OG900i vm -87 käyntiongelma

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
pdf
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Su Syys 08, 2024 01:52

OG900i vm -87 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja pdf »

Oon nyt alkukesästä asti ollut vanhan satkun onnellinen omistaja. :D Kaikki on oikeastaan uutta ja yritän tässä oppia kaiken sitä mukaan kun ongelmia tulee ja nyt kaipaisin apua.

Viimeisimpänä on käyntiongelmat. Huomasin ensin ajossa satunnaisesti aina noin 2000 kierroksen kohdalla vahvan niiaamisen/nykimisen, ihan kuin ilmansaannissa tai bensansyötössä olisi ongelma. Nyt muutaman viikon jälkeen ongelma esiintyy yhä useammin. Tämän lisäksi auto sammuilee välillä tyhjäkäynnillä ja käy välillä epätasaisesti. Käynnistymisessä ei yleensä ole ongelmaa vaan kone alkaa hiljalleen höröttäen pudottaa kierroksia kunnes se sammuu.

Ensihätään olen vaihtanut ilmansuodattimen ja polttoainesuodattimen tuloksitta. Olen myös tarkastanut liittimien, virranjakajan, pyörijän, tulppien ja alipaineletkujen kuntoa ja mikään ei päällepäin näytä kuluneelta tai sököltä.

Autossa on lisäksi bensaa tihkuttava painevaraaja, (jonka vaihdan heti kun uusi osa saapuu) mutta foorumeita luettuani en ole täysin vakuuttunut siitä että tämä kyseinen käyntiongelma liittyisi rikkinäiseen painevaraajaan.

Olen lukenut monenlaista troubleshoottia aiheesta, mutta kaipaisin neuvoja siihen mistä aloittaisin ja mistä homma voisi kiikastaa. Nöyrä aloittelija kiittää etukäteen vinkeistä, help!
Valakkatie
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Ti Elo 23, 2016 12:39
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900i vm -87 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Valakkatie »

Itselläni on Bosch:in EZK-sytytysmodulilla varustettu 2,0 l viimeistä vuosimalli 1993 oleva combi-coupé (3-ovinen).
Vika tuntuisi viittaavan sytytykseen, itselläni tuo kuvailemasi "niiaava" ilmiö tuli noustessa kierrosluvulla 2100.
Tämä voi esiintyä vaikka polttoainejärjestelmä olisi vimpan päälle kunnossa, pumpussa kunnon 3 bar paine ja suuttimet OK.

Sytytysvahvistin (omassa mallissani tulitikkurasiaa isompi musta palikka joka on kahdella ruuvilla kiinni alumiinipalassa) oli vaurioitunut.
Vian aiheutti aiempi syy (joka lopulta tappoi käynnin kokonaan) eli viottunut sytytyskontakti virtalukossa. Sen jäljille pääsin noin kahden viikon vianetsinnän jälkeen, kun polttoainesysteemi oli selvitetty kohta kohdalta, ja keksin testata ohittaa virtalukon sytytysasennon käsikytkimellä.

Jotkut varoittelevat, että tällä häiriöllä olisi tekemistä kampiakselin Hall-asentoanturin kanssa, mutta en ole vielä nähnyt vankkoja todisteita siitä.
Varsinkin he ahkerasti osia vaihtavat, mutta silti yleismittaria vailla elävät, jenkkiharrastajat kokevat usein "voodoo:ta" tuon anturin kanssa. Hall-anturin vaihto on myöhäisissä satkuissa sen verran ikävä homma, että muut viat kannattaa ensin sulkea pois. Ainakin omissa satkuissani tuo sytytysvahvistinpalikka, sekä virranjakajan kansi + pyörijä ovat hajonneet useammin, kuin mitä Hall-anturi (jenkkitermein "CPS"). Toki jokainen vikatapaus on "uniikki".

Mikäli SAAB-harrastuksestasi on tulossa pitkäaikainen, suosittelen ehdottomasti tilaamaan amerikkalaisen Bentley Publishers -korjausoppaan perinnesatkullesi. On ihan eri sarjassa painotuote kuin mitä esim. Haynes. Varsinkin sähkökaaviot ovat aivan omaa luokkaansa siinä.

Testereitä kannattaa hommata kunnon yleismittari (vähän arvokkaampikin on kiva), käsitestauskytkin sulakkeella ja irtopäillä, sekä esim. Finjektorista ostettuna polttoaineen painemittari letkulla jonka saa tuplabanjopultilla mukavasti kiinni ruiskutuskiskoputkeen.
Viimeksi muokannut Valakkatie, Ma Syys 09, 2024 21:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: OG900i vm -87 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Se vahvistin, pyörijä, virranjakajan kansi ja puola oli omassa 900:ssa aina kontissa mukana. Niin paljon oli luottoa niihin osiin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Valakkatie
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Ti Elo 23, 2016 12:39
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900i vm -87 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Valakkatie »

Tunnetaan useitakin tapauksia (ainakin EZK-sytytysmodulilla varustetuissa viimeisten vuosimallien perinnesatkuissa), joissa toisaalta taas vaurioitunut puola on aiheuttanut tuota "niiaamista", ja tehon menettämistä n. 2100 rpm:n kohdalla.

Perinteinen haaste epäilyksen alaisen puolan tutkimisessa "kylmänä" on, että vastusarvot saattavat näyttää hyvältä, mutta silti ulostulo virranjakalle on heikkolaatuista. Tavallaan toki on kyllä raastavaa, että testaamista varten joutuu ostamaan merkkiosan. (Esim. Intermotor:in halvin tarvikepuola saattaa teettää jo uutena tuota ilmiötä.)
Avatar
Anterouski
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Heinä 26, 2022 20:19

Re: OG900i vm -87 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Anterouski »

Jos sytytyspuolen tutkimisen jälkeen ei korjaannu niin tarkasta polttoainesuuttimet, mulla oli vähän samanlaista vikaa ja syy oli tukossa olevissa/rikkinäisissä suuttimissa.
skipper
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Pe Loka 27, 2006 17:10

Re: OG900i vm -87 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja skipper »

Saabissasi oletan olevan K-jettronikin? Syy nykimiseen on nykyiset bensiinit. Lorauta tankkiin,jos täysi, desi..puolitoista 2-öljyä. Nykimen johtuu määränsäätimen männän voitelun puutteesta. Vanhat bensat sisälsi lyijyä.
Vastaa Viestiin