OG 900 vm-1992 etupyörän laakerin vaihto
OG 900 vm-1992 etupyörän laakerin vaihto
Törmäsin ihan uuteen ongelmaan. 282 tkm ajettu vm-92 turbo-900 hylättiin katsastuksessa koska oikean etupyörän laakerissa tuntui välystä.Olen nyt yrittänyt purkaa etunapaa, napa-asetelma on irti, mutta laakeria tuntuu olevan vaikea saada irti. Heynesin korjauskirjassa on kaksi halkileikkauskuvaa, tässä näyttää olevan se uudempi. Auto on rekisteröity heinäkuussa 1992. Etunapa ei purkaudu korjauskirjan mukaisesti. Se väljä laakeri näyttää olevan hyvin tiukkojen sovitteiden avulla vetoakselin uloimman pään ja napa-asennelman välissä.
Keksin epäillä että onkohan wanhoissa tonnareissa samanlainen rakenne. Korjauskirjan mukaan on, mutta kirjassa on vain rakenteen leikkauskuva mutta ei sanaakaan laakerinvaihdosta.
Kirjat kertovat että navassa olisi 2-rivinen laakeri, mutta jossakin sanotaan, että ne kaksi riviä kuulia olisivatkin naparakenteen ulomman ja sisemmän osan välillä.
Onko joku törmännyt ja perehtynyt tällaiseen ongelmaan ja antaisi hyviä neuvoja. Ostin auton ensimmäisen omistajan perikunnalta ja sillä on ajettu vain 282 000 km.
Keksin epäillä että onkohan wanhoissa tonnareissa samanlainen rakenne. Korjauskirjan mukaan on, mutta kirjassa on vain rakenteen leikkauskuva mutta ei sanaakaan laakerinvaihdosta.
Kirjat kertovat että navassa olisi 2-rivinen laakeri, mutta jossakin sanotaan, että ne kaksi riviä kuulia olisivatkin naparakenteen ulomman ja sisemmän osan välillä.
Onko joku törmännyt ja perehtynyt tällaiseen ongelmaan ja antaisi hyviä neuvoja. Ostin auton ensimmäisen omistajan perikunnalta ja sillä on ajettu vain 282 000 km.
Re: OG 900 vm-1992 etupyörän laakerin vaihto
Osoitteeni on nyt: pentti3.kostamo@gmail.com, puhelin entinen 040 5950109.
Re: OG 900 vm-1992 etupyörän laakerin vaihto
Prässi siinä tarvitaan. Jos Lahden alueella olet niin onnistuu täällä sen vaihto siihen napaan
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: OG 900 vm-1992 etupyörän laakerin vaihto
Onko korjaamokirjasi mallia Haynes vai Saab?
Saabin kirja esim. tuolta: https://www.saabnet.com/tsn/faq/manuals/C900.html --> 7:1 - Suspension, Wheels. PDF:n sivulta 52 alkaa.
Irrota ulompi vetonivel navasta. Paina navan sisäosa (jossa on pyöränkiinnityksen pinnapultit) ulos laakerista. Irrota laakeria pitelevä lukkorengas, paina laakeri ulos. Hankalinta tuossa on saada tuettua olka-akseli niin, että tuon navan sisäosan saa painettua/lyötyä ulos laakerista.


Saabin kirja esim. tuolta: https://www.saabnet.com/tsn/faq/manuals/C900.html --> 7:1 - Suspension, Wheels. PDF:n sivulta 52 alkaa.
Irrota ulompi vetonivel navasta. Paina navan sisäosa (jossa on pyöränkiinnityksen pinnapultit) ulos laakerista. Irrota laakeria pitelevä lukkorengas, paina laakeri ulos. Hankalinta tuossa on saada tuettua olka-akseli niin, että tuon navan sisäosan saa painettua/lyötyä ulos laakerista.



Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: OG 900 vm-1992 etupyörän laakerin vaihto
Kiitos kommenteista ja kuvista, noin olen hommassa edennytkin, mutta nyt on edessä prässin puute, kovin tiukakka sovitteella on kasattu. Harjoitus jatkuu. Tuon ison lukkorenkaan irroitus oli kärsivällisyyttä koettelevaa, niin oli paikalleen ruostunut.
Re: OG 900 vm-1992 etupyörän laakerin vaihto
Prässiäkin oleellisempaa taitaa olla noissa korjaamokirjan kuvissa näkyvät kalut, suurihalkaisijainen putkenpätkä ja navan taakse asettuvat kiekon puolikkaat, joilla olka-akselin saa tuettua jykevästi. Niillä onnistui ilman prässiä, lekalla koputtelemalla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: OG 900 vm-1992 etupyörän laakerin vaihto
Ohjeitten mukaan sain irti navan laakereineen. Kyseessä on kaksi erikokoista kuulalaakeria joiden ulkokehät ovat erillään navan sisällä lukkorenkaiden takana. Motonetin mukaan vuodesta 1993 alkaen on käytetty yhtä pitkää laakeria, jossa on kaksiriviä kuulia. Mistähän löytyis nuo -92 mallin erilaiset laakerit??
Re: OG 900 vm-1992 etupyörän laakerin vaihto
Tuollainen kuuluisi olla OG900 vuosimalleissa 88–93, ehkä jo aiemminkin alkaen, mutta EPC alkaa vasta 1986:
https://www.motonet.fi/tuote/pyoranlaak ... ct=21-1173
Koko ilmeisesti 42x75x37.
Saab-osanumerot 9104209 --> 30520278.
https://www.motonet.fi/tuote/pyoranlaak ... ct=21-1173
Koko ilmeisesti 42x75x37.
Saab-osanumerot 9104209 --> 30520278.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: OG 900 vm-1992 etupyörän laakerin vaihto
Motonetin sivuilla on tarjolla pitkä navan laakeri, jonka sisällä on kaksi kuulariviä. Mainitaan että sopii 1993 vuoden malleihin asti. On saatavana parissa kolmessa etelä-Suomen myymälässä, aion käydä alkuviikosta katsomassa.
Re: OG 900 vm-1992 etupyörän laakerin vaihto
Kyllä mulla ollu aina siellä vaan se yksi laakeri missä kaksi riviä kuulia.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin