900 vaihdelaatikon vahvistus
900 vaihdelaatikon vahvistus
Terve.
Tarvitsisin tietoa niiltä ketkä paremmin tietää.
Tarkoitus olisi siis rakennella Satkuun uus vaihdeloota joka kestäisi karkeesti 300-400Nm vääntöä. Parin illan nettisurffailun tuloksena tietoon on tullut, että laatikon kuori itsessään on altis vääntymään. En kuitenkaan löytänyt minkälaisia tukia/korsetteja laatikon ympärille tulisi rakennella lukuunottamatta näitä kahta kuvaa.
http://saabisti.fi/saab-900-gearbox-str ... 2kxO3ZByUk
En tiedä näkyykö kuvat, en ole oikein haka tässä foorumin käytössä, mutta lyhykäisyydessään toinen tulee vaihdelaatikon kylkeen ja toinen taas korvaa alkuperäisen tasauspyörästön kannen vahvalla teräslevyllä.
Vaihdelaatikkoja on ilmeisesti myös erilaisia, joissakin inasen paremmat sisuskalut, toisissa taas vahvemmat kuoret. Eniten kiehtovat 5v laatikot, sillä autolla tulisi olla mahdollista myös ajaa matkaa. Otaksun, että 4v laatikolla satasen vauhti on jo aika "vinguttamista". Korjatkaa jos olen väärässä.
Tarkoitus on ajella järki kädessä, ei siis mitään lappu lattiassa liikennevaloista kiihdytyksiä, ja säätää kone siten, jotta se herää ylhäältä, välttäen suuren alaväännön.
Alanko siis vain värkkäämään vahvistuslevyjä kauheesta teräsplootusta laatikon kylkeen, vai onko parempia ehdotuksia. Kaiken tiedon otan vastaan avokätisesti, niin ei tarvitsisi sitten odotella siellä tien varressa hinuria joka toinen viikonloppu laatikon räjähdettyä
Tarvitsisin tietoa niiltä ketkä paremmin tietää.
Tarkoitus olisi siis rakennella Satkuun uus vaihdeloota joka kestäisi karkeesti 300-400Nm vääntöä. Parin illan nettisurffailun tuloksena tietoon on tullut, että laatikon kuori itsessään on altis vääntymään. En kuitenkaan löytänyt minkälaisia tukia/korsetteja laatikon ympärille tulisi rakennella lukuunottamatta näitä kahta kuvaa.
http://saabisti.fi/saab-900-gearbox-str ... 2kxO3ZByUk
En tiedä näkyykö kuvat, en ole oikein haka tässä foorumin käytössä, mutta lyhykäisyydessään toinen tulee vaihdelaatikon kylkeen ja toinen taas korvaa alkuperäisen tasauspyörästön kannen vahvalla teräslevyllä.
Vaihdelaatikkoja on ilmeisesti myös erilaisia, joissakin inasen paremmat sisuskalut, toisissa taas vahvemmat kuoret. Eniten kiehtovat 5v laatikot, sillä autolla tulisi olla mahdollista myös ajaa matkaa. Otaksun, että 4v laatikolla satasen vauhti on jo aika "vinguttamista". Korjatkaa jos olen väärässä.
Tarkoitus on ajella järki kädessä, ei siis mitään lappu lattiassa liikennevaloista kiihdytyksiä, ja säätää kone siten, jotta se herää ylhäältä, välttäen suuren alaväännön.
Alanko siis vain värkkäämään vahvistuslevyjä kauheesta teräsplootusta laatikon kylkeen, vai onko parempia ehdotuksia. Kaiken tiedon otan vastaan avokätisesti, niin ei tarvitsisi sitten odotella siellä tien varressa hinuria joka toinen viikonloppu laatikon räjähdettyä
OG 900i 16v 1992
Re: 900 vaihdelaatikon vahvistus
Oikeilla jäljillä olet, tämä on itsellekkin hieman vieras aihe vaikka vaihteistoja tullut tutkittua ja purettua, olen kuullut että vanhoissa kokilli kuorisissa laatikoissa kuori olisi hieman kestävempi ja niissä olisi muutama vahvistus ripa, googlesta voisi hieman katsoa näkyykö mallia mistä kopsata. Ainakin peräkansi on tehtaan ralliautoissa vahvistettu ja peltinen öljyn täyttö kansikin vaihdettiin -89 muistaakseni samaan materiaaliin kuin itse laatikkokin, sekä jäykistyksen että öljyvuotojen ehkäisemiseksi, eli ehkä ne kannet olisi helpoin vahvistaa aluksi. Laatikon sisäisistä vahvistuksista tietää asiantuntiat ehkä paremmin, vm -91 kehitysversio 14 tuli isommat synkrot mutta kyllä niitäkin on ihmiset karuuttaneet loppuun. Itse olen tehnyt sellaisen pienen muutoksen että vaihtanut 2-3 molybteeni pinnoitteiset synkrot normaaleihin jotka ovat 1-4 vaihteessa.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Re: 900 vaihdelaatikon vahvistus
Täytyypähän sitten alkaa mallintamaan jonkinlaisia vahvikkeita ja katsoa mitä tulee. Tarkoitus oli alkaa -92 laatikosta väsäämään. Onkos nuo 2-3 vaihteen synkat muuten identtisiä rakenteeltaan ja vahvuudeltaan muihin verratuna jos poisluetaan tuo pinnoite? Otaksun, että tuo pinnoite hieman rajoittaa sitä, mitä öljyä tulisi käyttää. Öljyyn kun päästiin, niin hieman ehkä huolettaa vaihteistoöljyn lämpötila, kun vaihteisto toimii öljypohjana moottorille, jolloin vaihteistoöljy on periaatteessa samoissa asteissa kun moottoriöljy. Olisiko järkevää rakennella jonkinlainen lauhdutinjärjestemä vaihteistoöljylle vai onko tuo jo hieman yliampuvaa?
OG 900i 16v 1992
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24045
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 900 vaihdelaatikon vahvistus
vahvikkeet kiinnostaa jos jollain joutilaana.. hyllyssä turbon 4v se halutuin loota.. kunnostettuna.. ni kai sen voi vahvistaa... ennen käyttöä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 900 vaihdelaatikon vahvistus
Kaipa noita vahvistuksia voisi useamman teettää, kun näyttäisi kysyntää olevan. Samalla ne siitä tulee kun koneella piirtää mallin, käy vesileikkamassa jossakin puljussa ja hitsuuttaa pimeenä talvi-iltana kasaan. Tällä hetkellä on vaan sen verran hommaa, että pukinkonttiin ei kerkeä .
OG 900i 16v 1992
Re: 900 vaihdelaatikon vahvistus
Noita laatikoita muutama on tullut tuhottua. Ja ainahan se perän poskilaakereiden alue niistä antaa periksi, toisin sanoen halkeaa. Eli perä vääntää ne kuoret auki.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: 900 vaihdelaatikon vahvistus
-91-92 laatikossa kaikki synkrot muistaakseni normaalit.
Vanhemmissa tällaiset vasemmalla 1/4 vaihteen, ja oikealla 2/3
https://aijaa.com/tLgD95
Uutenahan tuo on ollut melkein, musta pinnoite kulunut pois.
Vanhemmissa tällaiset vasemmalla 1/4 vaihteen, ja oikealla 2/3
https://aijaa.com/tLgD95
Uutenahan tuo on ollut melkein, musta pinnoite kulunut pois.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Re: 900 vaihdelaatikon vahvistus
Tuo on mietityttäny, että mistä se laatikko vääntyy tarkalleen ottaen, kiitoksia tiedosta Jamppa. Täytyy keskittyä sitten noille perän tienoille kun vahvistuksia alkaa värkkäämään. Vääntääkö se sitä laatikkoa pitkittäis- vai poikittaissuunnassa autoon nähden, vai pitääkö tukea molempiin suuntiin?
Avatahan se laatikko täytyy joka tapauksessa, niin näkee sitten samalla minkälaisia synkroja sieltä löytyy. Tuo hahmotuskuva on hyvä, thänks.
Avatahan se laatikko täytyy joka tapauksessa, niin näkee sitten samalla minkälaisia synkroja sieltä löytyy. Tuo hahmotuskuva on hyvä, thänks.
OG 900i 16v 1992
Re: 900 vaihdelaatikon vahvistus
Muutamia laatikoita tullut purettua ja lähes jokaisessa on ryhmäpyörän akseli ollut pahasti kulunut laakereiden kohdalta, eikä uusia saa kuin tekemällä. Perän laakeritkin yleensä loppu. Myöhemmissä malleissa isommat laakerit. Krymppiholkin tilalle on jotkut tehneet kovan holkin.
Sisempiin vetarinmaljoihin tuli aikoinaan sorvattua teräsholkit peltikuorien tilalle. Ehjä loota on hyvä lähtökohta vahvistuksille, varaosien saatavuus alkaa olemaan vaan olematonta.
Sisempiin vetarinmaljoihin tuli aikoinaan sorvattua teräsholkit peltikuorien tilalle. Ehjä loota on hyvä lähtökohta vahvistuksille, varaosien saatavuus alkaa olemaan vaan olematonta.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24045
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 900 vaihdelaatikon vahvistus
Nelivaihteinen turbon loota ois joutilaana perimätiedon mukaan laakeroitu
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: 900 vaihdelaatikon vahvistus
Lähtö kohta kannattaa aloittaa kokil kuorista 4 vaihteinen.
Uudemmasta 5-vaihteistosta se peräkotelon kansi se paksu alumiininen.Moottorin kiinnitys erilainen nailoin korvakkeilla että ei heilu, muuten ei perät kestä yleensä aina tästä kiinni.
Vaihteiston kasaus kaikki ruuvit kiinnitys 25nm ja ristiin kiristys.Kunnon öljyt red line.
Jos jättää syncrot pois teräs haarukka,tupla sokat siirtäjään ja kunnon teräs keppi.
Ollut joskus tehtaan kilpa-vaihteisto omassa käytössä.
Nyt 2,5 laatikoita kilpureissa ja myös tehty oikea suorakytky jota ei ole edes tehtaalta saanut.
Uudemmasta 5-vaihteistosta se peräkotelon kansi se paksu alumiininen.Moottorin kiinnitys erilainen nailoin korvakkeilla että ei heilu, muuten ei perät kestä yleensä aina tästä kiinni.
Vaihteiston kasaus kaikki ruuvit kiinnitys 25nm ja ristiin kiristys.Kunnon öljyt red line.
Jos jättää syncrot pois teräs haarukka,tupla sokat siirtäjään ja kunnon teräs keppi.
Ollut joskus tehtaan kilpa-vaihteisto omassa käytössä.
Nyt 2,5 laatikoita kilpureissa ja myös tehty oikea suorakytky jota ei ole edes tehtaalta saanut.