Kokemuksia, kuinka satkun ajettavuutta parannetaan

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Kokemuksia, kuinka satkun ajettavuutta parannetaan

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Täällä monilla eri keskustelualueilla puhutaan siitä auton virittämisestä ja lisätehon saamisesta. Omat rakentelut ja kokeilut tämän kulkupelini 900i:n kanssa ovat keskittyneet auton ominaisuuksien saattamiseen alkuperäisen tasolle tai vähän paremmaksi.

Mitä sitten on tullut tehtyä ajettavuuden parantamiseksi?

-taka-akseliton puslat uusittu
-takana kuormajouset
-eteen uusittu jouset
-kaasuiskarit joka nurkassa
-etupäähän uudet pallonivelet
-asennettu ohjaustehostin
-asennettu kallistuksen vakajat eteen ja taakse
-renkaiksi 195/60R15 "merkkirenkaat" kesällä ja talvella
-pyöräkulmat säädetty

(muutakin on toki tehty, mutta ne eivät kuulu tähän)

Lopputuloksesta voin sanoa, että kunnossa oleva satku on hemmetin hyvä ajaa. Välillä kun pääsi välykset määräilemään kulkusuuntaa, tuntui auto ihan mahdottomalta pitää suunnassaan. Etupäästä kuului kaikenlaista kolinaa epätasaisella tiellä jne. Jos auton ajettavuus ei tyydytä, madallusjouset eivät välttämättä ole se ainoa saada alustasta "urheilullisempaa". Levottomuus ja huonot kaarreajo-ominaisuudet voivat tulla jostakin muualta, kuin "löysistä vakiojousista".
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Hienoa. Tuosta on ehdottomasti hyötyä, kun mietin, miten jatkan oman satkumme elinikää. Alusta vaatii ehdottomasti päivittämistä jo lähiaikoina, joten vinkit tulee tarpeeseen.

Voisitko vielä hieman eritellä kustannuksia, tai antaa kokonaiskustannusarvion?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Make
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Pe Touko 16, 2003 12:05
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Make »

KAASUISKARI SAAB 900 --93
Hinta / 1 kpl
900 eteen. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29.74e
900 taakse. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .33.00e

JOUSET
Hinta / 1kpl
900 Sedan progressiivinen kuormajousi. . . . . . . . . . .35.99e
900 Sedan vahvistettu takajousi. . . . . . . . . . . . . .24.90e
900 CombiCoupe hieman vahvistettu takajousi. . . . . . . .26.50e
900 Sportjousi eteen (ja Cabriolet!). . . . . . . . . . . .38.00e
900 Sportjousi taakse. . . . . . . . . . . . . . . . . . .32.00e
900 Madallussarja (35mm/Turbo=20mm). . . . . . . . . . . .131.86e

PALLONIVEL
Hinta / 1kpl
900 V/O/Y/A. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12.45e
900 V/O/Y/A "Saksalainen". . . . . . . . . . . . . . . . . 24.22e
Pallonivelen pulttisarja 1/nivel. . . . . . . . . . . . . . 2.69e

HAMMASTANKO-OHJAUSVAIHDE
Hammastanko (tehostimella varustetut mallit/Saab-8993693). 352.86e
(Toimitetaan sisäpäillä, ilman kiinnitysheloja)
Hammastangon kiinnityshela runkoon (tarve: 2/auto). . . . . 9.08e
Tehostetun ohjausvaihteen tiivistesarja. . . . . . . . . . 27.58e
Ohjaustehostimen pumppu 81--90 8-venttiiliset. . . . . . . 141.95e
Ohjaustehostimen pumppu 85--90 16-venttiiliset. . . . . . .125.13e
Ohjtehostinpumpun tiivistesarja 85--90 16-ventt. . . . . .16.48e


Eli nämä kaikki on suoraan kopioitu Motonetin hinnastosta. Kaippa siitä jotain suuntaa saa, missä hinnoista pyöritään. Pistäkäähän tulemaan lisää hintaluokkia. Itseäkin kiinnostaa.
Saab 900T Airflow
Lexus GS 300
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

No, motonetin hinnasto antaa joskus hieman mustavalkoisen kuvan kustannuksista. Teen karkean laskelman kuluista, kunhan tässä kerkeän.

Sen verran alkua kerron, että ohjaustehostin kaikkine tarpeineen purkaamosta ostettuna uusien öljyjen ja varaosien kera maksoi noin 350euroa.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Mertmi kirjoitti:
Sen verran alkua kerron, että ohjaustehostin kaikkine tarpeineen purkaamosta ostettuna uusien öljyjen ja varaosien kera maksoi noin 350euroa.
Myinköhän minä osia hieman polkuhintaan.. ehjä automaattilaatikko ja tehostinsarja 30euroa.. :D

Edit: Tämä boardi ei näemmä tue offtopic tageja..
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllähän se on selvää, että purkaamot elää niillä osilla. Mielestäni kuitenkin tuo ostokseni eli, pumppu, letkut ja hammastanko yhteensä 250e ei ollut purkaamohinnoitteluna mikään kallis. Muihin tarpeisiin meni sitten tietysti rahaa, kun ei se noilla osilla vielä ole valmis.

Tähän voisikin vähän hahmotella käytettyä rahakasaa

-sen ohjaustehostin projektin kulut ~350e
-kallistuksenvakaajat maksoi (700mk) 117,70e yhteensä(purkaamosta)
-Gabriel VST kaasuiskarit (1000mk) 168e
-etujouset taisi maksaa 10euroa kaverilta ostettuna
-eteen ylä ja alapallot Saabin tiskiltä (TRW merkkisiä) 120e yhteensä
-taka-akseliston puslat ja kuormajouset 120e
-kesärenkaat 195/60R15 Michelin Pilot Primacy 438e töineen
-pyöräkulmien säätö 50e

Huomattavasti parempi ajettavuus maksoi siis yhteensä: 1373e 8O

Tuon summan kauhistuttamana pitää lohduttaa itseään käymällä ajelulla :D
Tuolla rahasummallahan saisi vaikka kokonaisen auton, mutta ei välttämättä samaa ajettavuutta. Kyllä sillä taas pääseekin monia vuosia eteenpäin. Toivottavasti tuo rengassarja kestää pidempään kuin edellinen satsi Nokian NRT2:sia, jotka piti vaihtaa kolmannen kesän jälkeen.

Jos olisi nuukaillut, niin halvemmatkin kaasuiskarit olisi voinut löytää ja taka-akselistosta olisi vaihtanut ainoastaan panhard-tangon puslat... Olisihan siihen voinut hommata vaikka pinnoitetut renkaat. :wink:
Vastaa Viestiin