Otsikossa mainittu ongelma. Kaverini auto vm -92 900 t16s. Moottorin ollessa kylmä kone käynnistyy hyvin ja käy hyvin tyhjäkäyntiä ja pystyy ajamaan pitkänkin lenkin ongelmitta. Ahtaa hyvin, tehot tallella
Propleemi on että auto ei käynnisty kone lämpimänä, lupailee, mut ei käynnisty. Bensapumppu ämpäreineen vaihdettu uuteen. Samoin imusarjassa oleva lämpöanturi.
Osaisko kukaan heittää arviota mikä vikana?
IP
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
Kyllä sähkövikaan kallistuisin noilla oireilla. Eikös perinteinen vikakohde ole puola jos ongelmia tulee vain lämpimällä koneella. Sytytysyksikkö tuli myös mieleen. Tosin en tiedä kuinka sen vika ilmenee. Virranjakajan osat varmasti kunnossa?
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
onko avattu konepeltiä?
tuleeko jatkuvaa kipinää vai takkuaako se
onko poissuljettu kampiakselin asentoanturin signaalin puutos
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
hall- anturi on tubo mallissa virranjakajassa. vianhaku kannatta aloittaa ensiksi, että tuleeko kipinä ja jos kipinä puuttuu, niin sitten mitata tuleeko signaali suuttimille. jos singnaali suuttimille tulee, niin silloin hall-anturi on ehjä ja vika on muualla sytytys puolella. Jos taas molemmat puuttuu voi vika olla hall-anturissa tai syttytyksenpääteasteessa.
jos taas kipinä tulee ja signaali sekä virta suuttimille, vikaa hakisin polttoaine paineen puolelta.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Tuo HALL osaa sitten toimia silleesti ikävästi että kun testaa, se toimii ja auto hyrähtää käyntiin. Sitten odotetaan seuraavaa ongelmakertaa ja taas käy samoin. Lukuisien diagnoosiyritysten jälkeen ostettiin irtotulppa hanskalokeroon, jos vian sattuessa päälle saisi testattua kipunan heti. Meillä tuon irtotulpan hommaaminen ratkaisi ongelman vähän odottamattomammalla tavalla. Nimittäin auto lopetti kokonaan käymästä tuon hommaamisen jälkeen. Eli ei kipunaa -> vika löytyi.
Meillä ongelmana oli kakkoskoppasessa golfissa tielle jäämiset ja K100RS -bmw:ssä äärimmäinen nykiminen.
Motskarissa vielä kohtalaisen paha juttu kun kesken kiihdytyksen kone sammuu yllättäen ja siirtyy moottorijarrulle. Juuri kun saa punnerrettua itsensä taas ajoasentoon, veto palaa takaisin. Hyvä ettei tipahtanu kyydista.
Näistä opin sen että mikä tahansa hämärä käyntiongelma ja koneeseen liittyy HALL -> ekana vaihtoon. Molempia nimittäin yritettiin diagnosoida puolisen vuotta.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Päivistys tilanteeseen. Auto siis edelleen käynnistyy kylmänä pienen sahaamisen jälkeen ja toimii täydellisesti kunnes auton sammuttaa ja yrittää käynnistää kuumana, jäähdyttyään käynnistyy kyllä.
Kokeiltiin syöttää imusarjaan suoraan pieni määrä bensaa ruiskulla alipaineletkun nipan kautta ja kas auto käynnistyi heti!
Eli olisiko syyllinen kuumana käynnitymättömyyteen virtalukonpohjassa vai bensapumpun releessä?
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
Tai sitten alkaa polttoainepumppun hiilet olla loppu. seuraavan kerran kun testaatte vika päällä. mitatkaa tuleeko virta polttoainepumpulle ja singnaali suuttimille. jos molemmat löytyy kannattaa alkaa etsiä vikaa pumpusta.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Tai sitten alkaa polttoainepumppun hiilet olla loppu. seuraavan kerran kun testaatte vika päällä. mitatkaa tuleeko virta polttoainepumpulle ja singnaali suuttimille. jos molemmat löytyy kannattaa alkaa etsiä vikaa pumpusta.
Pumppu on uusi
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
Päivistys tilanteeseen. Auto siis edelleen käynnistyy kylmänä pienen sahaamisen jälkeen ja toimii täydellisesti kunnes auton sammuttaa ja yrittää käynnistää kuumana, jäähdyttyään käynnistyy kyllä.
Kokeiltiin syöttää imusarjaan suoraan pieni määrä bensaa ruiskulla alipaineletkun nipan kautta ja kas auto käynnistyi heti!
Eli olisiko syyllinen kuumana käynnitymättömyyteen virtalukonpohjassa vai bensapumpun releessä?
Mitään en Saabista tiedä ja aika vähän muustakin, mutta miten se vika voisi olla virtalukon pohjassa tai pumpun releessä, jos kerran pienellä "extraryypyllä" kuumanakin käynnistyy ja pelaa kunnes sammuttaa?
Voisiko siellä olla ilmamassamittari tai joku lämpötila-anturi rikki?
Päivistys tilanteeseen. Auto siis edelleen käynnistyy kylmänä pienen sahaamisen jälkeen ja toimii täydellisesti kunnes auton sammuttaa ja yrittää käynnistää kuumana, jäähdyttyään käynnistyy kyllä.
Kokeiltiin syöttää imusarjaan suoraan pieni määrä bensaa ruiskulla alipaineletkun nipan kautta ja kas auto käynnistyi heti!
Eli olisiko syyllinen kuumana käynnitymättömyyteen virtalukonpohjassa vai bensapumpun releessä?
Tämä on kyllä se klassinen oire kampuran asentotunnistinongelmasta. HALL vaihtoon
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Miksi auto käynnistyy heti kun imusarjaan laittaa lorauksen bensaa jos kyse olisi hall-anturista? Jotenkin epäilen vahvasti syylliseksi bensapumpun relettä, no sekin selviää kun saa uuden releen vaihdettua
Jos syy on kuitenkin hall-anturissa, nii saako niitä vielä uutena? Vai yrittääkö mettästää ehjän käytetyn?
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
Päivistys tilanteeseen. Auto siis edelleen käynnistyy kylmänä pienen sahaamisen jälkeen ja toimii täydellisesti kunnes auton sammuttaa ja yrittää käynnistää kuumana, jäähdyttyään käynnistyy kyllä.
Kokeiltiin syöttää imusarjaan suoraan pieni määrä bensaa ruiskulla alipaineletkun nipan kautta ja kas auto käynnistyi heti!
Eli olisiko syyllinen kuumana käynnitymättömyyteen virtalukonpohjassa vai bensapumpun releessä?
Mitään en Saabista tiedä ja aika vähän muustakin, mutta miten se vika voisi olla virtalukon pohjassa tai pumpun releessä, jos kerran pienellä "extraryypyllä" kuumanakin käynnistyy ja pelaa kunnes sammuttaa?
Voisiko siellä olla ilmamassamittari tai joku lämpötila-anturi rikki?
Janne
Lämpötila-anturi vaihdettu uuteen ja ei apua vaivaan
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD