Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
mestari
"Hölösuu"

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja mestari »

Ei mutta klubipäivillä jollakin oli noita runsaasti joskus myynnissä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Saabfield
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja Saabfield »

H moottorin kannesta kysymyksiä.
Terve. Olen aikaisemminkin puuhastellut H-moottorien parissa, mutta nyt tuli vastaan jotain uutta minulle. Kuvan kansi on '89 mallin kaasari 900:sta ja minulla on siitä peräti kaksi kysymystä. Ensimmäinen liittyy tuohon yhteen venttiiliin, joka on eri värinen, kuin muut. Siinä ei näy mitään vaurioita, mutta se ei ole samanlaisen mustan noen peittämä, kuin muut venttiilit. Tietäisikö joku onko se vakavaa eli olisiko venttiili palanut tai vuotaako sen ohjurit kenties tai jotain vastaavaa? Minulla ei ole aikomuksia sen paremmin kunnostaa kantta vaan vain putsata ja laittaa se sellaisenaan toiseen autoon sillä siinä ei ollut mitään havaittavaa vikaa toiminnassa ollessaan. Nyt vain tosiaan heräsi kysymys estääkö tuo venttiili asentamisen sellaisenaan.

Toinen kysymys liittyy pakosarjan tiivisteisiin tai oikeastaan niiden puuttumiseen, sillä tiivistyksestä vastasi ainoastaan tulppien kuumenemista vähentävä suojapelti. Mitään tuubitiivistettäkään tai tahnoja ei ollut käytetty, eikä pakokaasuvuotojälkiäkään ollut vaan pinnat olivat kiiltäviä, kuten kuvasta näkee. Auto oli minulla ajossa viitisen vuotta, eikä vuotoääniä kuulunut ja katsastuksista meni huomautuksetta läpi joka kerta.
Onko pakosarjan tiivisteet siis turhia ja ylimainostettuja? En edes muista kummalle puolelle suojapeltiä ne mahdolliset tiivisteet oikeastaan kuuluisi laittaa oikeastaan, jos kuuluisi?
Sorry, jos oli ns. tyhmiä kysymyksiä. Ei ole pakko vastata, jos ei taho. 😀
Kuva
I beg your pardon, I never promised You a Volvo garden! And there have been some that I've broken
But I swear in the days still left, When we'll walk in fields of SAAB...
nalleolut
"TosiSaabisti"

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Oisko perinteinen kansi halki syndrooma kysesssä siksi puhdas venttiili..

Kyllä mä melkein ne irtotiivisteet laittaisin kantta vasten.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mestari
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja mestari »

joskus pistin teijoon kannen pyörimään pesuun iltavuorossa ja parin tunnin pesumaratonin jälkeen ihailin puhdasta kantta mutta oliko kakkosen kohdalla halki näkyi kuumassa kannessa selkeesti eli romuun vaan
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Saabfield
"Kaasari"

nalleolut kirjoitti:
Ma Kesä 30, 2025 17:28
Oisko perinteinen kansi halki syndrooma kysesssä siksi puhdas venttiili..

Kyllä mä melkein ne irtotiivisteet laittaisin kantta vasten.
Ei olisi ensimmäinen haljennut kansi mulla. Ehkä oli niin alkuvaiheessa halkeama, että ei vielä oireilut ajossa. Pitänee tutkia huomenna tarkemmin. Olisi ruiskukansikin muuten tuossa, mutta siihen tarvitsee nokka-akseli vaihtaa kaasutinmallista, kun puuttuu se hahlo bensapumpulle. Venttiilien säätö siis ainakin edessä. Onhan ne muutenkin hyvä välillä säätää tosin. 😀
I beg your pardon, I never promised You a Volvo garden! And there have been some that I've broken
Saabfield
"Kaasari"

mestari kirjoitti:
Ma Kesä 30, 2025 20:22
joskus pistin teijoon kannen pyörimään pesuun iltavuorossa ja parin tunnin pesumaratonin jälkeen ihailin puhdasta kantta mutta oliko kakkosen kohdalla halki näkyi kuumassa kannessa selkeesti eli romuun vaan
Kakkosen ja kolmosen välistä nämä yleensä halkeaa joo.
Vastaa Viestiin