En ole, mistä kohtaa tuon mittaisi jos hommaan tuon mittarin?Nokiaukkeli kirjoitti: ↑To Kesä 13, 2024 19:21Oletko mitannut polttoainepumpulta paineen, paljon antaa? Jos ei ole mittaria esim tuommoinen halpis kelpaa https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000016980
Og 900 k-jet sammuu satunnaisesti ajossa + käynnistymisongelma
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 694
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Og 900 k-jet sammuu satunnaisesti ajossa + käynnistymisongelma
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 694
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Og 900 k-jet sammuu satunnaisesti ajossa + käynnistymisongelma
Olen ajellut sammuilusta huolimatta ja tehnyt seuraavia havaintoja:
Auto tuntuu sammuvan nimenomaan ylämäessä, ja kuten edellä mainitsin, vauhtia hiljentäessä, ilmeisesti silloin juuri kun pitäisi jäädä tyhjäkäynnille. Starttaamalla lähtee melko varmasti käyntiin, joskus pitää hieman sahata (muutama sekunti).
Kerran meinasi sammua, akun ja öljynpaineen valot kävivät päällä ihan pikaisesti, mutta kuitenkin auto pysyi käynnissä.
Eli voisiko tuo nyt viitata polttoaineen syötön vikaan. Onkos pumppu tankin etupäässä, siten, että ylämäessä polttoainetta ei niin hyvin saa, ja sitten ku n kierrokset laskevat, pumpun painekin laskee ja auto sammuu? Onko tuossa järkeä?
Auto tuntuu sammuvan nimenomaan ylämäessä, ja kuten edellä mainitsin, vauhtia hiljentäessä, ilmeisesti silloin juuri kun pitäisi jäädä tyhjäkäynnille. Starttaamalla lähtee melko varmasti käyntiin, joskus pitää hieman sahata (muutama sekunti).
Kerran meinasi sammua, akun ja öljynpaineen valot kävivät päällä ihan pikaisesti, mutta kuitenkin auto pysyi käynnissä.
Eli voisiko tuo nyt viitata polttoaineen syötön vikaan. Onkos pumppu tankin etupäässä, siten, että ylämäessä polttoainetta ei niin hyvin saa, ja sitten ku n kierrokset laskevat, pumpun painekin laskee ja auto sammuu? Onko tuossa järkeä?

Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
- Nokiaukkeli
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 61
- Liittynyt: Ma Marras 06, 2023 16:56
- Paikkakunta: Soenjuu
- Viesti:
Re: Og 900 k-jet sammuu satunnaisesti ajossa + käynnistymisongelma
Mittaa siitä ennen polttoainesuuttimia, poista ensin paine polttoainejärjestelmästä esim ottamalla bensapumpun sulake irti koneen ollessa käynnissä ettet saa bensoja silmille ja sitten ota suuttimelle vievä pääletku irti, tökkää testeriin ja koita startata, helpompi tehdä jos on kaveri kääntää avainta.vilhosyvis kirjoitti: ↑Ma Kesä 24, 2024 14:13En ole, mistä kohtaa tuon mittaisi jos hommaan tuon mittarin?Nokiaukkeli kirjoitti: ↑To Kesä 13, 2024 19:21Oletko mitannut polttoainepumpulta paineen, paljon antaa? Jos ei ole mittaria esim tuommoinen halpis kelpaa https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000016980
Re: Og 900 k-jet sammuu satunnaisesti ajossa + käynnistymisongelma
^Kyseessä on K-Jetronic, joten ei mene ihan noin - määräjakajalta tulee suuttimille kovamuoviset putket eikä ole vastaavaa suutintukkia kuin sähköruiskuissa, joten ei saa samalla tapaa mittaria siihen tukille kiinni. Lonkalta sanoisin että pitäisi mitata määräjakajalle menevää linjaa, mutta en sano varmaksi.
Linkatun mittarin asteikkokin näyttää riittävän 10psi asti, eli ~0,69bar eli ns. kaasutinpaineita. K-Jetin paineet heiluu muistaakseni jossain 8bar tuntumassa, joten voi viisari vetää pari kierrosta ympäri (eikä niitä kierroksia ole välttämäti helppo laskea), eli on parempi saada suoraan sopivan asteikon mittari kiinni.
Ja koska vika on jo selvinnyt koskemaan tiettyä ajotilannetta, niin mittari pitäisi olla luettavissa ajon aikana. Eli pitää saada ihan kunnolla kiinni.
Muuuutta tuota, tämä osui nyt silmään:
Linkatun mittarin asteikkokin näyttää riittävän 10psi asti, eli ~0,69bar eli ns. kaasutinpaineita. K-Jetin paineet heiluu muistaakseni jossain 8bar tuntumassa, joten voi viisari vetää pari kierrosta ympäri (eikä niitä kierroksia ole välttämäti helppo laskea), eli on parempi saada suoraan sopivan asteikon mittari kiinni.
Ja koska vika on jo selvinnyt koskemaan tiettyä ajotilannetta, niin mittari pitäisi olla luettavissa ajon aikana. Eli pitää saada ihan kunnolla kiinni.
Muuuutta tuota, tämä osui nyt silmään:
K-Jetin ropaamisesta on mulla liian pitkä aika (enkä katillista K-jettiä ole ropannut ikinä) jotta muistaisin, miten se "koppaa" tilanteen tyhjäkäynnille, mutta kun kerran ainakin yleisin esiintymä on paikannettu tuohon tilanteeseen, niin minä tutustuisin seuraavaksi siihen mekanismiin. Jos siihen liittyy jotain muutakin kuin kaasuläpän oikea asento ja tyhjäkyntisäädöt, niin siinä voisi olla seuraava tutkimiskohde.vilhosyvis kirjoitti: ↑Ma Kesä 24, 2024 16:31Auto tuntuu sammuvan nimenomaan ylämäessä, ja kuten edellä mainitsin, vauhtia hiljentäessä, ilmeisesti silloin juuri kun pitäisi jäädä tyhjäkäynnille.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Og 900 k-jet sammuu satunnaisesti ajossa + käynnistymisongelma
Kaasuläpän juuressa pitäisi olla hidastusventiili, joka estää kaasuläpän sulkeutumisen liian nopeasti. Ohje on, että, kun moottoria ryntäytetään noin 3000 rpm:ään, pitäisi kierrosten laskeminen tyhjäkäynnille kestää 3-6 sekuntia. Tuo kannattaa tarkistaa ja säätää, jos on pielessä. Tuo voisi vaikuttaa sammahteluun mentäessä tyhjäkäynnille.
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 694
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Og 900 k-jet sammuu satunnaisesti ajossa + käynnistymisongelma
aero kirjoitti: ↑Ma Kesä 24, 2024 22:10K-Jetin ropaamisesta on mulla liian pitkä aika (enkä katillista K-jettiä ole ropannut ikinä) jotta muistaisin, miten se "koppaa" tilanteen tyhjäkäynnille, mutta kun kerran ainakin yleisin esiintymä on paikannettu tuohon tilanteeseen, niin minä tutustuisin seuraavaksi siihen mekanismiin. Jos siihen liittyy jotain muutakin kuin kaasuläpän oikea asento ja tyhjäkyntisäädöt, niin siinä voisi olla seuraava tutkimiskohde.
Eli tätäkö säädetään?samppa kirjoitti: ↑Ti Kesä 25, 2024 07:15Kaasuläpän juuressa pitäisi olla hidastusventiili, joka estää kaasuläpän sulkeutumisen liian nopeasti. Ohje on, että, kun moottoria ryntäytetään noin 3000 rpm:ään, pitäisi kierrosten laskeminen tyhjäkäynnille kestää 3-6 sekuntia. Tuo kannattaa tarkistaa ja säätää, jos on pielessä. Tuo voisi vaikuttaa sammahteluun mentäessä tyhjäkäynnille.

Tuosta olen siis säätänyt jo, mutta ongelma jatkuu. Toki voi olla, että en ole osannut säätää kohilleen.
Vai pitääkö säätää tuosta alempaa, missä on tuo jousellinen osa (onko tuo nyt se itse hidastusventtiili?), joka koskettaa kaasuvaijerin päässä olevaa metallikappaletta..?
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Re: Og 900 k-jet sammuu satunnaisesti ajossa + käynnistymisongelma
eiks kuvassa tuo hidastinvenan takapäässä ole kierteet millä sitä säädetään jos aihetta on ja kaiki summittainen säätely arvailuineen sietäs minimoida
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Og 900 k-jet sammuu satunnaisesti ajossa + käynnistymisongelma
Nuolen osoittama palikka näyttää säätävän kaasuläpän minimikulmaa ja hidastin tosiaan näyttää olevan kuvassa suoraan siitä alaspäin oleva jousitettu systeemi.
@mestari kertonee valmistajan virallisen ohjeen hidastimen säätämiselle, niin ei tartte tehdä tunteella ja arvaillen?
@mestari kertonee valmistajan virallisen ohjeen hidastimen säätämiselle, niin ei tartte tehdä tunteella ja arvaillen?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 694
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Og 900 k-jet sammuu satunnaisesti ajossa + käynnistymisongelma
Säädin hidastinta tunteella ja arvaillen, hidastaa kun paikallaan ja moottori sammuksissa testailin päästää jarruvaijerista. Ajaessakin ainakin välillä kuulee, että menee hitaasti tyhjäkäynnille. Silti paikallaan lämpimällä koneella testatessa sammui kun päästin kaasusta nopeasti... Joko säädin väärin (hyvin mahdollista), hidastin rikki tai vika jossain muualla...?



Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Re: Og 900 k-jet sammuu satunnaisesti ajossa + käynnistymisongelma
Löytyisikö ECU:lle oma sulake… jos sen irroittaa, ruisku toimii kokonaan mekaanisesti, kuin perus K-jetronic. Näin saisi erotettua sähköohjauksen pois sotkemasta testin ajaksi.
Re: Og 900 k-jet sammuu satunnaisesti ajossa + käynnistymisongelma
Enpä ole vielä joutunut hidastinta ruuvailemaan saabissa kun vika onkin ollut aina muualla
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 694
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Og 900 k-jet sammuu satunnaisesti ajossa + käynnistymisongelma
Tässäkö pitäisi olla ECU? Onko se matkustajan jalkatilassa maton takana?
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
- Nokiaukkeli
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 61
- Liittynyt: Ma Marras 06, 2023 16:56
- Paikkakunta: Soenjuu
- Viesti:
Re: Og 900 k-jet sammuu satunnaisesti ajossa + käynnistymisongelma
Ei ainakaan omassa K-Jetissä ole ecua vaikka lambdaohjattu. Tietääkseni ECU tuli vasta LH-Jetronicissa Ehkä lambdan tai lambdan sulakkeen irroitusta voisi kokeilla joka on lähimpänä täysin mekaanisti K-Jetronicia. Se lambdan sulake on ainakin omassa 8v autossa se numero 1, sulakeboksinkannessa tai renkaan kaaren päällä pitäisi lukea mikä se on.vilhosyvis kirjoitti: ↑Ma Heinä 01, 2024 19:32Tässäkö pitäisi olla ECU? Onko se matkustajan jalkatilassa maton takana?
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 694
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Og 900 k-jet sammuu satunnaisesti ajossa + käynnistymisongelma
Otin lambdan sulakkeen pois ja ei auttanut käynnistymisongelmaan, eikä myöskään sammumisongelmaan edellä kuvatussa tapauksessa, jossa kaasu päästetään ja auton pitäisi jäädä tyhjäkäynnille, mutta sammuukin.Nokiaukkeli kirjoitti: ↑Ti Heinä 02, 2024 19:22Ei ainakaan omassa K-Jetissä ole ecua vaikka lambdaohjattu. Tietääkseni ECU tuli vasta LH-Jetronicissa Ehkä lambdan tai lambdan sulakkeen irroitusta voisi kokeilla joka on lähimpänä täysin mekaanisti K-Jetronicia. Se lambdan sulake on ainakin omassa 8v autossa se numero 1, sulakeboksinkannessa tai renkaan kaaren päällä pitäisi lukea mikä se on.vilhosyvis kirjoitti: ↑Ma Heinä 01, 2024 19:32Tässäkö pitäisi olla ECU? Onko se matkustajan jalkatilassa maton takana?
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Re: Og 900 k-jet sammuu satunnaisesti ajossa + käynnistymisongelma
Kokeile katsoa olisiko takapenkin alla apukuskin puolella muistaakseni?vilhosyvis kirjoitti: ↑Ma Heinä 01, 2024 19:32Tässäkö pitäisi olla ECU? Onko se matkustajan jalkatilassa maton takana?
Se mitä joskus kokeiltiin, niin ei toiminut ilman boxin ohjausta.

kuva lainattu: https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=202428