900 turbon viritys

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Tee Koo
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: To Joulu 25, 2003 23:32
Viesti:

900 turbon viritys

Viesti Kirjoittaja Tee Koo »

Olen pohtinut yhtenä mahdollisuutena seuraavaksi autoksi 900 turboa ja kiinostaisi tietää vikoja ym.

Kiinnostaisi myös tietää että paljonko tarvitsen varata viritykseen rahaa, sillä haluaisin sen kiihtyvän 0-100km/h hieman alle 7sek.

Viritykseen liittyvää voi myös laittaa ihan yleisellä tasolla koskien 900 turboa...
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Minkähän vm. saabia olet ajatellut ?????????
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Lyhyt vastaus:

Pudjetti vois olla 0€ jos vaan ottaa sisustaa/painoo pois ja paineet 1.0

ainakin jos kattoo noita ratasarjan vehkeitä.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Tee Koo
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: To Joulu 25, 2003 23:32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tee Koo »

saabracing kirjoitti:Minkähän vm. saabia olet ajatellut ?????????
Joku 85-90
900aero-84 kirjoitti:Lyhyt vastaus:

Pudjetti vois olla 0€ jos vaan ottaa sisustaa/painoo pois ja paineet 1.0

ainakin jos kattoo noita ratasarjan vehkeitä.
Emmä halua sisustaa pois vaan ihan käyttöpelin ja koko homman budjetti (auto+viritys) on n.2500-3000€
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Autosta saat maksaa tonnista ylös päin ellet halua tehä hitsaus hommia.
Ja riippuu tietenkin meinasitko T16 vai T8? Jos T8 niin kansi vaan irti ja siihen kaikki viimesen päälle kuntoon (T16 on varmaan arvokkaampi käyttää esim. virtaus penkissä, tuplasti enemmän venttilejä ja kaks nokkaa), turbot noissa on niin arvotuksia että se voi nostaa budjettia jonkun sata euroa ja sen kuntoa kun ei oikeen tiiä ennen kun on kädessä ja taskulamppu toisessa (halkeemia meinaan vaan). Ja siihen vielä päälle kaikki perus rävellykset.....joku muu jatkakoon tai korjatkoon.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
juuso
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Su Heinä 13, 2003 17:56
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja juuso »

900aero-84 kirjoitti:Jos T8 niin kansi vaan irti ja siihen kaikki viimesen päälle kuntoon
kun nyt puheeks tuli, niin minkä hintanen juttu toi 8-venasen kannen virtausten parantelu on? ja kuika paljon se auttaa..? :twisted:
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

900 turbon viritys

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Itellä on vaparin 8V kansi menossa koneistukseen,tulee
semmoinen kevyt katuviritys palotilat,kanavat,ohjurit,tasopinta,venttiilit
elikkä kansi mennään läpi kaikilta osin.hinta olis noin 300€. Ei sisällä
nokkaa. nokan hinta n.400€ prostreet.
Ari 1622
Tee Koo
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: To Joulu 25, 2003 23:32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tee Koo »

900aero-84 kirjoitti:Autosta saat maksaa tonnista ylös päin ellet halua tehä hitsaus hommia.
Ja riippuu tietenkin meinasitko T16 vai T8? Jos T8 niin kansi vaan irti ja siihen kaikki viimesen päälle kuntoon (T16 on varmaan arvokkaampi käyttää esim. virtaus penkissä, tuplasti enemmän venttilejä ja kaks nokkaa), turbot noissa on niin arvotuksia että se voi nostaa budjettia jonkun sata euroa ja sen kuntoa kun ei oikeen tiiä ennen kun on kädessä ja taskulamppu toisessa (halkeemia meinaan vaan). Ja siihen vielä päälle kaikki perus rävellykset.....joku muu jatkakoon tai korjatkoon.
Saako muka tuolla rahalla T16:n 8O

No minä kyllä meinasin ihan sitä 8 venttiilistä.

Paljonko ovat muuten vakioahtopaineet ja mihinkä asti niitä pystyy nostamaan?

Entäs kun minulta jää entisestä autosta toimiva turboruuvi ja säädettävä bensapaineensäädin, niin mitä noilla saisi aikaiseksi???
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

900 turbon viritys

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Niin noi oli kannen osalta koneistus työn hinnat 8V
ja tämä oli vain semmoinen kevyt katuviritys.koneistaja kaveri
sanoi että jos haluaa tehoa tuosta enemmän niin niin sitten
kyllä rupeaa maksamaan. tämä mitä ite meinaan tehdä,ruisku,nokka,säädettävä nokkapyörä+koneseen säädöt
ehkä n.135-145hv vapari. turboista ei ole kokemusta,mutta ei kai
paljon yli 1bar tai jos tuosta haluaa enemmän niin sitten täytyy
kyllä laittaa järeempää palikkaa koneeseen elekroniikka nakutus ym
haitalliset lieveilmiöt itestäs on kiinni paljonko olet rahaa valmis
laittaan kiinni.kerhon turbomiehillä on enempi tietoa virityksestä.
Ari 1622
Tee Koo
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: To Joulu 25, 2003 23:32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tee Koo »

Tuossa mitä olen kuullut muualtakin niin sitä tehoa tarvitsisin sellaiset 200-220hv, eli jos annatte ohjeet tuohon pääsemiseen, niin olisi ihan kiva :D

Paljonko muuten kulutus on?
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Tee Koo kirjoitti: Paljonko muuten kulutus on?

sehän on niin paljon ku soppaa annetaan mutta maantie ajossa ei pitäis yli kympin nousta. Ellei mee säätämään konetta perseelleen.

Ja -85 T16 saa tonnilla aika helpostikkin mutta seuraavaan katsastukseen joutuu pian tekemään muutakin kun vaihtaa pari polttimoa.

87-90 T8 oon näny myynnissä kahen tonnin molemmin puolin ja se kyllä on melkee parempi vaihtoehto jos ei meinaa enempää ruveta tehoa ottamaan.

Kyllä uskoisin että tolla sun pudjetilla saa ton verran hepoja mitä tossa toivoitkin ja ne vakio paineet taitaa olla sen 0.65-0.75
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Minä ostin tuossa syksyllä tonnilla 3 luukkusen -84 900Turbon. 8 venttiiliä tosin, mutta nahkapenkit, cruise, ilmastointi, sähköikkunat, -peilit ja kattoluukku auttavat unohtamaan puuttuvat venttiilit.

Tuossa edellinen omistaja oli nostanut ahtoja ja vaihtanut 16 tappisen ahtimen. Kun vielä siirtäisi kesäautosta tuohon välijäähdyttimen, niin voisin kuvitella että ollaan jossain 170-180 hepan tienoilla ja kolkutellaan 7,5s 0-100 aikoja.

Pikkuisen joutui tekemään remppaa että meni leimasta läpi, mutta ei mitään pahaa.

-tuomas-

1986 900T 2D
1984 900T 3D
1984 900T 5D
1982 99GL 2D
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

turbon hinta

Viesti Kirjoittaja tema »

Jos hieman enemmän pystyy panostaan niin n.3000e ja silla matalapainen "S". Sitten IC ja mielellään APC kiinni. 16 valve on kuitenkin jo modernimpi ja omaa eneämmän potentiaalia. Kansitöitä ei tartte tehdä jotta päästäis siihen 200hp ja ylikin.
lannoite
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: La Marras 15, 2003 14:56
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja lannoite »

Mä en hirviästi tiedä tuosta virityksestä, mutta uskoisin, että 7 sek 0-100 kiihtyvyyteen tarvitaan reilusti yli kilon ahtopaineeet. Viisaammat korjatkaa. Itse ajoin yli viisi vuotta 900T8 IC Saabilla. Kun vaihdoin auton pois mittarissa oli yli 260 000 km:ä. Tuona aikana seuraavia ongelmia:

-Kansiremontti n. 180 000 km
-vaihteistossa laakerivika. muistaakseni 200 000 kohdalla
-turbo vaihtoon. n. 220 tkm. Turbo tosin tuhoutui pakosarjan tiivisteen vaihdon yhteydesssä. Korjaaja kämmäsi. Kyllä V***tti.
-pakosarja halki kun vaihdoin auton

Lisäksi tietysti kuluvien osien vaihtoa. Ainakin vetonivelet tuntui olevan kulutustavaraa. Mahtava auto ajaa. Suosittelen. Onhan Saab kaikkien turboautojen äiti ja isä. Oho! Meni ylistyslauluksi, mutta se sallittakoon. :)

Mutta uskoisin, että nuo edellämainitut ovat OG-turbosatkujen tarkistettavia kohteita.
Saab 9-3 2.0t SC A
Kyllähän kaikki Saabistit jotenkin on häiriintyneitä.
#1854
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Kaikki aina mollaa noita vanhoja saabbeja, varsinkin turboja, että vikaa löytyy, ja sitten ostetaan joku uudenkarhea 9-3 ja kehutaan kuin paljon parempi se on ajaa ja huolettomampi kuin se 300tkm ruuvattu kohtuullisen tehokas perheauto.

Itse ainakin ajan mieluusti 20 vuotta vanhalla turbolla vaikka siihen joskus joutuisi vähän osaa vaihtamaan ja kitinöitä kuuntelemaan. Tietää ainakin että laite oli aikanaan monen ihmisen toiveauto.

Ja ei sitten vedetä herneitä nenään.

-tuomas-
Vastaa Viestiin