Saab 900 Mallit.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Baas900
"Viggen"
Viestit: 584
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

Kaverilla oli aikonaan -84 900GL, jossa oli kierroslukumittarillinen mittaristo. Missään muussa GL:ssä en ole kierroslukumittaria nähnyt. Onkohan mittari siis aikoinaan vaihdettu, vai onko noita saanut lisävarusteena?

Omassa 900:ssa on jopa tallella alkuperäinen ostokuitti, johon on ruksattu lisävarusteiksi mm. Talvirenkaat, Mattosarja, Lukollinen polttonestesäiliön korkki, Radio (Blaupunkt Stockholm 2:lla kaiuttimella, sis.keskikonsolin kasettitelineellä 8) ), Lohkolämmitin, sekä mystinen varustekassi 8O Mitähän tuokin kassi on pitänyt sisällään?
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Breadfan86 kirjoitti:Totanoin, oliko isokin homma laittaa keskikonsoli? Tois mukavan piristeen tuohon autoon.
Ruuvaa tuhkakupin pidike irti, vaihdekepin edessä on muistaakseni lisäksi joku kotelo, joka peittää "kardaanitunnelin" päällä olevat kaksi reikää. Se pois myös.

Katso, onko polvipahvin keskellä, entisen tuhkakupin kolossa sellainen messinkipultti, jossa on kannassa keskellä reikä. Jos ei, sun pitää hommata sinne sellainen.

Sitten vaan tökkäät keskikonsolin pahvin paikalleen, laitat sitten sen muovisen "naamaosan" kohdalleen, reunoilla kaks ruuvia per puoli ja edessä ne kaksi jotka tulee siihen kardaanitunnelin päällä olevaan metalliripaan.

Tämän jälkeen keskikonsolin yläpäässä tuhkakupin reiässä on sopiva hole, josta voit ruuvata pultin kiinni siihen polvisuojassa olevaan edellämainittuun pulttiin.. (tuotapa onkin vaikea kuvailla, jos et ole ennen nähnyt)

Tökis paikalleen, jostain se sopiva kumipalje keskikonsolin ja vaihdekepin etureunan väliin ja kovaa ajoa säilytystiloiltaan päivittyneellä Saabilla.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Baas900 kirjoitti:Kaverilla oli aikonaan -84 900GL, jossa oli kierroslukumittarillinen mittaristo. Missään muussa GL:ssä en ole kierroslukumittaria nähnyt. Onkohan mittari siis aikoinaan vaihdettu, vai onko noita saanut lisävarusteena?
edes gls mallin satkussa ei ollut jenkamittaria, mikä oli jännä juttu, kun taas 83/84 vuoden ysiyseissä jenkamittari löytyi viisivaihteisesta mallista (ja nehän oli kaikki yhdellä kaasuttimella).
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Baas900 kirjoitti:Kaverilla oli aikonaan -84 900GL, jossa oli kierroslukumittarillinen mittaristo. Missään muussa GL:ssä en ole kierroslukumittaria nähnyt. Onkohan mittari siis aikoinaan vaihdettu, vai onko noita saanut lisävarusteena?

Saipa hyvinkin.
Kysyin joskus 80-luvun lopulla saabilta mittaria 83-malliseen 900GLs:ään.
Hinta oli puolentoistatuhannen markan paikkeilla.
Jäi ostamati.

Löytyi onneksi purkamolta. Myyjä jahkasi pitkään hintaa: "On varmaan uutena kallis...juu...kyllä tuosta 250 mk pitäisi saada."
Arvaa tuliko kaupat?

Ei kun mittaristo irti ja paikalleen. Toimi heti kun löi liittimen kiinni.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
jannes
"Turbo"
Viestit: 262
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 18:31
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja jannes »

Jope kirjoitti:
jannes kirjoitti:Mikäs ihmemalli tuo mun satku sitten on?
Perimätiedon mukaan noihin on saanut about mitä varusteita vaan, kunhan on vain osannut ostaessa niitä haluta. :-)
Olen myös kuullut, että UKIssa lyötiin autoihin ne osat mitkä sattui sillä hetkellä hyllystä tuleen käteen. Tästä saattaa myös johtua varusteiden erilaisuus samanlaisissa autoissa.
-JanneS-
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
advance
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Pe Huhti 02, 2004 14:03

Viesti Kirjoittaja advance »

Voisitteko kertoa mitä eroa on 900 turbossa matala ja korkeapaineisella, mitä osia pitää vaihtaa että matalapaineesta saadaan korkeapaine. Mitä meinaa tämä apc? Saako esim matalapaineiseen 16v koneeseen helposti sen
200hp, entä sitten korkea. Mitkä ovat näiden tehot vakiona.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Matalapaine 900:ssa (900 S 16v) ei ole magneettiventtiiliä, APC:ta (ahtopaineen säätö- ja nakutustunnistusjärjestelmä) eikä välijäähdytintä.

Tuon matalapaineisen saa helposti täysipaineiseksi vain lisäämällä nuo puuttuvat osat. APC:n ja magneettiventtiilin voi tietysti myös korvata jollain manuaalisella ahtopaineen säätimellä, ns. turboruuvilla. Mutta jos mahdollista, niin APC on kyllä turvallisempi ratkaisu.

Vakiona on matalapaineessa 145hv, täyspaineisessa 16v turbossa 175hv, 8v turbossa välijäähdyttimen kanssa 155hv ja ilman välijäähdytintä 145hv.
Katalysaattorillisisa 16v turboissa on 160hv (matalampi maksimiahtopaine vakiona), paitsi Aerossa 175hv vaikka katti olisi.

Jos lisää nuo edellämainitut osat matalapaineturboon, on tehon lisääminen sinne 200hv tienoille yhtä helppoa kuin täysipaineisessa. Itse moottori ja ahdin ovat siis täysin samat ja samalla potentiaalilla tehojen lisäyksen suhteen. Tuon määrän saa ulos jo aika kevyellä virityksellä, APC:n asetuksia muuttamalla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tehave
"Turbo"
Viestit: 234
Liittynyt: Su Syys 07, 2008 22:36
Paikkakunta: Forssa

Re: Saab 900 Mallit.

Viesti Kirjoittaja tehave »

vainha aihe mutta sattui silmään..
Omassa -90 900c mallissa näyttää olevan keskuslukitus palikat ovien sisällä johtoineen paikalla, eli ei taida tietävälle olla isohomma valita vielä listalta tätä lisävarustetta :)

Muut lisävarusteet: ohjaustehostin, autom.penkinlämmitin (rikki),
etuvalojen pesu/pyyhin on kyllä luksusta kun se toimii vieläkin :)

Laitetaan tähän samaan kauan vaivannut asia:
Useimmissa 900c autoissa on takasivuilla olevat tuuletus aukot "pituus" suunnassa
"------- " , mutta olen nähnyt omani lisäksi vain pari joissa ne ovat "pystyssä" eli tässä asennossa kuskin puolelta sivulta katsottuna:" \ "
Kertooko jotain auton valmistusvuodesta vai valmistus maasta?
Saab og 900c combi -89 (suomesta) ajossa
Saab 90 -86 (Suomesta) ajossa
Saab og900c (Suomesta) myyty
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Saab 900 Mallit.

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

tehave kirjoitti:vainha aihe mutta sattui silmään..
Omassa -90 900c mallissa näyttää olevan keskuslukitus palikat ovien sisällä johtoineen paikalla, eli ei taida tietävälle olla isohomma valita vielä listalta tätä lisävarustetta :)
-89 c 4d oli ns. Scan-Auton juhlamalli, jossa oli vakiona keskuslukko ja ohjaustehostin.
saman vuoden 2d c specialissa ( tehtaan juhlamalli )oli krominokka, värilasit ja isot kapselit, muttei keskuslukkoa tai ohjaustehostinta. kummassakaan ei ollut takana niskatyynyjä tai kyynärtukea, kuten ei myöskään keskikonsolia vakiona.

-90 c 4d mallissa oli tehostin, muttei keskuslukkoa valmiina.
Molemmat -89 mallit löytyvät uutena ostettuina kotoa, myös esitteet ovat tallessa. :D

Usein ns. karvalakkimallia kutsutaan c-malliksi esim -89 pystykeulaa, mutta se oli pelkkä 900. Mallitunnuksessa on kyllä CM = carburator manual. Oikean c-mallin mallitunnuksessa näkyy myös c -kirjain. Ja myös peräluukussa toisin kuin perus 900:ssa.

Löytyy talosta myös tavallinen 900 -88 ilman lisukkeita uutena ostettu....silloin joskus, nyt on ladattu malli. :wink:
# 419 Vesa Pohjalainen
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re:

Viesti Kirjoittaja Svc »

Jope kirjoitti:GL - karvalakkikaasari
GLs - tuplakaasari
GLi - kasitappinen ruisku (GLi:tä näkee aika harvoin nykyään takapaksia koristamassa)
turbo

Nuo merkit poistuivat käytöstä joskus vuosimallin 85 yhteydessä.. Tilalle tuli sitten:

900 - kaasari
900i - ruisku
900 turbo
900 S - pienpaineturbo ilman APC:tä

Lisälätkillä sitten ilmaistaan 16 venttiilin olemassaolo tahi 2,1l 16v.
Eikös -84 ollut myös 900 turbo S, joka oli -85 alkaen 900 turbo 16?
(99:ssä turbo S taisi sisältää tehtaalla asennetun vesiruiskun?)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
CompiCoupe
"Turbo"
Viestit: 282
Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 23:35

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja CompiCoupe »

Svc kirjoitti:
Jope kirjoitti:GL - karvalakkikaasari
GLs - tuplakaasari
GLi - kasitappinen ruisku (GLi:tä näkee aika harvoin nykyään takapaksia koristamassa)
turbo

Nuo merkit poistuivat käytöstä joskus vuosimallin 85 yhteydessä.. Tilalle tuli sitten:

900 - kaasari
900i - ruisku
900 turbo
900 S - pienpaineturbo ilman APC:tä

Lisälätkillä sitten ilmaistaan 16 venttiilin olemassaolo tahi 2,1l 16v.
Eikös -84 ollut myös 900 turbo S, joka oli -85 alkaen 900 turbo 16?
(99:ssä turbo S taisi sisältää tehtaalla asennetun vesiruiskun?)
1984 malleissa löytyy:

900 GL 3- ja 5-ov (100 hv, 4-vaihteinen ,kaasari)
900 GLi 3-, 4- ja 5-ov (118 hv, ruisku)
900 i 2-ov (118 hv)
900 Turbo 3-, 4- ja 5-ov (145 hv)
900 Turbo 16 4- ja 5-ov (175 hv)
900 Aero 3-ov (175 hv)
900 CD Finlandia (175 hv)
Saab 99 GL 2d -81 Cameo Beige (VA)
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Svc »

CompiCoupe kirjoitti:
Svc kirjoitti:Eikös -84 ollut myös 900 turbo S, joka oli -85 alkaen 900 turbo 16?
(99:ssä turbo S taisi sisältää tehtaalla asennetun vesiruiskun?)
1984 malleissa löytyy:
...
900 Turbo 3-, 4- ja 5-ov (145 hv)
900 Turbo 16 4- ja 5-ov (175 hv)
...
Hmm. Onkohan tuo 900 turbo S ollut sitten jollekin eri markkina-alueelle, kuin Eurooppaan? Hangossa oli kesäpäivillä Cabbe, jossa oli juurikin tuo merkintä. Taisi olla USA-malli. Aerohan oli USA:ssa SPG.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

CompiCoupe kirjoitti: 1984 malleissa löytyy:

900 GL 3- ja 5-ov (100 hv, 4-vaihteinen ,kaasari)
900 GLi 3-, 4- ja 5-ov (118 hv, ruisku)
900 i 2-ov (118 hv)
900 Turbo 3-, 4- ja 5-ov (145 hv)
900 Turbo 16 4- ja 5-ov (175 hv)
900 Aero 3-ov (175 hv)
900 CD Finlandia (175 hv)
Lisätään listaan vielä Takapihan Ranettamon erikoismalli Porsii-racing edition, 900 T8 5-vaiht pykivällä K-jetillä... :roll: :oops: :arrow: Takasin ruosteenestohommiin...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Svc kirjoitti: Hmm. Onkohan tuo 900 turbo S ollut sitten jollekin eri markkina-alueelle, kuin Eurooppaan? Hangossa oli kesäpäivillä Cabbe, jossa oli juurikin tuo merkintä. Taisi olla USA-malli. Aerohan oli USA:ssa SPG.
Aero -merkintä oli vain 3d malleissa tietyillä markkina-alueilla.
Turbo S on ainakin 3d malleissa ollut USA:ssa, kun aero -nimike oli varattu Opelin käyttöön. Taisi olla joku targa -mallinen Kadett Juu oikein meni

http://www.autoservicepraxis.de/fm/2353 ... t_aero.jpg

Meidän cabbe ( -91 ) on juurikin tuollainen turbo S eli vuonna -91 tuli cabben "aero" versio ensi kertaa markkinoilla, joka kulkee nimellä turbo S. Mustin -94 on myös vastaava joskin sitä viimeistä vuosimallia.
# 419 Vesa Pohjalainen
Vastaa Viestiin