Moi,
Kun ei sille tunteelle mitään voi niin olen alkanut päättämään Saab 99 GL hankkimisesta. Tällä iällä kilometrejä kertyy sellaiset 10.000 km vuodessa. Uudet mallit eivät kiinnosta, koska niissä on kaiken maailman hilavitkutimia, niille joilla on autokoulu jäänyt kesken. En tosin tiedä mitä nykyisin autokoulussa opetetaan tuskin ajamista, tuloksista päätellen.
Mutta asiaan:
Saab 99 GL -malleja on tarjolla Euroopassa ja USA:ssa. USA:ssa on lähinnä tarjonnassa 99 EMS tai 99 Turbo -malleja. Ja niissä on vakiona ilmastointilaite. Ne kaksi kysymystä:
1. Minkälainen homma on vaihtaa USA:n ruma nelivalonheitin järjestelmä Eurooppa malliksi.
2. Mitkä on vaihtoehdot ilmastoinnin suhteet, saako jostain jälkituotantoa? Ilmasto lämpenee kovaa vauhtia myös Suomessa.
3. Mikä on Saab 99 kulutusvaraosien saatavuus nykyisin? Suomesta,Ruotsista, UK? muualta?
4. Löytyykö Uudenmaan läänistä vanhojen Saabien oikuihin tottuneita huoltopaikkoja? Vähän niinkun "only british" Karaasi, Espoon Juvanmalmilla, joka on pitänyt Rover P5:sta hellää huolta jo 30 vuoden ajan. Karaasissa ymmärretään vanhojen autojen arvo. Mutta en sinne 99 veisi, vaikka brittisuhteita 99:n alkuperässä on.
Minulla on tuttu 99 "what look for" -osaaja, joten se ei ole ongelma.
tv. Ari
Saab 99 vanhuuspäivllle
-
korpijaakko
- "Viggen"
- Viestit: 599
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Saab 99 vanhuuspäivllle
Terve
Tuo 70 luvun ilmastointi ei ole kyllä kovin hyvä. Minulla on semmoinen kiinni 78 vuoden 99. Ensimmäinen asia on vaihtaa letkut. Tällöin aineet pysyvät teoriassa sisällä. Ite olen joutunut täyttämään kerran vuoteen tästä huolimatta.
Kompura on sama kuin vanhoissa jenkeissä. York merkinen iso mööpeli. Sen kun hurauttaa päälle nousee kulutus noin 2 l sadalle
Kylmää kyllä tulee kun on ainetta tarpeeksi. Tehot ei oikein kyllä riitä kuin maantie nopeuksissa.
Käyttöhihna on liian pieni. Käytännössä sama kuin laturin hihna, mutta tosi pitkä sellainen. Luistaa herkästi. Vaihto väli alle 5000 km.
Vara hihna pidettävä siis mukana ja ajettava tasaisesti silloin kun ilmastointi on päällä.
Tuo 70 luvun ilmastointi ei ole kyllä kovin hyvä. Minulla on semmoinen kiinni 78 vuoden 99. Ensimmäinen asia on vaihtaa letkut. Tällöin aineet pysyvät teoriassa sisällä. Ite olen joutunut täyttämään kerran vuoteen tästä huolimatta.
Kompura on sama kuin vanhoissa jenkeissä. York merkinen iso mööpeli. Sen kun hurauttaa päälle nousee kulutus noin 2 l sadalle
Kylmää kyllä tulee kun on ainetta tarpeeksi. Tehot ei oikein kyllä riitä kuin maantie nopeuksissa.
Käyttöhihna on liian pieni. Käytännössä sama kuin laturin hihna, mutta tosi pitkä sellainen. Luistaa herkästi. Vaihto väli alle 5000 km.
Vara hihna pidettävä siis mukana ja ajettava tasaisesti silloin kun ilmastointi on päällä.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
- jariha
- "Team Ylläpito"

- Viestit: 4047
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: Saab 99 vanhuuspäivllle
Ysiysissä on varsin pätevä läpivirtaustuuletus ja etuikkunat raottuu näppärästi kevyellä veivillä, niin ilmastoinnin tarve on vähäinen. Ehkä nuo viime kesän 30 asteen helteet alkoivat jo sillekin olla liikaa, mutta toisaalta taas tuon uudemman Saabin ilmastointi huutaa alkumatkan täysillä, niin en tiedä, onko sekään niin mukavaa. Enemmän ajopäiviä tuli noilla helteillä ajettua ysiysillä.
Kaupungissa tuo oma 76 vuoden GL Super menee ihan hyvin käyttöautonakin, mutta tuo 70-luvun laatikko käy kyllä maantiellä lyhyeksi. Joten jos tien päälle on toistuva tarve, niin kyllä sinne 80-luvun 5-vaihteista katselisin.
Kyllähän noita ysiysejä löytyy vielä Suomesta, osia myös aika hyvin esimerkiksi Motonetin varaosatiskiltä tai netin kautta tilaten. Harvinaisempia osia sitten tämän foorumin tai Torin kautta. Ja kyllähän lähes jokaiseen remppatarpeeseen löytyy täältä foorumilta jo aiemmin käyty keskustelu ja siten ohjeistus.
Kaupungissa tuo oma 76 vuoden GL Super menee ihan hyvin käyttöautonakin, mutta tuo 70-luvun laatikko käy kyllä maantiellä lyhyeksi. Joten jos tien päälle on toistuva tarve, niin kyllä sinne 80-luvun 5-vaihteista katselisin.
Kyllähän noita ysiysejä löytyy vielä Suomesta, osia myös aika hyvin esimerkiksi Motonetin varaosatiskiltä tai netin kautta tilaten. Harvinaisempia osia sitten tämän foorumin tai Torin kautta. Ja kyllähän lähes jokaiseen remppatarpeeseen löytyy täältä foorumilta jo aiemmin käyty keskustelu ja siten ohjeistus.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari