Vesipumpun irroitus vaikeuksia 99:n H-koneesta
-
- "Kaasari"
- Viestit: 16
- Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 12:37
- Paikkakunta: Kuopio
Vesipumpun irroitus vaikeuksia 99:n H-koneesta
Olisiko jollain vinkkiä miten tuon 99:n H-moottorin vesipumpun saa irti helposti.On vain melkoisen ahdas tila jota kautta sen pitäisi lähteä pois.Pitääkö turvautua väkivaltaan tai koko motin nostoon keulilta??
Hihanpyörän pultit löysällä, hihna pois, hihnapyrä irti pumpun akselilta, pumpun pultit auki ja pumppu pois. Kasaus käänteisessä järjestyksessä.
Puhallinkotelon etukannen voi halutessaan ottaa pois, niin tulee vähän tilantunnetta
Puhallinkotelon etukannen voi halutessaan ottaa pois, niin tulee vähän tilantunnetta
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hirsch"
- Viestit: 963
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
..
Itse vaihdoin parikin kertaa 99:n vesipumpun, eikä se mielestäni ollut mikään hankala, lämmityslaitteen suojamuovin irroittamalla mahtuu pumppu tulemaan ulos, kunhan vaan saat pultit auki. Taisi olla helpoin kun ensin irroitti lämppärin suojan, sen jälkeen pumpun hihnapyörän ja sen jälkeen pumpun pultit. Pumppu saattaa olla tiukassa, kannattaa hieman varoa pumpun koteloa jos joutuu käyttämään tarpeetonta väkivaltaa!
Jos pumppu on vuotanut, niin alimmainen pultti voi olla tiukassa. Silloin auttaa kun irrottaa vänkärinpuoleisen moottorinkiinnityskumin mutterin ja tunkkaa konetta vähän ylöspäin. Näin saa lisää tilaa ja väliin mahtuu paremmin hyvän kuusikulmaisen hylsyn ja vääntimen kanssa.
Ilmeisesti kampiakselin hihnapyörän vulkanointikin voi tykätä huonoa jos pumppu vuotaa.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/lammitys/137_3773_1.jpg
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/lammitys/
Ilmeisesti kampiakselin hihnapyörän vulkanointikin voi tykätä huonoa jos pumppu vuotaa.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/lammitys/137_3773_1.jpg
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/lammitys/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Itellä ainakaan ei ollut kirjaimellisesti milliäkään tilaa tuossa vaihtotyössä, kun olin saanut pumpun löysättyä, joudun kääntelemään ja vääntelemään ikuisuuksia ennenkuin se tuli pois, ja samoin uusi pumppu paikalleen vain yhdessä asennossa ja sitten kieputtelua paikallaan, oli hyvin lähellä etten rälläköinyt tulipeltiin pumpun menevää koloa
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Mutta mitäs intoa sitä olisi vaihtaa jos ei haastetta löytyisi, mun pielestä paras maku jää kun olet 10h rempannut homman kanssa minkä "pitäisi" sujua 10 minuutissa, siitä se ilo lopulta irtoaa.
Kyllä vanhat saabit sitten on mukavia korjata.
Kyllä vanhat saabit sitten on mukavia korjata.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
-
- "Kaasari"
- Viestit: 16
- Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 12:37
- Paikkakunta: Kuopio