Ideoita takasivulasien huurteenpoistoon?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Ideoita takasivulasien huurteenpoistoon?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Nyt pakkasten tultua näyttää og900:n takasivulasit vetävän huuruun, varsinkin matkustajien määrän noustessa. Onko kukaan ideoinut huurteenpoistoa? Mielessäni on käynyt muutama idea. Tonnarissahan taitaa olla ainakin joissakin malleissa puhaltimet/suuttimet takaovissakin?

Mietin yhtenä vaihtoehtona johtaa ilmaa takajalkatilaan menevästä ilmakanavasta oveen vievän ruttukumin kautta takaoven sisälle ja ovesta ilma nousisi ikkunalle. Olisikohan liian hankala toteuttaa? :wink:

Pitäisikö sittenkin vaan ostaa pari kappaletta raappoja takamatkustajien iloksi? 8)
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2108
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

Ilmasuuttimia tosiaan löytyy ainakin tonnarista, og9-3(ng900?) ja 9-5 ja ilmeisesti toimivat erillisellä sähköpuhaltimella. Kerkesin vaihtamaan 0g900 pois ennen kuin ehdin pidemmälle suunnittelemaan samaa. Elektroniikka puljuista löytyisi 12V pikku tuulettimia joita voisi oviin soveltaa. Tuolla voisi saada riittävän ilman virtauksen aikaiseksi jotta takasivulasit pysyisivät kirkkaina. Jotenkin vain pitäisi saada ilmasuuttimet sovitettua lasin läheisyyteen ilmakanavineen oven sisältä.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
juuso
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Su Heinä 13, 2003 17:56
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja juuso »

ei varmaankaan vaikee toteuttaa, mutta saada se näyttämään hienolta..?
jos joku on tehnyt moisen, niin kiinnostusta olis.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Täytyy mietiskellä tuota tässä joulunpyhinä :) Vanhat perusniksit tietenkin on pitää lattiamatot puhtaina ja kopistella kengäs lumesta kunnolla autoon tullessa. Tämäkin auttaa paljon.
bluewolf
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 19:49
Paikkakunta: Susirajalta

Viesti Kirjoittaja bluewolf »

Lumet pois lattioilta, se auttaa paljon. Sitten sivulasit puhtaaksi kunnon pesuaineella, vaikka laimealla sinoliliuoksella (huom. laimealla) Loppuu huurtuminen kun lasi on puhdas eikä vain puhdistettu. :P
*Saabismi on sairautta....sanovat ne jotka eivät koskaan kykene omistamaan sitä :lol: *

-1797-
saabt8
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: La Elo 23, 2003 19:31
Paikkakunta: Pori

Huurre

Viesti Kirjoittaja saabt8 »

Moikka!
Kyllä yleensä riittää kun laittaa lämppärin ilmanohjainvivun asentoon, jossa lämppäri huutaa täysillä automatix. Muutaman tiiman jälkeen yx pykälä ylöspäin ja lasit pysyvät kirkkaina 2-nopeudella.

Mutta Hyvää Joulua kaikille! :P :P :P :mrgreen:
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Puhdistus tai lasiin jäänyt pesuainekerros saattaa auttaa. Huomasin asian, kun asensin satkun takaoven pikkuikkunan, ja käytin aika paljon nestemäistä saippuaa liukasteena. Nyt tuo sama pikkuikkuna on ainoa, joka ei tunnu huurtuvan kostealla kelillä, tai ainakin oli jonkun aikaa asennuksen jälkeen..
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Huurre

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

saabt8 kirjoitti:Moikka!
Kyllä yleensä riittää kun laittaa lämppärin ilmanohjainvivun asentoon, jossa lämppäri huutaa täysillä automatix. Muutaman tiiman jälkeen yx pykälä ylöspäin ja lasit pysyvät kirkkaina 2-nopeudella.

Mutta Hyvää Joulua kaikille! :P :P :P :mrgreen:
Saattaapi tulla koppiin kylmä -20 pakkasella, jos laittaa tuohon tuuletusasentoon, keskisuuttimethan työntää pakkasilman lämmittämättömänä kabiiniin!

Kattelin tuossa miten raitisilmasuodatin on vetänyt vettä itseensä. Pitäisi varmaan tuoda se sisälle kuivumaan...
saabt8
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: La Elo 23, 2003 19:31
Paikkakunta: Pori

Re: Huurre

Viesti Kirjoittaja saabt8 »

Saattaapi tulla koppiin kylmä -20 pakkasella, jos laittaa tuohon tuuletusasentoon, keskisuuttimethan työntää pakkasilman lämmittämättömänä kabiiniin!

Eipä tuu kun valitsee asennon, jossa noi nuolet näyttääpi sivulle. Eka asennossa toimii puhaltimen oma nopeussäätö ja tuplanuolissa puhaltaa täysillä. Näin ainakin omassa vm.88 ja lasit pysyy auki vaikka olis koppi täynnä hönkäileviä sieluja.
:roll:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Huurre

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

saabt8 kirjoitti: Eipä tuu kun valitsee asennon, jossa noi nuolet näyttääpi sivulle. Eka asennossa toimii puhaltimen oma nopeussäätö ja tuplanuolissa puhaltaa täysillä. Näin ainakin omassa vm.88 ja lasit pysyy auki vaikka olis koppi täynnä hönkäileviä sieluja.
:roll:
Mistäs ne keskisuuttimet avautuu siinä siun autossa? Saahan ne keskisuuttimet tietysti suljettua siten, että kääntää siitä suuttimien läpät kiinni. Ongelmaksi muodostuu seuraavana tuulilasin huurtuminen vähitellen yläreunasta alkaen...
Vastaa Viestiin