Apuva sähköongelmiin?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Apuva sähköongelmiin?

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Auto on siis 900 turbo 3d vm-83. Lähdin ajamaan autoa kun yhtäkkiä kaikki virrat hävisivät. Hetken tutkiskelin ja totesin että kaikki sähkölaitteet jotka ovat yhteydessä virtalukkoon eivät toimineet. Yritin saada autoon virrat päälle tai edes valot palamaan yhdistelemällä virtalukon johtoja. Yhdistin virtapiuhaan kaikki yksitellen ja yhdessä ties miten mutta ei mitään vaikutusta. Käsittäkseni esim. valojen tulisi syttyä kun niiden herätepiuhaan tulee virta, tai vastaavasti startin pyörähtää kun startille menevään piuhaan tulee virtaa. Kun kytkin sulakerasiassa olevan valoreleen itse päälle virtalukon ollessä käyntiasennossa syttyi kaikki valot niinkuin pitää. Auton sai myös starttaamaan näin, mutta ei kunnolla ja bensapumppu ei myöskään inahtanutkaan. Kun valoreleen vapautti pimeni koko auto. Oikosulku on jossain koska kytkin virtalukon virtapiuhan väliin sulakkeen ja se paloi välittömästi. Mistä tätä oikosulkua voisi siis lähteä etsimään kun tuntuu että joka paikka on oikosulussa vai onko jossain joku yhteinen rele tms. jonka oikosulku voisi aiheutta kyseisen onkelman. Mainittakoon myös se että vika ilmeni miltei välittömasti sen jälkeen kun minun neuvottiin korjaamaan palamattomat mittarivalot kytkemällä virtapiuha suoraan puhaltimen säätimen lamppuun... :cry: Kaikki vinkit tervetuilleita ja toivottavasti joku osaisi neuvoa kun itse en oikein tiedä missä vika voisi olla ja onhan tuota piuhaa ennen sulakerasiaaa kuitenkin melko lailla...Ja hyvää joulu kaikille
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

No niin. Virtalukon rele on ehjä (kokeiltiin kaverin autossa). Rele ei kuitenkaan kytkeydy päälle avainta käännettäessä. Ihmettelen myös miksi virtalukolle tuleva virta vaihtelee: välillä reilut 12 volttia, välillä n. 1.5 volttia, mistä moinen, eikös pitäisi olla aina sen 12v? Virtalukolta valoille lähtevä piuha aiheuttaa oikosulun kun sen kytkee kiinni virtalukkoon (voltit putoaa nollaan). Valojen johdon kytkemättä jättäminen ei kuitenkaan vaikuta toimintaan. Elikkäs onko virtalukolle tuleva virtapiuha viallinen vai kuuluko kyseinen virranvaihtelu asiaan, luultavasti johdossa vikaa ja virran vähyydestä johtuen virtalukon rele ei kytkeydy päälle. Onko tätä mahdollista kokeilla ottamalla virta virtalukolle jostain muusta paikasta? Mittarivalojen ohitus purettiin välittömästi tapahtuneen jälkeen, välissä ollut sulake oli ehjä. Niin ja tuolla virtalukon piuhojen yhdistelyllä yleismittaria apuna käyttäen yritin paikallistaa vikaa, koska ensin epäilimme että vika oli virtalukossa. Ja tosiaan kun kaikki muut paitsi valojen piuha on kiinni virtalukossa voltit pysyvät samana, tosin voltteja löytyy ainoastaan n.1,5-1,6. Muiden piuhojen irroitus virtalukosta ei nosta/laske voltteja.
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Ähh..nyt tulee veikkaus, olisiko virtalukonpohja risa??
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Sitähän tässä on myös mietitty... Tuli kuitenkin sellainenkin juttu mieleen jonka tarkistan pikapuoliin...Eli Mittarivaloissa oli jotain häikkää ja kun laitoin "hyppylangan" mittarivaloille , se "otti itseensä" ja sai aikaiseksi oikosulun joka taas olisi aiheuttanut vaurion virtalukon virtapiuhalle josta tämä virran vaihtelu 1.5 ja 12 voltin välillä johtuu...Eli siis virtapiuhojen läpikäynti... koska tämä 1.5 voltin virta tuskin riittää kytkemään virtalukon relettä päälle. Mittarivalon piuhassa on oikosulku kun laitoin sulakkeen virtalukon virtapiuhan väliin ja kytkin valojen johdon kiinni virtalukkoon sulake paloi...toivottavasti tämä nyt tuli selitettyä tarpeeksi monimutkaisesti... :?
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

No niin. Alkaa selvitä. Akku on ihan uusi ja se toimi, Virranjakoboxi on ilmeisesti ohitettu kun piuhat menee suoraan akulle? Onko haittaa? Virtalukon releelle tulee virta, virtalukolle ei tule kuin se n. 1.5 volttia, se johto siis viallinen, vedimme uuden virtapiuhan akulta ja sitten toimi. Onneksi hoksasin yhdistää toisen johdon joka on virtalukon virtapiuhassa uuteen johtoon, muutoin ei ainakaan bensapumppu olisi toiminut. Tosin Bensapumppua ei saa pyörimään kuin ohittamalla rele, näin auto myös lähtee käyntiin kun pikaisesti kokeiltiin. Kuitenkin releelle tulee herätevirta kun virtalukosta kääntää virrat päälle. Ja tietysti itse kytkemällä rele päälle bensapumppu pyörähtää."Komppanian hevosmiehet" kertoivat että joko bensapumpun rele on rikki tai sitten ohjausyksikkö. Rele kokeillaan kaverin autossa, todennäköisesti vika siinä. Valojen oikosulkua en vielä ole etsinyt. Elikkäs valojen oikosulun etsintä ja uusi bensapumpun rele niin toivottavasti alkaa saapi taas pelaamaan entiseen tapaan...elikkäs välttäkää näitä ns. hyppylankoja jollei toiminnasta täydellistä varmuutta...
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Eipä ollutkaan vika b.pumpun releessä vaan ilmeissti ohjausyksikössä, näin oli ainakin kaverilla käynyt eli b.pumppu pyöri releen ohituksella ja myös auto kävi normaalisti, ohjauyksikön vaihdolla alkoi rele toimimaan ja auto kävi normaalisti... Eli siis ei kannata heti sijoittaa hunajaa uudesta bensapumpun releestä vikä voi näkojään löytyä ohjausyksiköstä (puolet halvempi)....toivotavasti... no huomennahan sekin selviää...
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

No niin, nyt satku pelaa niinkuin ennenkin. Vika oli loppujen lopuksi palaneen virtajohdon lisäksi pientä huolimattomuutta. Eli oman sulakeboksin kansi ei ilmoittanut sulakkeille oikeita paikkoja ja kuinka ollakkaan ohjausboksin ja bensapumpun väliltä puuttui sulake. En nyt enää muista mitä kannessa luki mutta joidenkin valojen sulakeen se ilmoitti kyseisessä kohdassa olevan... noh valot kun kaikki pelasivat niin olin ajatuksissani luullut sulaketta ylimääräiseksi kun se vielä siellä hieman syrjässä sijaitsi. Siinä tutkiessani huomasin että siittä sulake puuttui. Onneksi ei sen kalliimpi vika ollut :D
Vastaa Viestiin