Vetoakseli ja sen vaihto, OG 900 -91

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
kalee
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Elo 16, 2011 16:48

Vetoakseli ja sen vaihto, OG 900 -91

Viesti Kirjoittaja kalee »

Morjesta taas!

Autoni on siis OG 900i vuosimallia -91 2.0 16v koneella.

On päässyt uljaasta Saabista ilmeisesti ainakin oikean puolen vetoakselin suojakumi pettämään, jonka seurauksena vetari kolisee ja kilisee etenkin vasemmalle käännettäessä aivan törkeästi. Vaihto olisi siis edessä mitä pikimmin, kun tarvitsisi tammikuussa katsastaa, eikä tuo enää varmaan montaa viikkoa edes kestä, sen verran pahalta kuulostaa. 8O

Koitin katsella uutta vetaria, mutta ei uutta osaa oikein tunnu löytyvän. Onko tosiaan näin, ettei moisia uutena mistään (järkevästi, järkevään hintaan) saa? Käytettyjä näkyy jonkin verran olevan, hinnat pyörivät 40-100€. Onko käytetyn ostamisessa ylipäätään järkeä, kun usein tämän ikäisillä on jo 300+ tkm kelattu. Entä onko vetareissa jotain sopivuuseroja vuosimallin mukaan?

Olen ymmärtänyt, että vaihtotyö ei aivan mahdoton olisi itse tehdä. Tarviiko jotain erikoistyökaluja? Muutenkin kaikki vinkit ovat enemmän kuin tervetulleita! :)

En haulla löytänyt oikein vastaavaa topiccia topiccia, jos sellainen kuitenkin on, niin osoittakaa minulle tietä :D
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Vetoakseli ja sen vaihto, OG 900 -91

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Tuostapa löytyy hyvät kuvalliset ohjeet.
http://www.fixmysaab.com/900_repair/dri ... p?nsteps=6

Ja niveltä löytyy ihan motonetistä.

Vetonivel Saab 900 9.87-> Löbr 17-5115 900 8.87->1992 ulompi Löbro-valmiste [1987 - 1992] 75.50 €
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
kalee
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Elo 16, 2011 16:48

Re: Vetoakseli ja sen vaihto, OG 900 -91

Viesti Kirjoittaja kalee »

Frostwind kirjoitti:Tuostapa löytyy hyvät kuvalliset ohjeet.
http://www.fixmysaab.com/900_repair/dri ... p?nsteps=6

Ja niveltä löytyy ihan motonetistä.

Vetonivel Saab 900 9.87-> Löbr 17-5115 900 8.87->1992 ulompi Löbro-valmiste [1987 - 1992] 75.50 €
Kiitoksia paljon! Eiköhän näillä pääse taas eteenpäin. Aika jännästi jäänyt huomaamatta tuo motonetin varaosa, mielestäni aika tarkkaan olen kolunnut :D Noh, pääseepähän taas likaamaan sormet. Ja helppohan tää on nyt tehdä kun ohjeetkin löytyy ihan kuvien kera.

Thäänx!
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8314
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Vetoakseli ja sen vaihto, OG 900 -91

Viesti Kirjoittaja mestari »

ja joskus se 300tkm ajetun auton vetari saattaa olla uuden veroinen, vaiihdettu ehkä juuri 20 tkm sitten kun entinen räjähti kuten sinulla
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Jazzburger
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: La Touko 31, 2025 14:23

Re: Vetoakseli ja sen vaihto, OG 900 -91

Viesti Kirjoittaja Jazzburger »

Eloa vanhaan aiheeseen.

Vetari kolisee tiukasti vasemmalle kääntäessä. Onko mahdollista korjata vaihtamalla tripodi-nivel, nivelsarja ja tietysti kumit.

Aeromotorsilta löytyy tällaiset tuotteet:

https://aeromotors.fi/tuote/1740684/300592-lobro

https://aeromotors.fi/tuote/10173387/5j0189-ridex

Valitsin heidän sivuiltaan automalliksi: Saab 900 I combi coupe 78-94/ 2.0 84-91

Oma auto on: Saab 900 kaasari sedan 2.0 -78

Onko siis nuo osat yhteensopivat, vaikkei juuri minun autoni mallia aeromotorsin sivuilta löydy?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24856
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Vetoakseli ja sen vaihto, OG 900 -91

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Tripodissa harvoin vikaa.

Oliko vm78 just se pitkä murros joka työntyy vanteesta liki ulos.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2956
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Vetoakseli ja sen vaihto, OG 900 -91

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Ekassa linkissä oli sisempi (vaihteiston puolinen) tripodi, se ei yleensä aiheuta kolinaa käännettäessä eikä liene nyt vaihdon tarpeessa.
Alemmassa linkissä on ulompi (pyörän puoleinen) vetonivel. Autosi lienee -87 eikä -78 ja kun on ilman turboa, tuon pitäisi olla oikea nivel.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Jazzburger
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: La Touko 31, 2025 14:23

Re: Vetoakseli ja sen vaihto, OG 900 -91

Viesti Kirjoittaja Jazzburger »

Ah joo pahoittelut, autoni on -87. Kiitokset tietämyksestä, elikkä tuo ridex nivelsarja riittäisi sitten remonttiin. Onko mahdollista että koko vetaria ei tarvitse repiä vaihdelaatikosta irti että saa pyörän puoleisen nivelen vaihdettua?

Löysin tubesta tällaisen videon, onko siis myös mahdollista tehdä vaihto minunkin automalliin ilman satulan purkua? Autoon juuri säädetty jarruvaijerit yms, ei viitsisi heti taas alkaa purkamaan. Eli irrottaisi alatuen pallonivelen ja kääntää renkaat vasemmalle ääriasentoon?

https://www.youtube.com/watch?v=sqABGtgvtPY
petromies
"Viggen"
Viestit: 692
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Vetoakseli ja sen vaihto, OG 900 -91

Viesti Kirjoittaja petromies »

Satulaa, vaijereita yms ei tarvi purkaa tai irrottaa, vaikka satulan irrottaisikin.
Hyvällä tuurilla menee näin. Napamutteri löysälle muutama kierros. Alapallon kaks pulttia irti. Nivelen suojakumi työnnetään pois paikaltaan. Vasemmalla kädellä ote vetoakselista ja työnnetään sitä lujasti kohti vaihdelaatikkoa. Samalla oikeassa kädessä olevalla pikku moskalla eli tavalluista vasaraa raskaammalla lyödään vetonivelen reunaan voimakas lyönti, ei mitään naputtelua, vetoakselin ja nivelen erottamiseksi toisistaan.
Kun eroavat, nivelen saa mutterin poistettuaan taiteiltua pois ja uusi tilalle. Ja pitää muistaa työntää tuota akselia niin että akselin löysätty mutteri vastaa napaan
Jos ei irtoa niin ei ole iso hmma ottaa koko akseli irti, mutta joutuu vaseliinin kans sottaamaan.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Saab 99 Gls 2d sedan vm. 1978
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 887
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Vetoakseli ja sen vaihto, OG 900 -91

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Ite oon ottanu alapallon 2 pultista, sitte nivel pois navasta suojakumi pois ja sokkapihdeillä sokkaa levittänyt niin lähtee kädellä vetämällä ilman hakkaamista. 15Min. Ylätukivarren alle muistaa laittaa työkalun tai vaikka laudan palan niin alapallo menee helposti paikalleen. Perjaatteessa videon mukaisesti sillä erotuksella että sisäpää jää vaihteistoon irroitat nivelen autossa paikallaan. Sokan levityskohta löytyy kun irroitat suojakumin. Satuloita ei tarvitse irroittaa.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saab 900 Turbo 8 sedan -87 Saab 99 -84 Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
petromies
"Viggen"
Viestit: 692
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Vetoakseli ja sen vaihto, OG 900 -91

Viesti Kirjoittaja petromies »

Joissakin 900 kun laittaa tuon laudan tuohon ylätukivarren alle, voi nivelen vaihtaa ilman alapallon irrotusta, kun irrottaa akselin nivelestä sen ollessa paikallaan navassa
Akselit oli niin lyhyitä, että tippuivat kovissa kaarroksissa maljoista ja mahtuvat tulemaan nivelestä ulos sen ollessa paikallaan.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Saab 99 Gls 2d sedan vm. 1978
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8314
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Vetoakseli ja sen vaihto, OG 900 -91

Viesti Kirjoittaja mestari »

Juu varsinkin lootan päästä.jos vaihtaa koko huilua niin se 5 mm pituus ero kandee reflektoida ennen koeajoa :)
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
jkuisma
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 12:59
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Vetoakseli ja sen vaihto, OG 900 -91

Viesti Kirjoittaja jkuisma »

Kyllä te ootte aika tekijöitä kun saatte ulomman nivelen irti vetoakselista (sitä lukkoprikkaa levittämällä) noin että akseli on kiinni navassa! Mulla oli tässä suuria vaikeuksia saada ulompi nivel irti vetoakselista vaikka oli ruuvipenkissä kiinni!

Kuten tuossa ohjeistettiin, ei ole pakko purkaa napaa kokonaan irti. Laittaa luonnollisesti kevennyskalikat ylätukivarren alle ennen kuin nostaa auton ylös. Kun irroittaa vielä raidetangon nivelen navasta niin sitten alapallonivelen kaksi pulttia alatukivarresta irroittamalla kääntyy napa helposti riittämiin pois tieltä koko vetarin poisottamiseksi.

Ja se vetari on kyllä toosi helppo (ja musta fiksua) ottaa kokonaan irti autosta operaatiota varten. Samalla katsoo niiden tripodien kunnon: niitä saa vielä noin 40 eurolla uusia, voi olla järkevä vaihtaa samalla. Sitten uudet kumit sekä sisä- että ulkopäähän. Sisäpuolen alkuperäiset kumit tosin tuntuu kestävän isältä pojalle nekin. Ja kunnollinen nivelten ja sisäkupin rasvaus. Huom: tripodiin/sisäkuppiin kuuluu erilainen rasva (neulalaakerirasva) kuin ulompaan niveleen!

Jouko
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993 sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, molemmat museoitu ja kauniin sään ajossa. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
petromies
"Viggen"
Viestit: 692
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Vetoakseli ja sen vaihto, OG 900 -91

Viesti Kirjoittaja petromies »

Pointti tuossa on se, että napamutteri on löysällä pari kierrosta ( ei irti, eikä juuri 5mm enempää auki). Siten akseliin saa paineen irtoamissuuntaan ja isku moskalla on napakka kun nivel ei pääse muljuamaan ympäriinsä kuten irrallaan ollessa.
Kun ne saa toisistaan irti niin nivelhän tulee sieltä helposti pois.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Saab 99 Gls 2d sedan vm. 1978
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Jazzburger
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: La Touko 31, 2025 14:23

Re: Vetoakseli ja sen vaihto, OG 900 -91

Viesti Kirjoittaja Jazzburger »

Kiitos paljon vastauksista. Katsotaan miten klopin käy, hyvä ettei tarvitse mahdottomasti purkaa.
Vastaa Viestiin