan osalta voi sanoa että rahallinen arvo olisi materiassa, vaan kyllä sekin on siinä mitä kutsun termillä "ei-mitään", eli henkimaailman asioissa ja ennen kaikkea siinä uskossa että joskus tulevaisuudessa joku on vielä rikkaampi ja innostuneempi maksamaan vehkeestä isomman hinnan. Ja tämä henkinen arvohan on rahallisesti mittaamaton, yläraja tulee vastaan siinä kellä on eniten rahaa ja halua maksaa siitä henkisestä arvosta.
Vähän vain pelkään että kun nyt 1950-1980-lukujen autoklassikot on kunnon hinnoissa, niin tulevat sukupolvet eivät niitä välttämättä arvosta ihan yhtä korkealle. Nimittäin uskon että näiden autojen arvo perustuu tällä hetkellä osittain myös siihen että ne kuvastavat aikakausia, joista nykyisinkin vielä elävillä ihmisillä on muistoja. Joskus 1900-luvun alussa olisi voinut olla samanlainen huuma erilaisista 1850-1880-lukujen käyttötavaroista, jotka kuvastivat oman aikakautensa hienointa tasoa. Mutta kuka maksaisi tänäpäivänä kymmeniä tai satoja tuhansia 150-vuotiaasta luksushevoskärrystä? (Tosin en tiedä, voi olla että niillä on merkittävät keräilijämarkkinat ja hinnat on pilvissä)
Ja voi olla että lentävillä yhteiskäyttökapseleilla tai teleporttauksella liikkuvat omat lapsenlapsenlapseni tulevat pitämään menneen ajan kumipyörillä liikkuneita pöriseviä peltilaatikoita upeina teknologian kehityksen huippuina, joita on pakko omistaa tallillinen. Mutta koska toivon pojasta polven paranevan, niin toiveeni olisi että eivät näin ajattelisi
Vastaus kysymykseesi on omalta kohdaltani että tuskin maksaisin. Mutta kysymys toisaalta kuuluu mihin noiden arvot kehittyy tulevaisuudessa? Teoriassa tuo voisi olla siis Saabinomistamisihanuuden lisäksi hyvä sijoitus rahallisesti. Tai sitten täysi katastrofi, jos arvot lähtee laskuun.
Nopea laskelma muuten osoittaa että tuo auto ei kuitenkaan ole ollut omistajalleen välttämättä mikään megaluokan onnistunut sijoitus. Kilsamäärä kertoo että autolla ei ole ajettu vaan sitä on vain säilötty, ja säilöminen tietenkin maksaa jotain, samoin liikkumattomankin auton ylläpito. Auton myymisestäkin on maksettu varmasti suolainen komissio. Sitten kun laskee mitä tuollainen avo on aikanaan uutena maksanut ja mitä siitä nyt on maksettu, niin taitaa sijoitus hävitä ilman säilytyskustannuksiakin pörssi-indeksisijoitukselle, saatika sitten mainittujen kulujen jälkeen. Mutta pörssiosaketta ei tietenkään ole voinut hiplata ja fiilistellä 35 vuoden ajan, koska paperiset osakekirjat muutettiin sähköiseen muotoon jo 90-luvulla
Mitäköhän tuosta olisi maksettu 15 vuotta sitten? Ehkä kymppitonneja. Vaikkei ehkä uudesta asti, niin tuollailnen klassikko on siis ollut hyvä sijoitus viimeisen 15 vuoden ajan, kun maailmassa on ollut paljon löysää rahaa ja kaikenlaisten kikkuloiden arvo on noussut huimasti. Karmeimpina esimerkkeinä viime vuosien NFT-huuma, jossa maksetaan ei-mistään isoja tukkoja rahaa. Mutta eipä tuon Saabin tai vaikkapa Dalin maalauksenkaan osalta voi sanoa että rahallinen arvo olisi materiassa, vaan kyllä sekin on siinä mitä kutsun termillä "ei-mitään", eli henkimaailman asioissa ja ennen kaikkea siinä uskossa että joskus tulevaisuudessa joku on vielä rikkaampi ja innostuneempi maksamaan vehkeestä isomman hinnan. Ja tämä henkinen arvohan on rahallisesti mittaamaton, yläraja tulee vastaan siinä kellä on eniten rahaa ja halua maksaa siitä henkisestä arvosta.
Vähän vain pelkään että kun nyt 1950-1980-lukujen autoklassikot on kunnon hinnoissa, niin tulevat sukupolvet eivät niitä välttämättä arvosta ihan yhtä korkealle. Nimittäin uskon että näiden autojen arvo perustuu tällä hetkellä osittain myös siihen että ne kuvastavat aikakausia, joista nykyisinkin vielä elävillä ihmisillä on muistoja. Joskus 1900-luvun alussa olisi voinut olla samanlainen huuma erilaisista 1850-1880-lukujen käyttötavaroista, jotka kuvastivat oman aikakautensa hienointa tasoa. Mutta kuka maksaisi tänäpäivänä kymmeniä tai satoja tuhansia 150-vuotiaasta luksushevoskärrystä? (Tosin en tiedä, voi olla että niillä on merkittävät keräilijämarkkinat ja hinnat on pilvissä)
Ja voi olla että lentävillä yhteiskäyttökapseleilla tai teleporttauksella liikkuvat omat lapsenlapsenlapseni tulevat pitämään menneen ajan kumipyörillä liikkuneita pöriseviä peltilaatikoita upeina teknologian kehityksen huippuina, joita on pakko omistaa tallillinen. Mutta koska toivon pojasta polven paranevan, niin toiveeni olisi että eivät näin ajattelisi
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 77
- Liittynyt: Su Marras 01, 2020 21:42
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Maksaistko 145 t$ Saabista?
En, en vaikka olisi suoraan linjan päästä, tuolla rahalla saisi niin paljon paremman auton mitä on.
Re: Maksaistko 145 t$ Saabista?
https://tekniikanmaailma.fi/viikon-kayt ... rastajiin/
Mielenkiintoista nähdä mihin saman aikakauden ja lähes samoilla kilsoilla olevan Camaron hinta kohoaa. Toistaiseksi näyttää siltä että Saab vie Chevyä sata-nolla.
Mielenkiintoista nähdä mihin saman aikakauden ja lähes samoilla kilsoilla olevan Camaron hinta kohoaa. Toistaiseksi näyttää siltä että Saab vie Chevyä sata-nolla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Kaasari"
- Viestit: 15
- Liittynyt: Ke Elo 17, 2011 22:31
- Paikkakunta: Hellsinki
Re: Maksaistko 145 t$ Saabista?
En maksaisi, mutta jos oma elämäntilanne jokupäivä mahdollistaa tilat, niin olen valmis maksamaan kohtuu hyvän korvauksen hyväkuntoisesta satkusta.
Ei tuota kukaan köyhä ostanut, eikä välttämättä hankkinut edes sijoitukseksi, vaan osti ihan itselleen ihailtavaksi. Rikkaille pikkuraha. Ne piirtää joilla on liitua.
Ei tuota kukaan köyhä ostanut, eikä välttämättä hankkinut edes sijoitukseksi, vaan osti ihan itselleen ihailtavaksi. Rikkaille pikkuraha. Ne piirtää joilla on liitua.
Re: Maksaistko 145 t$ Saabista?
Kyllä Saabbeihin on varmaan tuon verran mennyt reilun neljänkymmenen vuoden aikana. Olisi senkin summan voinut haaskata kerralla...
#2260
96V4 projekti
96V4 projekti
Re: Maksaistko 145 t$ Saabista?
Tuo Camaro jäi paljon alle Saabin hinnan, $77 000 oli voittava huuto.
Samaan aikaan Briteissä avohoitopotilaat on huutaneet Escortista lähemmäs miljoonan, eikä ollut edes lähellekään ajamaton yksilö. Merkitystä lieneekin sillä kuka autoa on ajanut:
https://tekniikanmaailma.fi/prinsessa-d ... -hinnalla/
Samaan aikaan Briteissä avohoitopotilaat on huutaneet Escortista lähemmäs miljoonan, eikä ollut edes lähellekään ajamaton yksilö. Merkitystä lieneekin sillä kuka autoa on ajanut:
https://tekniikanmaailma.fi/prinsessa-d ... -hinnalla/
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Maksaistko 145 t$ Saabista?
Ennemmin kuitenkin saapista kuin tästä pyykkitelineestä