Perjantai 13 päivä ( Ilta-Lehti)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lehtola
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: Ma Joulu 08, 2003 12:20
Paikkakunta: Helsinki

Perjantai 13 päivä ( Ilta-Lehti)

Viesti Kirjoittaja lehtola »

Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 861
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Perjantai 13 päivä ( Ilta-Lehti)

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Juuri syyt miksi joka saabin katsastuksen katson katsastus hallissa. Aina jos tulee epäselvyyttä käsijarrun sijainnista, pallonivelten tarkistus palikoitten käytöstä, konepellin avauksesta yms niin voi vinkata ja näin ollaan vältytty turhilta hylyiltä ja auton vahingoittumiselta hyvin :saab: mutta hyvä että asia on tuotu julki kun näitä joskus sattuu.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saab 900 Turbo 8 sedan -87 Saab 99 -84 Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24610
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Perjantai 13 päivä ( Ilta-Lehti)

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Mitä väärää on joudivoiman kumoamistyökalujen käytöstä?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 861
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Perjantai 13 päivä ( Ilta-Lehti)

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Ei väärää epäselvyyksiä vain katsureilla käytetäänkö niitä myös 99 ssä, joskus ne unohtuvat paikoilleen, tai niitä ei käytetä ollenkaa.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saab 900 Turbo 8 sedan -87 Saab 99 -84 Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24610
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Perjantai 13 päivä ( Ilta-Lehti)

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

miksi ei käytettäisi 99:sissä??
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Perjantai 13 päivä ( Ilta-Lehti)

Viesti Kirjoittaja aero »

Aina pitää mennä mukaan katsastukseen.

Mahdollisten auton käytöstä katsastajalle esiintyvien epäselvyyksien lisäksi saa omin silmin nähdä, mikä palikka aiheuttaa sanomista jos joku. Tälläkin foorumilla on useamman kerran esitetty pähkäilyä "mikähän osa tämä on" sen perusteella mitä inssi on lappuun kirjannut, esim. ihan hiljattain arvuuteltiin NG9-3:n tukivartta, josta oli lapussa varsin epätarkka kuvaus. Jos siinä olisi ollut itse mukana, olisi nähnyt mistä palikasta on kyse ja voi sen vaikka korjaamolla sormella osoittaa. Nykypäivänä siitä todennäköisesti voi jopa ottaa kuvan, jossa palikkaa osoittaa ettei tarvi korjaamolla könytä auton alle.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 861
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Perjantai 13 päivä ( Ilta-Lehti)

Viesti Kirjoittaja PM99 »

nalleolut kirjoitti:
Pe Syys 13, 2024 16:33
miksi ei käytettäisi 99:sissä??
Koska 99 on valmiiksi kumi ylätukivarren alla jonka vuoksi trafin ohjeistuksessa puhutaan vain 900 mallista työkalun käytön kohdalla. https://www.traficom.fi/sites/default/f ... t%20FI.pdf
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saab 900 Turbo 8 sedan -87 Saab 99 -84 Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24610
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Perjantai 13 päivä ( Ilta-Lehti)

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

roger
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
pela
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: Perjantai 13 päivä ( Ilta-Lehti)

Viesti Kirjoittaja pela »

Olen itsekin todistanut vieressä näitä samoja asioita:käsijarrua etsitään takaa ja saanut hylyn liian ylhäältä kiinni ottavasta käsijarrusta,nämä siis Saab 90 kanssa. Lisäksi olen käynyt keskustelua "väljästä" laakerista ja pallonivelistä,jotka olen vaihtanut ylähuulta purren.
Lisäksi kerran meinasi tulla hylky kun runkonumeroa ei löytynyt. Konepellin avaaminen on mennyt repimiseksi-jep jep...

Näistä johtuen menekin aina itse halliin mukaan,takakontissa mukana tehtaan korjaamokansion kriittiset osat (på svenska)joissa kuvataan mm käsijarrun toimintaperiaate koska ainakin 90 kanssa pystyyn nouseva kahva nousee aika usein esiin. Ja kyllä:svenskan är vårt offisielt språk jota man måste kunna myös katsatuskonttorilla ja yleensä joku ainakin sen verran osaa että voi insinöörin auttaa pulasta.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24610
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Perjantai 13 päivä ( Ilta-Lehti)

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Mun tietääkseni kahvan liikerata ei saa olla liian suuri. Eli jos kahva nousee pystyyn on vika
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Perjantai 13 päivä ( Ilta-Lehti)

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kävin itse männä viikolla katsastamassa juniorin tuplaysin. Ensin piti selvittää kassatytön kanssa, että 1977 vuoden autosta ei tarvitse mitata päästöjä. Menin hallin ovelle auton perässä ja ekaksi testattiin etuiskarit ja etujarrut. Sitten homma siirtyi takapäähän ja arvasin, että käkkäriä ei testattu edestä. Sitten alkoi raju kahvan riuhtominen, kunnes lopulta vihjasin, että se on muuten etupyörissä... Lopulta jarruissa oli hyvin tehoa eikä liikaa eroa, mutta takajarrut meni aivan jumiin. Hallin tuli ainakin 4 muuta asiakasta ihailemaan saappia. Hylkyhän siitä tuli, mutta onneksi pääsin kuitenkin ajamalla takaisin :twisted:

Eski
lepidus
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: Perjantai 13 päivä ( Ilta-Lehti)

Viesti Kirjoittaja lepidus »

No joo. Aika monta "vatavirrasta poikkeavaa" autoa olen katsastuksessa käyttänyt ja aina on inssi selvinnyt ilman opastusta. Joskus ovat ajamalla testaneet jarrut kun eivät ole pohjakosketuksen pelossa uskaltautuneet dynamometrille. Yhden Alfan kannssa muista kun insinööri ajeli monta kertaa konttorin takapihaa edes takas ja tuli naama näkkärillä sanomaan, että onpa sähäkkä tonniviissatanen :)

Yleensä (en aina) käyn kuitenkin hallissa vilkaisemassa siltä varalta, että jotain huomautettavaa löytyy. Tietää sitten tarkemmin missä vika on. Ainoastaan kaksi selkeää virhettä muistan katsureiden tehneen. Yksi hyväksyi vm. 1972 auton pelkillä lantioturvavöillä etuistuimilla, vaikka siinä olisi pitänyt olla kolmipistevyöt ja toinen hylkäsi MB sprintterin väljien alapallonivelten vuoksi ensimmäisessä katsastuksessa alle satkun ajettuna, vaikka takuuhuollon mukaan ne olivat täysin toleransseissaan (ammattaliikennöintiin rekisteröity ajoneuvo, joka piti katsastaa vuosittain).

Toki aina silloin tällöin suullisesti sanovat jostain "turhasta", mutta eipä niistä mitään maintaa papereihin yleensä tule. Ainoa mitä ihmettelen on se, että kuinka allerginen suomalainen katsastusmies on ruosteelle. Sehän on kokolailla sama onko ne pyöränkaaret tallella vai ei. Ja jos ne puuttuvatkin, niin kelpaa kyllä kunhan niissä on muovilevikkeet päällä niin, että ei ruosteet näy. Joskus aikanaan sain Pajeroon hylsyn sen takia, että etulokasuojankaari oli ruostunut. Oli kuulemma terävä reuna vaarallinen jalankulkijoille, se viisi senttiä lokasuojan ulkopuolelle ulottuva karjapuskuri ei kuulemma tarjonnut riittävää suojaa jalankulkijoille lokarinreunan terävää reunaa vastaan. Ilmastointi teippi puuttuvan palan päällä kelpasi kyllä uusintatarkastuksessa.

Yleisesti ottaen en pidä katsastusmiestä harrasteautoilijan vihollisena, päin vastoin. Yleensä ovat ymmärtäväisiä ja kovasti avuliaita.

Janne
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 861
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Perjantai 13 päivä ( Ilta-Lehti)

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Jep minullakin 90% positiivisia kokemuksia harrasteautojen katsasteluista vaikka kerroinkin aikaisemmin epäkohdista mutta ne eivät ole haitanneet kun on vain vinkannut katsurille miten jokin asia saabissa on :) toki käyn aina samalla asemalla jossa tottunut saamaan hyvää palvelua ja ovat jo oppineet saabit kun niitä kymmeniä käytämme siellä :saab:
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saab 900 Turbo 8 sedan -87 Saab 99 -84 Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Perjantai 13 päivä ( Ilta-Lehti)

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tuli maininta og kolkin käsijarrusta kahva nousee liian ylös jarritustehon saamiseksi.
No säädin niin että nostin kahvaa neljä napsua ylös, ja rummuista säädin niin että menivät lukkoon molemmilla puolilla, kahva alas ja rummut pyörivät normaalisti. Nyt nousee kyllä kahva kyllä ylös, mutta tehoa löytyy.
Ja luulen että inssi tietää mitä tekee,ajaa nimittäin ysi vitosella.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin