og 900 - laturin vaihto
og 900 - laturin vaihto
Terve,
Yritin etsiä ohjeita laturin vaihtoon ja oheinen video oli kenties informatiivisin. https://www.youtube.com/watch?v=an3o25biGtY? Kun sekin tuntuu kovin typistetyltä, niin kysynkin täältä vinkkejä operaatioon. Mahtaako kenelläkään olla linkkiä kuvallisiin ohjeisiin?
Yritin etsiä ohjeita laturin vaihtoon ja oheinen video oli kenties informatiivisin. https://www.youtube.com/watch?v=an3o25biGtY? Kun sekin tuntuu kovin typistetyltä, niin kysynkin täältä vinkkejä operaatioon. Mahtaako kenelläkään olla linkkiä kuvallisiin ohjeisiin?
OG900i combi coupe vm. 1990
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24639
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: og 900 - laturin vaihto
kyl noil ohjeil pärjää.
vatkaavaan laturiin ei usein pelkät uudet kumipuslat auta , ku jalan reikä on väljä.
vatkaavaan laturiin ei usein pelkät uudet kumipuslat auta , ku jalan reikä on väljä.

#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: og 900 - laturin vaihto
siksi se laturin jalka heitetään säteriin ja painetaan n 18,5 mm reikä läpi kummastakin reiästä tyyliin hole in one
ja sen jälkeen siirrytään seuraavalle koneelle eli sorville ja pyöräytetään kätevällä ranneliikkeellä puslat niihin reikiin, mitoituksessa huomioidaan ne kumipuslat, asennetaan metallipuslat loktiten kanssa ja sit kumit sisään rään kera ja taas mennään laturi heilumatta 15 vuotta
ja sen jälkeen siirrytään seuraavalle koneelle eli sorville ja pyöräytetään kätevällä ranneliikkeellä puslat niihin reikiin, mitoituksessa huomioidaan ne kumipuslat, asennetaan metallipuslat loktiten kanssa ja sit kumit sisään rään kera ja taas mennään laturi heilumatta 15 vuotta

saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: og 900 - laturin vaihto
Ongelmana enempi se, että laite pitää aikamoista ulinaa ja sirinää, olisko laakeri lopussa? Ilmeisesti nuo holkit kannattaa silti vaihtaa tuoreisiin?
Riittääköhän tuon turaamiseen ummikolta yksi päivä?
Riittääköhän tuon turaamiseen ummikolta yksi päivä?
OG900i combi coupe vm. 1990
Re: og 900 - laturin vaihto
Aikalailla yksi työpäivä tuohon meni. Katsoin parhaaksi jättää laturin jalustan paikoilleen "klo 9" -pultin varaan. Näin sain laturia käännettyä sen verran, että jalustan kiinnityspultin sai vedettyä ulos. Fiksumpi olisi varmaan jo alussa irrottanut myös vesipumpun hihnapyörän, niin olisi laturi mahtunut tulemaan paremmin ylös ja takaisin paikoilleen.
Toinen moka (vaikka oli niitä varmaan muitakin) tuli siinä, että unohdin laturin jälkeen irrottaa sen jalustan. Nyt oli uusien holkkien asentaminen jalustaan tarpeeksi syvälle hieman turhan hankalaa...
Toinen moka (vaikka oli niitä varmaan muitakin) tuli siinä, että unohdin laturin jälkeen irrottaa sen jalustan. Nyt oli uusien holkkien asentaminen jalustaan tarpeeksi syvälle hieman turhan hankalaa...
OG900i combi coupe vm. 1990
Re: og 900 - laturin vaihto
Jos tuon kanssa jatkossa on taistelua niin minulta löytyy valmista kiinnikettä, metallista, jonka pultin voi irroittaa kiinnikkeen ollessa paikallaan eikä myöskään laturi väänny vinoon, jolloin toinen remmi ei soita. Tuota tuli kahdessa autossa aikanaan kuunneltua, hermo meni ja suunnittelin uuden kiinnikkeen. NIitä saa sarjatuotantotavarana. Ja hieman helpompi kuin ruveta poraamaan laturin jalkaan uutta reikää ja sorvaamaan puslia.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 10
- Liittynyt: Pe Kesä 28, 2024 11:21
- Paikkakunta: Helsinki
Re: og 900 - laturin vaihto
Palaan vanhaan topiciin, kun laturin vaihto tullut ajankohtaiseksi ja laturia vailla... nykyinen orkkis bosch ruvennut pitämään sietämätöntä ujellusta joka vaimenee suhauttamalla crc:tä laakerin seutuville... hihnat ok mut kiristäminen lähinnä pahentaa ääntä
mutta kysymys kuuluu, että voiko tän motonetin kapistuksen laittaa nykyisen tilalle ja vaihtaa siihen vanhasta yksiuraisen hinhnapyörän? tässä näyttäis olevan kaks uraa
https://www.motonet.fi/tuote/laturi-13- ... ct=13-3424
reissuun lähtö kuumottelee pian... kärsiikö tolla ajella kun yhtäkkiä alkoi ulista vai meinaako että kohta lasahtaa? latausjännite kuitenkin ok, hiukka yli 14v
kiitos vastauksista!
edit: kyseessä siis 8v-k-jetillinen satku
mutta kysymys kuuluu, että voiko tän motonetin kapistuksen laittaa nykyisen tilalle ja vaihtaa siihen vanhasta yksiuraisen hinhnapyörän? tässä näyttäis olevan kaks uraa
https://www.motonet.fi/tuote/laturi-13- ... ct=13-3424
reissuun lähtö kuumottelee pian... kärsiikö tolla ajella kun yhtäkkiä alkoi ulista vai meinaako että kohta lasahtaa? latausjännite kuitenkin ok, hiukka yli 14v
kiitos vastauksista!
edit: kyseessä siis 8v-k-jetillinen satku
Saab 900 GLE 1983 sedan (museorek.)
Re: og 900 - laturin vaihto
Eiköhän siinä kuuluis olla kaksi hihnaa alunperinkin. Kampiakselin päässä on hyvinki varmasti kahelle remmile urat.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: og 900 - laturin vaihto
Ettei olisi laturi hyllyssä autosähkö liikkeessä peruskorjattu alkuper laturia vielä.pitää stekata joskus..
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: og 900 - laturin vaihto
Jos laturin laakerit alkavat huutaa, saattaa kestää 10km tai useamman sata kilometriä. Reissuun en missään nimessä lähtisi. Minunkin mielestäni siihen kuuluu tuplahihnat ja jos on vain yksi, sekin saattaa ulista. Helppo tarkistus, ota hihna pois ja pyöräytä laturia. Rikkinäinen laakeri kyllä kuuluu selvästi.
Ai niin vielä, kun tolskaat sen laturin kanssa ja joudut ottamaan apukädelle tukea venakopan päältä, älä vain paina niitä ruiskuputkia. Katkeavat helposti. Arvaa mistä tiedän
Ai niin vielä, kun tolskaat sen laturin kanssa ja joudut ottamaan apukädelle tukea venakopan päältä, älä vain paina niitä ruiskuputkia. Katkeavat helposti. Arvaa mistä tiedän

Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S