Suutin asiaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Suutin asiaa

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Eli auto 900S-90 on kerran sulattanut männän vaikka on bensalastu ja kohtuulliset ahdot.Nythän tuossa joku aika sitten se sulatti tulpan.Kysymys kuuluukin että onko vapaastihengittävässä samanlaiset suuttimet vai täytyykö yrittää metsästää turbon suuttimet?9000 malleista käy suuttimet kai myös?
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja orava »

Ei ole samanlaiset vaparissa, tuossa on Lucasin ruisku ja suuttimet (CU14, vihreät renkulat suuttimissa). Esiintyy suomiautoissa kaiketi vain mallissa M90 (S ja T16). Uudemmissa on sitten CU 14.1 (oranssit suuttimet)
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Joo,selvä.Toivottavasti se sun-92 t16 meni hyvään kotiin kun ei mun selvät 4000E setelit kelvannut...
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kuin moni ohmiset ne sun suuttimet on?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Kerropas onko noissa normaali bosch liitin, normaali mitat, Ohm luku ja tuotto. Niin kerron mistä löytyy soppelit suuttimet. Jos ahdettu niin vaparin suuttimet ei oikeen riitä varsinkin jos ahtoja on enemmän kuin 0.3bar (yleistystä,mutta aika hyvin pitää paikaansa). Eli ei niiden tarvi olla saabin suuttimia eikä edes tuon merkkisiä vaan tilalle passaa mitkä tahansa kunhan nuo kriteerit vaan täyttyy...

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Lucasissa on matalaohmiset suuttimet. 2,0 Ohm-2,8 Ohm speksien mukaan. Lisäksi 2-3 Ohm esivastus. Käsittääkseni Lucasissa suuttimia ohjataan "peak & hold"-tekniikalla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

jcarlson kirjoitti:Käsittääkseni Lucasissa suuttimia ohjataan "peak & hold"-tekniikalla.
tiedätkö kertoa tarkemmin mitä eroa noilla ohjaustavoilla on? pitääkö suuttimien olla sopivat sille ohjaustavalle? vai onko kaikki suuttimet saman laisia, vain ohjaustapa eri?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

jcarlson kirjoitti:Lucasissa on matalaohmiset suuttimet. 2,0 Ohm-2,8 Ohm speksien mukaan. Lisäksi 2-3 Ohm esivastus. Käsittääkseni Lucasissa suuttimia ohjataan "peak & hold"-tekniikalla.
Joo noissa lucasin vermeissä on kuulemma erilaiset liittimetkin kuin boshilaisissa.Ensin ei mistään meinannut löytyä lahdessa paikkaa jossa noi pystyy tarkistuttaa mutta sitten löytyi yksi putka johon sain ajan ensiviikolle.Kuulemma ainoastaan alppilan autohuolto on noita tehnyt ja tietysti sitten nimimerkki VM.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

mikkoimp kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Käsittääkseni Lucasissa suuttimia ohjataan "peak & hold"-tekniikalla.
tiedätkö kertoa tarkemmin mitä eroa noilla ohjaustavoilla on? pitääkö suuttimien olla sopivat sille ohjaustavalle? vai onko kaikki suuttimet saman laisia, vain ohjaustapa eri?
En ole ihan varma mutta oikeastaan Lucasin ohjaustapa on "Ballasted", koska siinä käytetään sitä esivastuspakettia. Mutta käsittääkseni suuttimissa itsessään ei sinänsä ole eroa, ne vain ovat joko matala- tai korkeaohmisia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

jcarlson kirjoitti:Mutta käsittääkseni suuttimissa itsessään ei sinänsä ole eroa, ne vain ovat joko matala- tai korkeaohmisia.
näin sen olen myös itse ymmärtänyt että suuttimet saman laisia, siis tietysti ohmeja lukuun ottamatta..
hyvä näin...


niin ja liittimet kyllä ainakin yleensä ovat samat kuin bosch:issa, ja muissa.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Periaatteliset jutut tulikin tuossa edellä useammasta suusta. Periaattellisesti tosiaan suuttimet jaetaan kahteen ohjaustapaan joka sitten kertoo tuon Ohm arvon eli matala Ohm -> 1-5 Ohm ja korkea Ohm 10-16 Ohm. Noiden kanssa voi pelata kuitenkin niin että Matala Ohm voi korvata millä tahansa noista ainut vaikutus on että jos korvaa matala ohmisen korkeaohmisella niin avautumisaikaan tulee n.0.2-0.5ms viive joka ei normaalikäytössä eikä vielä kevyissa virityksissä näy missään (ja tietty ohjelmoitavissa tuokin on hoidettavissa).

Hieman ihmettelen noita 2-3Ohm esivastuksia? Aika merkityksettömät? Yleensä ne ovat n8-9Ohm jolla saadaan tuo matala ohm suutin näkymään boksille korkea ohmisena. (ei kannata poistaa noita jos käyttää matala ohm suuttimia -> boksi kärähtää), eli nuo Ns. päätekivet ei kestä virran määrää.

Eli matala ohmisia ei voi laittaa korkea ohmisten tilllle ilman noita esivastuksia.

Etuna mataohmisilla on tuo virranmäärä eli sillä saadaan tuo suuttimen reagointi teräväksi ja tarkaksi.

Toivottavasti tuosta joku jotakin saa irti 8)

Mutta summasumaarum. Suuttimia voi käyttää ihan villisti, ei tarvi olla saman merrkisestä eikä muutakaan vaan noilla kriteereillä jotka pistin ekaan nii pärjää hyvin ja sitten alkaakin suuttimia löytyyn helpommin ja halvemalla. Erilaiset liittimetkään ei enää ole ongelma vaan niitäkin saa ostettua nykyään helposti yksityisetkin.

V-M

P.S Mulla on tarkistettuja 2.5Ohm suuttimia vielä pari sarjaa.
Alla taulukko tuotoista eri paineilla ja 100% aukioloajoilla
Paine Tuotto
2,5 304,0
3,0 328,0
3,5 368,0
4,0 396,0
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin