Täällä monilla eri keskustelualueilla puhutaan siitä auton virittämisestä ja lisätehon saamisesta. Omat rakentelut ja kokeilut tämän kulkupelini 900i:n kanssa ovat keskittyneet auton ominaisuuksien saattamiseen alkuperäisen tasolle tai vähän paremmaksi.
Mitä sitten on tullut tehtyä ajettavuuden parantamiseksi?
-taka-akseliton puslat uusittu
-takana kuormajouset
-eteen uusittu jouset
-kaasuiskarit joka nurkassa
-etupäähän uudet pallonivelet
-asennettu ohjaustehostin
-asennettu kallistuksen vakajat eteen ja taakse
-renkaiksi 195/60R15 "merkkirenkaat" kesällä ja talvella
-pyöräkulmat säädetty
(muutakin on toki tehty, mutta ne eivät kuulu tähän)
Lopputuloksesta voin sanoa, että kunnossa oleva satku on hemmetin hyvä ajaa. Välillä kun pääsi välykset määräilemään kulkusuuntaa, tuntui auto ihan mahdottomalta pitää suunnassaan. Etupäästä kuului kaikenlaista kolinaa epätasaisella tiellä jne. Jos auton ajettavuus ei tyydytä, madallusjouset eivät välttämättä ole se ainoa saada alustasta "urheilullisempaa". Levottomuus ja huonot kaarreajo-ominaisuudet voivat tulla jostakin muualta, kuin "löysistä vakiojousista".
Kokemuksia, kuinka satkun ajettavuutta parannetaan
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Hienoa. Tuosta on ehdottomasti hyötyä, kun mietin, miten jatkan oman satkumme elinikää. Alusta vaatii ehdottomasti päivittämistä jo lähiaikoina, joten vinkit tulee tarpeeseen.
Voisitko vielä hieman eritellä kustannuksia, tai antaa kokonaiskustannusarvion?
Voisitko vielä hieman eritellä kustannuksia, tai antaa kokonaiskustannusarvion?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
KAASUISKARI SAAB 900 --93
Hinta / 1 kpl
900 eteen. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29.74e
900 taakse. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .33.00e
JOUSET
Hinta / 1kpl
900 Sedan progressiivinen kuormajousi. . . . . . . . . . .35.99e
900 Sedan vahvistettu takajousi. . . . . . . . . . . . . .24.90e
900 CombiCoupe hieman vahvistettu takajousi. . . . . . . .26.50e
900 Sportjousi eteen (ja Cabriolet!). . . . . . . . . . . .38.00e
900 Sportjousi taakse. . . . . . . . . . . . . . . . . . .32.00e
900 Madallussarja (35mm/Turbo=20mm). . . . . . . . . . . .131.86e
PALLONIVEL
Hinta / 1kpl
900 V/O/Y/A. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12.45e
900 V/O/Y/A "Saksalainen". . . . . . . . . . . . . . . . . 24.22e
Pallonivelen pulttisarja 1/nivel. . . . . . . . . . . . . . 2.69e
HAMMASTANKO-OHJAUSVAIHDE
Hammastanko (tehostimella varustetut mallit/Saab-8993693). 352.86e
(Toimitetaan sisäpäillä, ilman kiinnitysheloja)
Hammastangon kiinnityshela runkoon (tarve: 2/auto). . . . . 9.08e
Tehostetun ohjausvaihteen tiivistesarja. . . . . . . . . . 27.58e
Ohjaustehostimen pumppu 81--90 8-venttiiliset. . . . . . . 141.95e
Ohjaustehostimen pumppu 85--90 16-venttiiliset. . . . . . .125.13e
Ohjtehostinpumpun tiivistesarja 85--90 16-ventt. . . . . .16.48e
Eli nämä kaikki on suoraan kopioitu Motonetin hinnastosta. Kaippa siitä jotain suuntaa saa, missä hinnoista pyöritään. Pistäkäähän tulemaan lisää hintaluokkia. Itseäkin kiinnostaa.
Hinta / 1 kpl
900 eteen. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29.74e
900 taakse. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .33.00e
JOUSET
Hinta / 1kpl
900 Sedan progressiivinen kuormajousi. . . . . . . . . . .35.99e
900 Sedan vahvistettu takajousi. . . . . . . . . . . . . .24.90e
900 CombiCoupe hieman vahvistettu takajousi. . . . . . . .26.50e
900 Sportjousi eteen (ja Cabriolet!). . . . . . . . . . . .38.00e
900 Sportjousi taakse. . . . . . . . . . . . . . . . . . .32.00e
900 Madallussarja (35mm/Turbo=20mm). . . . . . . . . . . .131.86e
PALLONIVEL
Hinta / 1kpl
900 V/O/Y/A. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12.45e
900 V/O/Y/A "Saksalainen". . . . . . . . . . . . . . . . . 24.22e
Pallonivelen pulttisarja 1/nivel. . . . . . . . . . . . . . 2.69e
HAMMASTANKO-OHJAUSVAIHDE
Hammastanko (tehostimella varustetut mallit/Saab-8993693). 352.86e
(Toimitetaan sisäpäillä, ilman kiinnitysheloja)
Hammastangon kiinnityshela runkoon (tarve: 2/auto). . . . . 9.08e
Tehostetun ohjausvaihteen tiivistesarja. . . . . . . . . . 27.58e
Ohjaustehostimen pumppu 81--90 8-venttiiliset. . . . . . . 141.95e
Ohjaustehostimen pumppu 85--90 16-venttiiliset. . . . . . .125.13e
Ohjtehostinpumpun tiivistesarja 85--90 16-ventt. . . . . .16.48e
Eli nämä kaikki on suoraan kopioitu Motonetin hinnastosta. Kaippa siitä jotain suuntaa saa, missä hinnoista pyöritään. Pistäkäähän tulemaan lisää hintaluokkia. Itseäkin kiinnostaa.
Saab 900T Airflow
Lexus GS 300
Lexus GS 300
Myinköhän minä osia hieman polkuhintaan.. ehjä automaattilaatikko ja tehostinsarja 30euroa..Mertmi kirjoitti:
Sen verran alkua kerron, että ohjaustehostin kaikkine tarpeineen purkaamosta ostettuna uusien öljyjen ja varaosien kera maksoi noin 350euroa.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Edit: Tämä boardi ei näemmä tue offtopic tageja..
Kyllähän se on selvää, että purkaamot elää niillä osilla. Mielestäni kuitenkin tuo ostokseni eli, pumppu, letkut ja hammastanko yhteensä 250e ei ollut purkaamohinnoitteluna mikään kallis. Muihin tarpeisiin meni sitten tietysti rahaa, kun ei se noilla osilla vielä ole valmis.
Tähän voisikin vähän hahmotella käytettyä rahakasaa
-sen ohjaustehostin projektin kulut ~350e
-kallistuksenvakaajat maksoi (700mk) 117,70e yhteensä(purkaamosta)
-Gabriel VST kaasuiskarit (1000mk) 168e
-etujouset taisi maksaa 10euroa kaverilta ostettuna
-eteen ylä ja alapallot Saabin tiskiltä (TRW merkkisiä) 120e yhteensä
-taka-akseliston puslat ja kuormajouset 120e
-kesärenkaat 195/60R15 Michelin Pilot Primacy 438e töineen
-pyöräkulmien säätö 50e
Huomattavasti parempi ajettavuus maksoi siis yhteensä: 1373e
Tuon summan kauhistuttamana pitää lohduttaa itseään käymällä ajelulla
Tuolla rahasummallahan saisi vaikka kokonaisen auton, mutta ei välttämättä samaa ajettavuutta. Kyllä sillä taas pääseekin monia vuosia eteenpäin. Toivottavasti tuo rengassarja kestää pidempään kuin edellinen satsi Nokian NRT2:sia, jotka piti vaihtaa kolmannen kesän jälkeen.
Jos olisi nuukaillut, niin halvemmatkin kaasuiskarit olisi voinut löytää ja taka-akselistosta olisi vaihtanut ainoastaan panhard-tangon puslat... Olisihan siihen voinut hommata vaikka pinnoitetut renkaat.![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tähän voisikin vähän hahmotella käytettyä rahakasaa
-sen ohjaustehostin projektin kulut ~350e
-kallistuksenvakaajat maksoi (700mk) 117,70e yhteensä(purkaamosta)
-Gabriel VST kaasuiskarit (1000mk) 168e
-etujouset taisi maksaa 10euroa kaverilta ostettuna
-eteen ylä ja alapallot Saabin tiskiltä (TRW merkkisiä) 120e yhteensä
-taka-akseliston puslat ja kuormajouset 120e
-kesärenkaat 195/60R15 Michelin Pilot Primacy 438e töineen
-pyöräkulmien säätö 50e
Huomattavasti parempi ajettavuus maksoi siis yhteensä: 1373e
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Tuon summan kauhistuttamana pitää lohduttaa itseään käymällä ajelulla
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Tuolla rahasummallahan saisi vaikka kokonaisen auton, mutta ei välttämättä samaa ajettavuutta. Kyllä sillä taas pääseekin monia vuosia eteenpäin. Toivottavasti tuo rengassarja kestää pidempään kuin edellinen satsi Nokian NRT2:sia, jotka piti vaihtaa kolmannen kesän jälkeen.
Jos olisi nuukaillut, niin halvemmatkin kaasuiskarit olisi voinut löytää ja taka-akselistosta olisi vaihtanut ainoastaan panhard-tangon puslat... Olisihan siihen voinut hommata vaikka pinnoitetut renkaat.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)