vaihteeksi Lucasin ongelmista

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

vaihteeksi Lucasin ongelmista

Viesti Kirjoittaja 900S »

Kyllähän tuo kärry sitten jo vuoden toimikin ilman tyhjäkäyntimurheita. Viimekerran jälkeen jo luulin, että murheet ovat siltä osin taaksejäänyttä elämää, kun vaihdoin kaikki alipaineletkut, ja tyhjäkäynti palasi normaaliksi. Mutta kun ei niin ei! Nyt kierrokset hirttävät taas ajon aikana (milloin mitenkin paljon) ja check engine-valon toimivuus on taas huomattu. Kaikki letkuliitokset kävin läpi, mutta ei löytynyt vikaa.
Onko joku saanut vastaavan vian häviämään jonkun anturin vaihdolla? En nyt äkkiseltään löytänyt sellaista topiccia, mutta muistelisin että joku pääsi vastaavasta viasta eroon vaihtamalla jonkun anturin. Onhan siellä kaasuläpän asentoanturia, lambdaa ja vaikka mitä.. Saab-liike ei pysty lukemaan vikakoodeja tästä vuosimallista (-90) enkä niitä osaa lukea myöskään itse.
Tyhjäkäyntimoottoria/venttiiliä en ole vielä puhdistanut, mutta kaipa sitäkin voi kokeilla, vaikka tuskin vika siinä on..
Auto on siis -90 900 matalapaineturbo.
9-5 2,3t Wagon `06
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Vaihda siihen ruiskun lämpötila-anturi, saa motonetistä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Oireita

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Lähtee huonosti käyntiin, joudut sahaamaan kolmekin kertaa ennen kuin kone hörähtää normaalisti? Käynnistäessä joskus haisee kovasti bensa? Joskus kierrokset tempautuvat itsestään 1500-2500 kierrokseen (joka T16-koneella alkaa jo tuntumaan..), laskevat sieltä joskus jos laskevat? CE-valo palaa?

-> Lämpötila-anturi Motonetista, ota se kalliimpi. Omasta hävisivät oireet kokonaan eivätkä ole palaneet, vaikka alipaineletkut ovat edelleen (hyi minua :oops: ) alkuperäisiä.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Oireita

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

petteri75 kirjoitti:Lähtee huonosti käyntiin, joudut sahaamaan kolmekin kertaa ennen kuin kone hörähtää normaalisti? Käynnistäessä joskus haisee kovasti bensa? Joskus kierrokset tempautuvat itsestään 1500-2500 kierrokseen (joka T16-koneella alkaa jo tuntumaan..), laskevat sieltä joskus jos laskevat? CE-valo palaa?

-> Lämpötila-anturi Motonetista, ota se kalliimpi. Omasta hävisivät oireet kokonaan eivätkä ole palaneet, vaikka alipaineletkut ovat edelleen (hyi minua :oops: ) alkuperäisiä.
Uusin alipaineletkut autoosi, joten ei hätää :wink: Alkuperäiset olivat poikki/koppuraisia :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Re: Oireita

Viesti Kirjoittaja 900S »

petteri75 kirjoitti:Lähtee huonosti käyntiin, joudut sahaamaan kolmekin kertaa ennen kuin kone hörähtää normaalisti? Käynnistäessä joskus haisee kovasti bensa? Joskus kierrokset tempautuvat itsestään 1500-2500 kierrokseen (joka T16-koneella alkaa jo tuntumaan..), laskevat sieltä joskus jos laskevat? CE-valo palaa?

-> Lämpötila-anturi Motonetista, ota se kalliimpi. Omasta hävisivät oireet kokonaan eivätkä ole palaneet, vaikka alipaineletkut ovat edelleen (hyi minua :oops: ) alkuperäisiä.
Kuulostaa TODELLA tutulta!!

Eli siis tuo sininen Boschilainen (20,50€), vai?? En löydä hinnastosta muita lämpötila-antureita..

LÄMPÖTILA-ANTURI SAAB 900 79--93
Anturi on vedenlämpömittarille jolei toisin mainita!
900 Mittarille. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37-3014 4.50 ???
Turbo16-moott valvonta SININEN (M12x1.5-kierre). . . . . . 37-3128 9.50 ???
Turbo16-moott valvonta SININEN Bosch-tuote. . . . . . . . . 37-3584 20.50 ???
i/Turbo Bosch-lämpöaikakytkin jos 0280130217 (ei 16V). . . 37-3588 49.90 ???
Vihje: lämpöaikakytkin on kylmäkäynnistyksen rikastinanturi

Niin ja missä tuo anturi muuten sijaitsee?
9-5 2,3t Wagon `06
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

900S kirjoitti: Niin ja missä tuo anturi muuten sijaitsee?
Kuva
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

Kiitos Turbo16!! Ei muuta kuin tutkimaan ja ostoksille.
9-5 2,3t Wagon `06
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

Niin, mitäpä tässä taas muuta voi sanoa, kuin että suuret kiitokset ng900aero, petteri ja turbo 16 :D Pelastitte todellakin päiväni, nimittäin tuo lämpötila-anturihan siellä sökö oli, ainakin ensimmäisten 5 kilometrin perusteella. KIITOS!
Ja painakaa lucasin omistajat tuo anturi mieleenne. Tuskin tämä oli ainoa oikuttelija :wink:
9-5 2,3t Wagon `06
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Hienoa, että alkoi toimimaan, pitäähän luukasi olla toiminnassa :P
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Oireita

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

ng900aero kirjoitti:
Uusin alipaineletkut autoosi, joten ei hätää :wink: Alkuperäiset olivat poikki/koppuraisia :)
Däm, olin aivan unohtanut :oops: . No hyvä sinänsä, Herttoniemen Teollisuus-Etolaan on pitänyt mennä jo kohta kahden vuoden ajan, nyt voi sen reissun jättää tekemättä.

Paitsi. Mistä löytyisi sopivaa pissapojanletkua ajovalopesureille; Motonetin hyllyt olivat tyhjiä? Se alkup. kapeampi maksaa hirveästi Laakkoselta (eikä edes löydy) mutta kapeampana asennus voisi olla hiukan helpompaa?

Edit: Vielä Lucas-kuljettajille: Seokset saattavat laimentua, ts. aikaa myöten kone käy laihemmalla. Itse kävin säädättämässä viimeksi (katsastusta varten) joulukuussa ja viim. ensi kuussa täytyy käydä uudestaan tarkistuttamassa lukemat. Potkii paremmin ja ns. syväkaasutuksessa ei tule vaurioita. Oma on siis 900 T16 Aero -90, ei katalysaattoria eikä siis Lambdaa, EGR paikoillaan.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

olen siinä uskossa elänyt että ovat todella harvassa nuo katittomat/lambdattomat lucasit.
näitä katti pelejä ei paljon säädellä kuin lastulla...
ja egr:rää näissä ei ole.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

Onko tuo tosiaankin ilman lambdaa, lambdallahan ei ole mitään yhteistä katin kanssa? Kattihan puhdistaa pakokaasuja ja lambda säätää ruiskua?
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Saabi C900 kirjoitti:Onko tuo tosiaankin ilman lambdaa, lambdallahan ei ole mitään yhteistä katin kanssa? Kattihan puhdistaa pakokaasuja ja lambda säätää ruiskua?
lambda säätä ruiskua jottei seos pääse liian rikkaaksi katille joka siitä hajoaisi.
en tiedä että olisi pelkkiä katti autoja, aina tietääkseni lambda mukana kuvioissa.
mutta lambdalla ilman kattia kyllä on.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

Juu, niinhän se on että katillisessa autossa on lambda, sehän on selvä, mutta luulisi että sähköruiskussa myös on lambda joka mittaa mitä ulos tulee, eikä vaan sisäänmenevän ilman massaa, vaikka ei kattia olisikaan. Kyllähän se moottori siitä särkyy jos se ei saa tarpeeksi bensaa mutta ilmaa tulee tarpeeksi. Sitä tarkoitin sillä että periaatteessa katilla ja lambdalla ei ole tekemistä toistensa kanssa.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Saabi C900 kirjoitti:Juu, niinhän se on että katillisessa autossa on lambda, sehän on selvä, mutta luulisi että sähköruiskussa myös on lambda joka mittaa mitä ulos tulee, eikä vaan sisäänmenevän ilman massaa, vaikka ei kattia olisikaan. Kyllähän se moottori siitä särkyy jos se ei saa tarpeeksi bensaa mutta ilmaa tulee tarpeeksi. Sitä tarkoitin sillä että periaatteessa katilla ja lambdalla ei ole tekemistä toistensa kanssa.
juu, no eipä niillä nyt sillain mitään suoranaista tekemistä keskenään ole..

ei ole mullakaan tuossa i16 lambdaa, eli jos tulee imuvuoto niin konehan siinä kyllä menee!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin