Venttiilin lyhennys
Venttiilin lyhennys
Moro!
Näyttää siltä, että B201 koneen 1. pytyn pakovenan istukkaa on koneistamolla koneistettu sen verran, että ei edes ohuin 1,77 mm säätöpala mahdu väliin. 1,75 mm olisi nyt tarvittava pala, eli kaksi satkua pitäis venttiiliä lyhentää.
Onko noi venttiilien päät karkaistu? Voiko siis esim. hiomalla lyhentää ilman vaaraa venttiilin varren päädyn pehmenemisestä? Voiko ihan käsipelillä hiomapaperilla ottaa pois vai mites te ootte noita pätkineet?
Näyttää siltä, että B201 koneen 1. pytyn pakovenan istukkaa on koneistamolla koneistettu sen verran, että ei edes ohuin 1,77 mm säätöpala mahdu väliin. 1,75 mm olisi nyt tarvittava pala, eli kaksi satkua pitäis venttiiliä lyhentää.
Onko noi venttiilien päät karkaistu? Voiko siis esim. hiomalla lyhentää ilman vaaraa venttiilin varren päädyn pehmenemisestä? Voiko ihan käsipelillä hiomapaperilla ottaa pois vai mites te ootte noita pätkineet?
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
Re: Venttiilin lyhennys
Tässä kun raavin noita harmaita aivosoluja, onko tuolla venttiilinvarren lyhentämisellä edes vaikutusta tuohon välykseen. Mielestäni ne venttiilin lukkojen urat määräävät sen jousilautasen korkeuden, jonka päälle siis tuo säätölevy asettuu. Vai puhunko nyt ihan paskaa?
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Venttiilin lyhennys
Venttiili kiinnittyy lukkokiiloilla jousilautaseen, jonka asento sitten elää säädön mukaan.
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
Re: Venttiilin lyhennys
Mikset ohenna säätöpalaa sopivasti?PyryR kirjoitti: ↑Ke Loka 05, 2022 09:34Moro!
Näyttää siltä, että B201 koneen 1. pytyn pakovenan istukkaa on koneistamolla koneistettu sen verran, että ei edes ohuin 1,77 mm säätöpala mahdu väliin. 1,75 mm olisi nyt tarvittava pala, eli kaksi satkua pitäis venttiiliä lyhentää.
Onko noi venttiilien päät karkaistu? Voiko siis esim. hiomalla lyhentää ilman vaaraa venttiilin varren päädyn pehmenemisestä? Voiko ihan käsipelillä hiomapaperilla ottaa pois vai mites te ootte noita pätkineet?
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: Venttiilin lyhennys
aikoinaan eräässä korjaamossa asentaja rälläkällä sovitti venan päät ja asiakas lähti iloisesti rallatellen kotiin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Venttiilin lyhennys
Niin joo, gurut pistävät lasin päälle vesihiomapaperin ja sitä vasten säätöpalaa hiomaan.rr kirjoitti: ↑Ke Loka 05, 2022 15:13Mikset ohenna säätöpalaa sopivasti?PyryR kirjoitti: ↑Ke Loka 05, 2022 09:34Moro!
Näyttää siltä, että B201 koneen 1. pytyn pakovenan istukkaa on koneistamolla koneistettu sen verran, että ei edes ohuin 1,77 mm säätöpala mahdu väliin. 1,75 mm olisi nyt tarvittava pala, eli kaksi satkua pitäis venttiiliä lyhentää.
Onko noi venttiilien päät karkaistu? Voiko siis esim. hiomalla lyhentää ilman vaaraa venttiilin varren päädyn pehmenemisestä? Voiko ihan käsipelillä hiomapaperilla ottaa pois vai mites te ootte noita pätkineet?
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
-
- "Ruisku"
- Viestit: 146
- Liittynyt: Ma Loka 08, 2012 12:35
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Venttiilin lyhennys
Vie venttiili koneistamolle lyhennettäväksi, maksaa 5-10e. Lyhentää venttiiliä sen verran että mahtuu isompi säätöpala väliin, ei tarvitse seuraavalla kerralla olla uudestaan venttiiliä lyhentämässä.PyryR kirjoitti: ↑Ke Loka 05, 2022 09:34Moro!
Näyttää siltä, että B201 koneen 1. pytyn pakovenan istukkaa on koneistamolla koneistettu sen verran, että ei edes ohuin 1,77 mm säätöpala mahdu väliin. 1,75 mm olisi nyt tarvittava pala, eli kaksi satkua pitäis venttiiliä lyhentää.
Onko noi venttiilien päät karkaistu? Voiko siis esim. hiomalla lyhentää ilman vaaraa venttiilin varren päädyn pehmenemisestä? Voiko ihan käsipelillä hiomapaperilla ottaa pois vai mites te ootte noita pätkineet?
Saab 900i 2.1 16v Combi Coupe
BMW R100 scrämbleri - 79
BMW K1 -92
BMW K1300R
#8359
BMW R100 scrämbleri - 79
BMW K1 -92
BMW K1300R
#8359
-
- "Ruisku"
- Viestit: 146
- Liittynyt: Ma Loka 08, 2012 12:35
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Venttiilin lyhennys
Säätöpaloilla säädetään venttiilin ja nokka-akselin välistä rakoa.anv kirjoitti: ↑Ke Loka 05, 2022 10:53Tässä kun raavin noita harmaita aivosoluja, onko tuolla venttiilinvarren lyhentämisellä edes vaikutusta tuohon välykseen. Mielestäni ne venttiilin lukkojen urat määräävät sen jousilautasen korkeuden, jonka päälle siis tuo säätölevy asettuu. Vai puhunko nyt ihan paskaa?
Lukkourat on lukkopaloja varten, jotka pitää venttiilin jousessa kiinni. Ei vaikuta korkeuteen.
Saab 900i 2.1 16v Combi Coupe
BMW R100 scrämbleri - 79
BMW K1 -92
BMW K1300R
#8359
BMW R100 scrämbleri - 79
BMW K1 -92
BMW K1300R
#8359
Re: Venttiilin lyhennys
Väittäisin että ei. Säätöpalat tulevat jousilautasen ja nokka-akselin väliin, eivät suoraan venttiilin päähän, vai?KapteeniMahtava kirjoitti: ↑To Loka 06, 2022 07:20Säätöpaloilla säädetään venttiilin ja nokka-akselin välistä rakoa.anv kirjoitti: ↑Ke Loka 05, 2022 10:53Tässä kun raavin noita harmaita aivosoluja, onko tuolla venttiilinvarren lyhentämisellä edes vaikutusta tuohon välykseen. Mielestäni ne venttiilin lukkojen urat määräävät sen jousilautasen korkeuden, jonka päälle siis tuo säätölevy asettuu. Vai puhunko nyt ihan paskaa?
Lukkourat on lukkopaloja varten, jotka pitää venttiilin jousessa kiinni. Ei vaikuta korkeuteen.
Lukkourat lukkopaloja varten joo, mutta ne eivät ole kiinni venttiilinjousessa, vaan tuossa jousilautasessa ja venttiilinvarressa.
-> jolloin venttiilinvarren päätä vasten ei itseasiassa koske mikään eikä sen lyhentämisellä ole merkitystä.
Noh, pitäisi nähdä joko halkileikattu kuva tai osat kädessä jotta voisi varmentaa tämän.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
-
- "Ruisku"
- Viestit: 146
- Liittynyt: Ma Loka 08, 2012 12:35
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Venttiilin lyhennys
Paininkuppi painaa venttiilin päätä. Jos venttiililautasta painaa lähtee venttiilin lukkopalat irti.anv kirjoitti: ↑To Loka 06, 2022 13:04Väittäisin että ei. Säätöpalat tulevat jousilautasen ja nokka-akselin väliin, eivät suoraan venttiilin päähän, vai?KapteeniMahtava kirjoitti: ↑To Loka 06, 2022 07:20Säätöpaloilla säädetään venttiilin ja nokka-akselin välistä rakoa.anv kirjoitti: ↑Ke Loka 05, 2022 10:53Tässä kun raavin noita harmaita aivosoluja, onko tuolla venttiilinvarren lyhentämisellä edes vaikutusta tuohon välykseen. Mielestäni ne venttiilin lukkojen urat määräävät sen jousilautasen korkeuden, jonka päälle siis tuo säätölevy asettuu. Vai puhunko nyt ihan paskaa?
Lukkourat on lukkopaloja varten, jotka pitää venttiilin jousessa kiinni. Ei vaikuta korkeuteen.
Lukkourat lukkopaloja varten joo, mutta ne eivät ole kiinni venttiilinjousessa, vaan tuossa jousilautasessa ja venttiilinvarressa.
-> jolloin venttiilinvarren päätä vasten ei itseasiassa koske mikään eikä sen lyhentämisellä ole merkitystä.
Noh, pitäisi nähdä joko halkileikattu kuva tai osat kädessä jotta voisi varmentaa tämän.
B201 koneessa taitaa olla shimmipalat paininkupin alla..
Saab 900i 2.1 16v Combi Coupe
BMW R100 scrämbleri - 79
BMW K1 -92
BMW K1300R
#8359
BMW R100 scrämbleri - 79
BMW K1 -92
BMW K1300R
#8359
Re: Venttiilin lyhennys
Kuppi/painin kohta painaa venttiiliä, ei ventiilin lautasta. Venttiilin päästä voi hioa tarvittavan määrän ihan vaikka hiomakoneella ja sitten silottaa sen hiomapaperilla (esim 1000 ja öljyllä).
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Venttiilin lyhennys
Paljon helpompaa on mitata säätöpalan paksuus keskeltä ja hioa tasaisemmalta puolelta tarvittava määrä. On kokeiltu.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: Venttiilin lyhennys
Samat kokemukset, säätöpalat on helppo hioa eikä helpolla liikaa lähde.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Re: Venttiilin lyhennys
Joo, näin sen täytyi tietysti olla...KapteeniMahtava kirjoitti: ↑To Loka 06, 2022 13:35Paininkuppi painaa venttiilin päätä. Jos venttiililautasta painaa lähtee venttiilin lukkopalat irti.anv kirjoitti: ↑To Loka 06, 2022 13:04Väittäisin että ei. Säätöpalat tulevat jousilautasen ja nokka-akselin väliin, eivät suoraan venttiilin päähän, vai?KapteeniMahtava kirjoitti: ↑To Loka 06, 2022 07:20
Säätöpaloilla säädetään venttiilin ja nokka-akselin välistä rakoa.
Lukkourat on lukkopaloja varten, jotka pitää venttiilin jousessa kiinni. Ei vaikuta korkeuteen.
Lukkourat lukkopaloja varten joo, mutta ne eivät ole kiinni venttiilinjousessa, vaan tuossa jousilautasessa ja venttiilinvarressa.
-> jolloin venttiilinvarren päätä vasten ei itseasiassa koske mikään eikä sen lyhentämisellä ole merkitystä.
Noh, pitäisi nähdä joko halkileikattu kuva tai osat kädessä jotta voisi varmentaa tämän.
B201 koneessa taitaa olla shimmipalat paininkupin alla..
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Venttiilin lyhennys
.
Viimeksi muokannut rossnach, Ti Marras 15, 2022 19:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Og 900 -90 3d m104 projekti
-Og 900 -93 3d 16v holset hx35
-Og 900 -86 2d turbo
-Og 900 -93 3d 16v holset hx35
-Og 900 -86 2d turbo