Saab 900 ja mittaristovalaistus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
kakoni
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ke Loka 29, 2003 18:01

Saab 900 ja mittaristovalaistus

Viesti Kirjoittaja kakoni »

Eli tuossa vm 88 saabissani on ilmeisesti se reostaatti rikki. Mistähän saisi kaivettua uuden tilalle?
humma
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: La Marras 22, 2003 11:22
Paikkakunta: Kuopio

Reostaatti

Viesti Kirjoittaja humma »

Moi

Minulle yksi autoharrastaja sanoi, että halvin homma on ohittaa koko reostaatti. Valot tietty palaa täysillä mutta so what, ei mittarin valot sil-
miä häikäise...
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2107
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

Saako reostaatin vielä toimimaan jos sitä vetää tai työntää samalla kun pyörittää? Omassa entisessä og900 sain vielä jotain näkymään tuolla tempulla. Tosin loppujen lopuksi purin mittariston ja huomasin, että reostaatista oli vain metallinen liuku noussut ylös jonka sain taivutettua sopivasti jotta virta taas liikkuisi sen kaarevan kontaktipinnan läpi. Onhan sitten vaikea selvittää ko. pikkuosaa.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Valonsäädin

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Perheeseen tullut -83 GLE omasi myös pimeän mittariston, joka totta vieköön haittasi pimenevässä ilmastossa. Tähän auttoi varovainen mittarivalojen kääntely ja nyt ne palavat hyvin, ilman katkoja. Tosin siihen potentiometriin en koske tikullakaan niin kauan kuin valoa riittää :)
chnthiel
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 09:03
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja chnthiel »

Mulla taas on mittarivaloissa sellainen ongelma, että ne syttyy vasta kun autossa alkaa olla lämpöä sisällä. Ei pala kylmänä, mutta syttyy itsestään auton lämmetessä...
Mikä mahtais olla vika?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eräs kuulemani hätäapu on kytkeä radion johtosarjaan virtalukon kautta tulevasta piuhasta hyppylanka lämpösäätimen valaistuksen johtoon. Näin koko kojelaudan valaistus toimii ajettaessa. Jos mittariston polttimot on 2 tai 3W (5W sulattaa paikat), taitaa hyvin yleisesti tuo kirkkaussäätö ollakin täysillä, joten säätimen ohittaminen ei juuri tilannetta muuta huonommaksi.
Vastaa Viestiin