900s ahtopaineet
900s ahtopaineet
Olisko kellään antaa vinkkejä satkun ahtojen nostoon? Lisäjousi vetämässä nyt ahdot sinne 0.6 tienoolle. Rajoittimet pois käytöstä ja systeeminä Lucas 14.1 Keula cooleri myös asennettu.
Eli olisko vaan jäykempää jousta, bleediä tai rajapaineventtiiliä? Mikä mahtais olla järkevintä?
Eli olisko vaan jäykempää jousta, bleediä tai rajapaineventtiiliä? Mikä mahtais olla järkevintä?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1080
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: 900s ahtopaineet
Rajapaineventtiili omassa satkussa käytössä, hyvin toimii, joten ääni sille
IP
IP
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Re: 900s ahtopaineet
Kiitos vinkistä! Sellanen kyssäri vielä että onko kokemuksia ~kilon ahdoista? Miten mahtaa ahdin tämän kestää kun puhutaan kumminkin aika iäkkäistä laitteista.. Turbo vaikutti hyvältä kun mututuntumalla koitti välyksiä rakentelu vaiheessa.
Re: 900s ahtopaineet
Mä joskus rakentelin apc systeemin tuollaiseen. Ja voi olla että tuohon projektiin myös teen
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1080
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: 900s ahtopaineet
Omassa satkussa ahdot 1.1 - 1.0, hyvin on tähän asti hyrrä kestäny…
IP
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Re: 900s ahtopaineet
Se kestää, kunnes menee rikki. Kuluva osa se turbo...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 900s ahtopaineet
Turbosmartin kopio itsellä käytössä + välijäähdytin + moottoriohjauksen lastu varmuuden vuoksi. Pitää vaan paineet maltillisena ja käytön järkevänä niin kestänyt ainakin kesäkäytössä oikein hyvin.
https://www.kkdmotorsport.com/epages/kk ... troller%22
https://www.kkdmotorsport.com/epages/kk ... troller%22
Re: 900s ahtopaineet
Kiitokset vastauksista!
Re: 900s ahtopaineet
Rajapaineventtiili itsellä ässässä. Antaa voimaa ihan eritavalla kuin lisäjousi. Nostaa ahdot tuplasti nopeammin ylös. Yllätti kuinka noin halpa osa vaikutti niin paljon turbon toimintaan. 0.8 ahdoilla olen itse ajellut sellaset 8 vuotta. Kaitpa se enemmänkin kestäisi, mutta kaikkeen tottuu. Tuo riittää käyttöautoon hyvin. Onhan sinulla bensalastu ? Välttämätön jos nostaa ahtoja. Bensalastukin vaikutti huomattavasti kulkuihin. Ehkä paras viritys hintaan nähden. Jcarlssonilta tilasin aikanaan lastun. Taisi maksaa 60e luokkaa vajaa 10 vuotta sitten.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Re: 900s ahtopaineet
Turbosmartin bleedi on ihan toimiva. Tuossa orkkis mitsussahan on tosi löysä se kello vakiona, että jos ahdot laittaa kiloon, niin ei kyllä jaksa sielä niitä pitää läpi kierrosalueen.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Re: 900s ahtopaineet
Lastua ei vielä ole, mahtaakohan Ruotsi tilaus olla ainut nykyään mistä saa? Oon ajatellu että 0.7-0.8 vois ottaa ennen lastua. Rajapaineventtiili nyt ainakin täytyy laittaa tilaukseen.
Re: 900s ahtopaineet
Itse en löytänyt viime vuonna muita vaihtoehtoja kuin Ruotsin. Tosin siinäkin on eri sarjanumeroita, uuden lastun täytyy olla vastaava ja joitain saattaa löytyä viel jcarlssoniltakin.
Re: 900s ahtopaineet
Kokeiles s.postia tmi.jcarlson@gmail.com
Facesta löytyy myös JC performance sivusto.
En tiedä vieläkö mies on kehissä. Kysymällä selviää.
Facesta löytyy myös JC performance sivusto.
En tiedä vieläkö mies on kehissä. Kysymällä selviää.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Re: 900s ahtopaineet
Tuossa tietoa jcarlsonin lastuista. viewtopic.php?t=165983
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Re: 900s ahtopaineet
APC:n viritykseen löydät kattavat ohjeet täältä: http://web.inter.nl.net/users/turbo-team-europe/apc.htm
Pari vuotta sitten tuli askarreltua APC-järjestelmän kanssa ja ns. "redbox APC" asetukset (R42 - 500ohm, R138 - 31 Kohm, P - 23 Kohm, F - 360 ohm) ei ainakaan laajakaistalambdan perusteella vaadi mitään muita muutoksia. Seokset pysyi sopivan rikkaana korkeilla kierroksilla ja on helppo toteuttaa.
Itellä on tuo Madetojan ehdottama asetus käytössä (R42 - bypassed, R138 - 31Kohm, P-23Kohm , F-360ohm. Fast, quite stabile boost up to 5800 rpm. peaks @1,15bar, slightly comes down to 1,0bar)
R42 ohitus tekee sen, ettei APC laske ahtopainetta korkeammilla kierroksilla, eli kulkee kuin raketti mutta menee laihalle yli 5000 kierroksilla ilman uutta bensamappia. Tätä varten pitää hankkia adapteri (esim. Moates Ostrich), joka tulee prommin paikalle, ja laajakaistalamba + mittari, niin että saat tietokoneelta säädettyä seokset kuntoon. Ja samaan konkurssiin kannattaa sitten vaihtaa tilalle modernit EV14 suuttimet vanhojen puutarhaletkujen tilalle, 250cc suuttimet maksavat ehkä parikymppiä kappale. Suuttimien vaihdon jälkeen alavääntö oli ihan omissa sfääreissä ja maantiekulutus laski litralla.
Miten tuo Lucas järjestelmä eroaa Boschin järjestelmästä on minulle mysteeri, en tiedä Lucasista mithään. Mutta asian voi kiteyttää niin, että "red box" asetus on korkeintaan aamupäivän homma ja siitä aggressiivisemmat asetukset vaativat sitten jo vähän enemmän säätöä.
Pari vuotta sitten tuli askarreltua APC-järjestelmän kanssa ja ns. "redbox APC" asetukset (R42 - 500ohm, R138 - 31 Kohm, P - 23 Kohm, F - 360 ohm) ei ainakaan laajakaistalambdan perusteella vaadi mitään muita muutoksia. Seokset pysyi sopivan rikkaana korkeilla kierroksilla ja on helppo toteuttaa.
Itellä on tuo Madetojan ehdottama asetus käytössä (R42 - bypassed, R138 - 31Kohm, P-23Kohm , F-360ohm. Fast, quite stabile boost up to 5800 rpm. peaks @1,15bar, slightly comes down to 1,0bar)
R42 ohitus tekee sen, ettei APC laske ahtopainetta korkeammilla kierroksilla, eli kulkee kuin raketti mutta menee laihalle yli 5000 kierroksilla ilman uutta bensamappia. Tätä varten pitää hankkia adapteri (esim. Moates Ostrich), joka tulee prommin paikalle, ja laajakaistalamba + mittari, niin että saat tietokoneelta säädettyä seokset kuntoon. Ja samaan konkurssiin kannattaa sitten vaihtaa tilalle modernit EV14 suuttimet vanhojen puutarhaletkujen tilalle, 250cc suuttimet maksavat ehkä parikymppiä kappale. Suuttimien vaihdon jälkeen alavääntö oli ihan omissa sfääreissä ja maantiekulutus laski litralla.
Miten tuo Lucas järjestelmä eroaa Boschin järjestelmästä on minulle mysteeri, en tiedä Lucasista mithään. Mutta asian voi kiteyttää niin, että "red box" asetus on korkeintaan aamupäivän homma ja siitä aggressiivisemmat asetukset vaativat sitten jo vähän enemmän säätöä.