Muistaakseni mun 900i:n mittaristossa on myös rikastimen symboli, vaikka eipä tuo ole vielä kertaakaan syttynyt palamaanwerther kirjoitti:Tajusin juuri äskettäin pienen outouden tuossa hyllyllä kököttävässä mittaristossa (3/86). Nopeusmittari ulottuu vain 200km/h asti ja rikastimen merkkivalo löytyy, joten kyseessä on ilmiselvästi kaasarin mittaristo. Kierroslukumittarin olemassaolo merkitsee kuitenkin, että kyseessä onkin ruiskun mittaristo Mikä juttu tämä oikein on?
Kierroslukumittari
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tämä hommeli täytyy tsekata EPC:stä jahka ehdin.saab900c kirjoitti: Tietysti nopeusmittarin erilaisen kiinnityksen käyttöönottohetkeen voisi vaikuttaa (?):
- Auton ja mittariston tyyppi (kaasari/ruisku)
- Auton valmistusmaa (Suomi/Ruotsi)
- Se missä vaiheessa vanhalla kiinnityksellä olevat nopeusmittarit ovat loppuneet autotehtaalta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Joo, 8-venttiilisessä ruiskussa ei pidä palaakaan mitään, mutta 16-venttiilisessä siinä onkin CHECK ENGINE -valo Näistä mittaristojen eroavaisuuksistahan voisi kohta laatia jo oikein tutkielmanMertmi kirjoitti:Muistaakseni mun 900i:n mittaristossa on myös rikastimen symboli, vaikka eipä tuo ole vielä kertaakaan syttynyt palamaan
Saab 9-5 Wagon 2.0t -05
Saab 900S -96 (ex)
Saab 900c -89 (ex)
Saab 900S -96 (ex)
Saab 900c -89 (ex)
kyllä ainakin mulla sopi M83 nopeusmittari M89 malliin. muuten mittaristo sitten ei sopinutkaan, ei lähtenyt käyntiin vaikka liittimet sopivatkin..
niin ja eikö joissakin 900c malleissa kuulukin olla kiekka mittari, tai ainakin mulla oli..
niin ja eikö joissakin 900c malleissa kuulukin olla kiekka mittari, tai ainakin mulla oli..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Ohjekirjan mukaan ainakaan -89 vuoden C-mallista ei kierroslukumittaria löydy, aiemmista (ja myöhemmistä?) en tiedä. Onhan tuon kierroslukumittarillisen mittariston varmaan lisävarusteena voinut saada?mikkoimp kirjoitti:kyllä ainakin mulla sopi M83 nopeusmittari M89 malliin. muuten mittaristo sitten ei sopinutkaan, ei lähtenyt käyntiin vaikka liittimet sopivatkin..
niin ja eikö joissakin 900c malleissa kuulukin olla kiekka mittari, tai ainakin mulla oli..
Toisaalta on mahdollista, että koko mittaristo kiinnitysmekanismeineen ja vaijereineen on voitu vaihtaa huollossakin (noita nopeusmittareita on mennyt rikki jo 50tkm vaiheillakin).
Mulla tuo uudempi kiinnitys löytyy nimenomaan (kierroslukumittaristomattomasta) C:stä (-89 4d sedan). Katsastuksen kilometritkin näyttäis täsmäävän niin, että mittaristoa tuskin on vaihdettu. Mittaristoni on leiman mukaan valmistettu 1kk ennen auton ensirekisteröintikuukautta, ja auto on tehty Suomen tehtaalla.
Onko muilla kokemuksia alkuperäisestä kierroslukumittarista C:ssä tai
uudemmasta nopeusmittarin kiinnitysmekanismista (ja saksalaisesta mittarista)
http://www.twinsaabs.com/diydash/images/speedo_1989.jpg
verrattuna vanhempaan (sveitsiläiseen nopeusmittariin):
http://www.twinsaabs.com/diydash/images/speedo_1983.jpg
Olisi tietysti kätevää jos jostain löytyisi esimerkiksi valmistajan tietoa siitä, millainen mittari löytyy mistäkin mallista minäkin mallivuonna. Pystyisi tulevaisuudessa välttymään kaikilta (lieviltäkin) yhteensopivuusongelmilta.
-86 on vanhempi sveitsiläinen. Ja taas tuli aiheeseen liittyvä lisäkysymys: nopeusmittarin alalaidassahan on tuo kalibrointilukema, tyyliin W=0,64. Omassa -89 satkussa tuota lukemaa ei kuitenkaan ole, eli löytyykö se pelkästään vanhemmista sveitsiläisistä nopeusmittareista?saab900c kirjoitti:Olisi tietysti kätevää jos jostain löytyisi esimerkiksi valmistajan tietoa siitä, millainen mittari löytyy mistäkin mallista minäkin mallivuonna. Pystyisi tulevaisuudessa välttymään kaikilta (lieviltäkin) yhteensopivuusongelmilta.
Saab 9-5 Wagon 2.0t -05
Saab 900S -96 (ex)
Saab 900c -89 (ex)
Saab 900S -96 (ex)
Saab 900c -89 (ex)
Mulla oli myös tuo sama ero mittaritaulun puolella, kun vertaa vanhempaa ja uudempaa mittaria. Tämän lisäksi vanhemmasta mittaristosta löytyi yksi ylimääräinen "pallo" 90km/h kohdalta. Uudemmasta mittarista W=0,64 -lukema löytyi tarrana mittariston takaa.werther kirjoitti:-86 on vanhempi sveitsiläinen. Ja taas tuli aiheeseen liittyvä lisäkysymys: nopeusmittarin alalaidassahan on tuo kalibrointilukema, tyyliin W=0,64. Omassa -89 satkussa tuota lukemaa ei kuitenkaan ole, eli löytyykö se pelkästään vanhemmista sveitsiläisistä nopeusmittareista?saab900c kirjoitti:Olisi tietysti kätevää jos jostain löytyisi esimerkiksi valmistajan tietoa siitä, millainen mittari löytyy mistäkin mallista minäkin mallivuonna. Pystyisi tulevaisuudessa välttymään kaikilta (lieviltäkin) yhteensopivuusongelmilta.
no "pallohan" se siinä on. Koko ajan löytyy uusia ominaisuuksia. Uuden ja vanhan mittariston näyttäisi ulospäin erottavan sitten 90km "pallosta" ja W-lukemasta mittarin alalaidassa. Nyt voisivat -87 ja -88 mallien omistajat kertoa, että kumpi mittaristo heiltä löytyy.saab900c kirjoitti:Mulla oli myös tuo sama ero mittaritaulun puolella, kun vertaa vanhempaa ja uudempaa mittaria. Tämän lisäksi vanhemmasta mittaristosta löytyi yksi ylimääräinen "pallo" 90km/h kohdalta. Uudemmasta mittarista W=0,64 -lukema löytyi tarrana mittariston takaa.
Saab 9-5 Wagon 2.0t -05
Saab 900S -96 (ex)
Saab 900c -89 (ex)
Saab 900S -96 (ex)
Saab 900c -89 (ex)
Tuosta kulutuksen mittaamisen määritelmistä oli juuri juttua viikonlopun Helsingin Sanomien autoliitteessä, mutta lehti ei ole enää käsillä. Kuitenkin kyseessä oli joku vanha EEC- tai DIN-normi jolla kulutus mitattiin kolmella eri tavalla; kaupunki, 90 ja 120km/h.saab900c kirjoitti:Johtuukohan tuo vanhemman nopeusmittarin pallo alunperin juuri ruotsin 90km/h nopeusrajoituksesta? Käyttöohjekirjassa saabin pienin matkakulutuskin on merkitty litroina 90km/h nopeudessa.
Ilmeisesti Turbon mittaristoja on tehty W=0,63 arvollakin?
Pallot voisivat merkitä "ihanteellisia" kaupunki- ja maantienopeuksia. Ja onhan siinä mittarissa lisäksi ne pienet pariviivat myös kohdissa 50, 95 ja 135km/h. Aiheesta oli joskus keskusteluakin täällä, mutta en äkkiseltään löytänyt oikeaa threadia.
Saab 9-5 Wagon 2.0t -05
Saab 900S -96 (ex)
Saab 900c -89 (ex)
Saab 900S -96 (ex)
Saab 900c -89 (ex)
kierrosluku mittari kello
Tuliko tähän koskaan selvyyttä?
Eli jos ymmärsin oikein niin -89 c -malliin ei voi laittaa -87 i - kiekkamittaria?
Onko 89-c saksalainen ja 87-i sveitsistä?
Entäs jos vaihtaa koko roskan? onko foilit kytketty erilailla?
Eli jos ymmärsin oikein niin -89 c -malliin ei voi laittaa -87 i - kiekkamittaria?
Onko 89-c saksalainen ja 87-i sveitsistä?
Entäs jos vaihtaa koko roskan? onko foilit kytketty erilailla?
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face?
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Sori vanhan aiheen nostamisesta, mutta olis kysymys asiaan koskien versioeroja/vuosimallieroja.
Onko kiekkimittari sähköisesti samanlainen niissä malleissa joissa on "pulssinvahvistinrele" ja niissä joissa ei ole(eli tieto tulee bensapumpun releelle/kiekkimittarille suoraan puolan - navasta)? Meinaan syttypäätteen kytkennässä ja bensapumpun releiden sopivuuksissahan on eroja vuosimallien ja nimenomaan tämän "ylimääräisen" releen tiimoilta.
Mittariston foliot ovat nyt toissijainen asia.. pinnit osataan kyllä kytkeä tarpeenmukaan uusiksi.
Onko kiekkimittari sähköisesti samanlainen niissä malleissa joissa on "pulssinvahvistinrele" ja niissä joissa ei ole(eli tieto tulee bensapumpun releelle/kiekkimittarille suoraan puolan - navasta)? Meinaan syttypäätteen kytkennässä ja bensapumpun releiden sopivuuksissahan on eroja vuosimallien ja nimenomaan tämän "ylimääräisen" releen tiimoilta.
Mittariston foliot ovat nyt toissijainen asia.. pinnit osataan kyllä kytkeä tarpeenmukaan uusiksi.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Oiskohan ne mittarin sisukset periaatteeltaan kuitenkin samanlaiset, olipa pulssivahvistin tai ei. Ilman pulssivahvistinta olevien 99/90:n mittareista löytyi SAK215 tai SN29736P, muuten olivat kalustukseltaan identtiset.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/RPM/SAK215_1.gif
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/RPM/kie ... ttari4.jpg
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/RPM/
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/RPM/SAK215_1.gif
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/RPM/kie ... ttari4.jpg
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/RPM/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Periaatteeltaan varmasti ovatkin pulssimäärä muunnetaan tasajännitteeksi kiertokäämimittarille, mutta äkkipäätään tulisi mieleen että ilman pulssinvahvistinta "puskuriasteena" voi puolalta tulevat induktiiviset jännitepiikit olla melkoisen rajujakin.. eli onkohan suoraan puolalta haistelevassa versiossa jotain suojauksia leikkaamassa jännitepiikkejä sisääntulossaan piiriin integroituna taikka ulkoisena?jus kirjoitti:..
Edit: Taikka onko pulssinvahvistinreleellisen mittari kenties sitten suurempi/pienempi kuorma mitattavalle linjalle?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)