Satkuun uusiovalmistettuja polttoaineantureita saksasta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Nokiaukkeli
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ma Marras 06, 2023 16:56
Paikkakunta: Soenjuu
Viesti:

Satkuun uusiovalmistettuja polttoaineantureita saksasta

Viesti Kirjoittaja Nokiaukkeli »

Tuli tuommoinen bongattua internetin ihmeellisestä maailmasta ja päätin tilata kokeiluun.
(https://www.skandix.de/en/spare-parts/e ... e/1020398/)

Anturi käyttää uimuria satkun alkuperäisen sylinterin sijaan. Sivuilla lukee että anturissa on joku sylinteri joka tasaa heiluntaa, mutta tämä jää nähtäväksi kunhan on testannut.

Maksoin tilauksen verkkopankilla viime perjantaina ja se lähti jo tiistaina tulemaan jo oli tänä perjantaina täällä.
kyllä sieltä polttoaineanturin näköinen hökötys tuli (http://nokiamies.net/Pictures/2025/anturi1.jpg)

anturissa on erilainen pää kuin vanhassa tai uudessa liittimessä (http://nokiamies.net/Pictures/2025/anturi2.jpg) mutta mukaan tulee asennusosat joilla pitäisi pystyä asentamaan se kumpaankin (http://nokiamies.net/Pictures/2025/asennusosat.jpg)

En vielä ehtinyt asentamaan anturia, mutta tein mittauksen yleismittarilla ja uimurin liikuttelu muutta vastusta ja opiskelijavalon piiri on auki kunnes uimurin laskee tarpeeksi alas. :saab: i nähdä mitä auton mittari on tuosta mieltä. Palailen asiaan kunhan :saab: i paikalleen.

Tuosta on myös kaasutinmalleihin versio jonka ero ruiskumalliin on imuputki (https://www.skandix.de/en/spare-parts/e ... e/1088492/).
KA 1990 SAAB 900i 4d
#9466

Ei yhtään pöllömpi allekirjoitus
Avatar
Nokiaukkeli
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ma Marras 06, 2023 16:56
Paikkakunta: Soenjuu
Viesti:

Re: Satkuun uusiovalmistettuja polttoaineantureita saksasta

Viesti Kirjoittaja Nokiaukkeli »

Dodiin. Pääsi viimein asentamaan ku ei ollut pakkasta eikä lunta satanut niskaan kokoajan.
Saabissani on se ns. uudenmallinen nasta polttoainemittarille (http://nokiamies.net/Pictures/2025/pavanha.jpg)

se piti leikellä irti sivuleikkureilla ja sitten tehdä uudet liittimet. Liittimien merkinnät oli päin persettä eikä laitteen mukana tullut asennusohjeita, eikä sivuilla ollut niin sai kokeilla vielä että ne on oikein :twisted: . No sain sen lopulta kiinni ja tiiviiksi (http://nokiamies.net/Pictures/2025/pauusi.jpg)

testasin vielä että mittari herää ennenkuin suljin kannen (http://nokiamies.net/Pictures/2025/toimii.jpg)

tuossa mittarissa esiintyy jonkun verran vatkausta johtuen uimurista, mutta se ei ole liian paha vielä. Tuossa video miten paljon viisari heiluu kun ajaa "huippuhyvin" hoidettua tietä sekä hidastetöyssyihin (http://nokiamies.net/Pictures/2025/vatkaaminen.avi)

Tähän asti vaikuttaa toimivalle pelille. Vielä :saab: i nähdä kuinka hyvin mittari toimii tankin huvetessa.
KA 1990 SAAB 900i 4d
#9466

Ei yhtään pöllömpi allekirjoitus
petromies
"Viggen"
Viestit: 689
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Satkuun uusiovalmistettuja polttoaineantureita saksasta

Viesti Kirjoittaja petromies »

Niimpä tuo on kuin 99 anturi, kiinnitys vaa erilainen.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Saab 99 Gls 2d sedan vm. 1978
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Avatar
Nokiaukkeli
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ma Marras 06, 2023 16:56
Paikkakunta: Soenjuu
Viesti:

Re: Satkuun uusiovalmistettuja polttoaineantureita saksasta

Viesti Kirjoittaja Nokiaukkeli »

petromies kirjoitti:
Su Marras 16, 2025 19:04
Niimpä tuo on kuin 99 anturi, kiinnitys vaa erilainen.
Tupliksessa ei tainnut olla tuota "ominaisuutta" että polttoaineanturin sylinteri haurastuu ajan myötä ja lopulta hajoaa tankkiin? Satkussa tämä on ominaisuus. Jotkut on vahvistaneet antureita liimalla, mutta se ei paljoa auto jos anturi on jo särkynyt. No yli 30v vanhoja osia niin alkaa muovin ja liiman elinkaari olla lopussa, erityisesti, kun nykybensassa on etanolia.

Toimivan anturin löytäminen on hankalaa satkuun tätä nykyään ja uusiovalmistettuja vielä kohtuulliseen hintaan on mukava olla. Tässä vielä testailen ennenkuin pystyy sanomaan onko se hyvä, huono vai hyvin huono.
KA 1990 SAAB 900i 4d
#9466

Ei yhtään pöllömpi allekirjoitus
b20
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Maalis 23, 2006 11:38

Re: Satkuun uusiovalmistettuja polttoaineantureita saksasta

Viesti Kirjoittaja b20 »

Saako tuota alkuperäistä sylinterianturia auki (kaasarimalli). Se lopetti toimintansa (tankissa) mutta kyllä näyttää maksimia kun ottaa ulos ja kääntää ylösalas (joten mittari ja johdot ehjät). Volvo 144 anturin sai aikanaan heräämään kun putsasi ne vastuspinnat hapettuma cleanerilla ja varovaisesti hioi. Tuo tarvikkeen abiko liittimet näyttää hieman eri kuin orkkiksen pikaliitin. Toki kohossa voi olla myös reikä ja bensaa täynnä.
b20
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Maalis 23, 2006 11:38

Re: Satkuun uusiovalmistettuja polttoaineantureita saksasta

Viesti Kirjoittaja b20 »

https://www.saabcentral.com/threads/fue ... ns.685562/

Näyttää se saavat auki. Pitääpä tutkia jos muoviosat ei vaan murene.
Avatar
Nokiaukkeli
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ma Marras 06, 2023 16:56
Paikkakunta: Soenjuu
Viesti:

Re: Satkuun uusiovalmistettuja polttoaineantureita saksasta

Viesti Kirjoittaja Nokiaukkeli »

b20 kirjoitti:
Ma Marras 24, 2025 14:21
https://www.saabcentral.com/threads/fue ... ns.685562/

Näyttää se saavat auki. Pitääpä tutkia jos muoviosat ei vaan murene.
Kannattaa samalla vahvistaa se anturi. Se on aika hapero kaikkien vuosien jälkeen. https://www.comdens.com/blog/2007/06/fu ... ement.html
tuolla tavalla saa vahvistettua. Tuo vaan ettei se joku päivä hajoa kokonaan tankkiin, omasta jäi jäljelle vain kansi kun hajosi ja siksi oli pakko ostaa uusi.
KA 1990 SAAB 900i 4d
#9466

Ei yhtään pöllömpi allekirjoitus
Avatar
Nokiaukkeli
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ma Marras 06, 2023 16:56
Paikkakunta: Soenjuu
Viesti:

Re: Satkuun uusiovalmistettuja polttoaineantureita saksasta

Viesti Kirjoittaja Nokiaukkeli »

Dodiin viimein ja vihdoin sain polttoainemittarin laskemaan siten että oli 30l kohdalla (tai hieman alle jos tarkkoja ollaan) ja päätin mennä tankille testatakseni tarkkuuden.

Käyttöoppaan mukaan autossa on 68 litran säiliö ja kun tankkasin täyteen meni 41l. Eli tuossa on 2-4l mittarivirhe joka ei ole paha tuolle uusiovalmistetulle mittarille.

Ihan tyhjäksi ajo testiä en kehtaa tehdä tuolle kun K-Jetronicin vittumainen ominaisuus tyhjäksi ajaessa on että ilmamääräsäätimen levy menee lommolle ja sitten ei ole kivaa :twisted: . Kuitenkin ainakin 30l kohdalle näyttää tuokin aika luotettavasti.

Vuoden päästä voi sanoa sitten onko kuinka luotettava anturi käytössä, mutta toistaiseksi hyvä. Laitan näitä tietoja foorumille vaan siksi jos joku muu miettii ostoa ja on epävarma. Jos joku on aiemmin jo ostanut tuommoisen ja kokemusta hyvässä tai pahassa voi myös laittaa tähän siitä.
KA 1990 SAAB 900i 4d
#9466

Ei yhtään pöllömpi allekirjoitus
pela
"Turbo"
Viestit: 256
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: Satkuun uusiovalmistettuja polttoaineantureita saksasta

Viesti Kirjoittaja pela »

"Ihan tyhjäksi ajo testiä en kehtaa tehdä tuolle kun K-Jetronicin vittumainen ominaisuus tyhjäksi ajaessa on että ilmamääräsäätimen levy menee lommolle ja sitten ei ole kivaa :twisted:"

Kerro vähän mitä tarkoitat. Miksi näin käy?
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 886
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Satkuun uusiovalmistettuja polttoaineantureita saksasta

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Joskus miettinyt mistä näitä tietoja tulee. Pahinta että jotkut jotka on vasta perehtymässä saabin sielunelämään lähtevät heti hakoteille varsinkin kun k jet keskusteluja lukee. Tietoa on jos jonkinlaista. Murto osa ihan asiaa ja loput menee sitten iltasatuna vaikka siskon lapsille :)
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saab 900 Turbo 8 sedan -87 Saab 99 -84 Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Avatar
Nokiaukkeli
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ma Marras 06, 2023 16:56
Paikkakunta: Soenjuu
Viesti:

Re: Satkuun uusiovalmistettuja polttoaineantureita saksasta

Viesti Kirjoittaja Nokiaukkeli »

pela kirjoitti:
Ke Joulu 10, 2025 20:53
"Ihan tyhjäksi ajo testiä en kehtaa tehdä tuolle kun K-Jetronicin vittumainen ominaisuus tyhjäksi ajaessa on että ilmamääräsäätimen levy menee lommolle ja sitten ei ole kivaa :twisted:"

Kerro vähän mitä tarkoitat. Miksi näin käy?
Siis tuosta on varoiteltu että ilmamääräsäädin saattaa vahingoittua ja mennä lommolle jos polttoainesäiliön ajaa ihan tyhjäksi asti ja sen jälkeen moottori ei käy kunnolla koska epätasainen polttiainejakelu. En tiedä onko kuinka todennäköistä, mutta ei huvita testata särkyykö oma auto siitä. PA pumppu ei ainakaan tykkää ilmasta.
KA 1990 SAAB 900i 4d
#9466

Ei yhtään pöllömpi allekirjoitus
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24855
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Satkuun uusiovalmistettuja polttoaineantureita saksasta

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Kuulostaa samanlaiselta urbaanilegendalta kuin että 80cc pv:n tankki menee ruttuun jos liian vähän polttoainetta.. kyseisessä tapauksessa ei huomioitu lenkkarin pohjan kuviota tankin kyljissä hah
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin