puolan vaikutus suorituskykyyn (99) + rönsyilyä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

puolan vaikutus suorituskykyyn (99) + rönsyilyä

Viesti Kirjoittaja lucaf »

kertokaas ummikolle mikä on puolan vaikutus auton suorituskykyyn. jos on esim iäkäs puola, oireileeko ainoastaan auton sammumisella, vai voiko oireilla esim yskähtelynä kiihdytyksissä, alaväännön puuttumisena?

oma tapaukseni on b-moottori (B20P01 117796) auto ja oireet on alavääntö kateissa ilman rikastinta. reilu kaasunkäyttö alakierroksilla johtaa kengurumaiseen nikotteluun ja pätkimiseen. ryypyn käyttö auttaa. vianhaku on tosin vielä kesken, koska autossa on törkylikainen ilmansuodatin vielä käytössä. myös kaasuttimen säädöt on kysymysmerkki, vaikka itse kaasutin on lähes uusi. sytytys on kohdalla + kärjet + tulpat + johdot + puolan johto.
Viimeksi muokannut lucaf, To Touko 19, 2005 08:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Heikon puolan kanssa saat koneeseen puhtia pienentämällä tulppien kärkiväliä. Puolan tehoa voi testata tekemällä testitulpan, johon laitat 4-5mm kärkivälin. kipinän kuuluu olla kirkkaan sininen. Tehokas sellainen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

kiitos Mikko kommentista. rakotulkin puuttuessa (niin, niitähän ei saa kaupasta :)) aloin pohtimaan....entäs sitten puolan uusiminen? eikös se ole aika huoleton toimenpide? miksi en uusisi välillä (no, autolla on ikää 34 vuotta...) autosta puolaa, jos kerran uusin siitä säännöllisesti myös tulpat?

motonetissä:
SYTYTYSPUOLA SAAB 99
1968--74 (etuvastuksella). . . . . . . . . . . . . . . . . 10-1012 14.80 ???
74--8.83 (vakiopuola). . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10-1020 12.50 ???

ja nyt aloinkin pähkäilemään, kumpikohan malli mun b-moottorisessa seiskaykkösessä on...ja tuleeko suurta vahinkoa jos kokeilen sovittaa siihen tuota alempaa? uuden puolan myötä voisi lopettaa pähkäilyt siitä onko tuo nykyinen hyvä vai ei.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
99tbo
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 10:11
Paikkakunta: kempele

nykiminen

Viesti Kirjoittaja 99tbo »

veikkaisin seoksia
9-3TTID,900c 5d,9-5 2.3T
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Uutta puolaa vaan kehiin ja kokeilemaan. Oma 99 nikotteli pitkän aikaa hajottaen liudan tulppia tuossa talvella ja taisipa samaan syssyyn mennä yksi tulpajohtokin. Uuden puolan myötä käynnistyvyys, moottorin käynti ja ajettavuus parani mielettömästi. Mm. vaikutus tyhjäkäyntiin välillä vanha vakiopuola - suurtehopuola oli yli 500 kierrosta, kun tyhjäkäyntiä sai pudottaa 1300 rpm:stä noin 800 rpm:ään.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
P:n Vee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: To Touko 15, 2003 07:29
Paikkakunta: Ii

puolan ketunhäntä

Viesti Kirjoittaja P:n Vee »

Morjens!

Oireet kyllä viittaavat bensan puutteeseen, tuo on se kuuluisa "katsastussäätö", autolla oikeasti ajamiseen tarvitaan lisää bensaa. Ruuvaa luistin neulaa ylemmäs ja kokeile sitten uudestaan(, jos et omista säätöavainta niin ruuvaa luistin kyljestä neulan kierreosan lukitusruuvia löysemmälle ja kierrä neulaa pesineen ylös hmmm, vaikka 1/2 kierrosta ja lukitse siihen).

teevee P:n Vee
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Meikäläinenhän taannoin etti vikaa omasta satkusta. Maantieajon jälkeen kävi pätkimään. Ehjällä puolalla piti tyhjäkäyntiä pudottaa about 300rpm alemmas, kun oli pitänyt vanhan puolan kanssa ruuvata isommalle. Polttoaineenkulutus putosi 1litran/100km matka-ajossa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: nykiminen

Viesti Kirjoittaja lucaf »

99tbo kirjoitti:veikkaisin seoksia
niin, sepä se. kaasutin on nyt säädetty herra x:n toimesta, eli en siis tiedä säätäjän ammattitaitoa enkä ollut näkemässä koko operaatiota. lisäksi kävi sellainen lapsus, että autoon oli unohtunut ikivanha tukkoinen ilmansuodatin. turhauttavaa. anyway, päästöarvot saatiin esimerkillisiin lukemiin mutta mitä ne sitten tulevat olemaan uudella filtterillä...noh.

lisätutkimukset jatkuvat, raportoin myöhemmin....
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kunhan vaan hommaat siihen tilalle kärjellisen auton puolan jos puolaa vaihdat...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Meikäläinen oli oman auton puolaa vaihtaessani niin epäluuloinen lauseisiin "kyllä se siihen käy", että hommasin samalla bosch-koodilla olevan ehjän puolan tilalle. Kaippa se perinteisissä kärjellisissä ei ole niin tarkkaa, mutta kärjettömällä sytkällä oleviin en menisi huntturissa puolaa hommaamaan. Jos puolan ja puolan välillä ei olisi eroja, niin miksi boschilta esim. löytyy niin montaa eri numeroista puolaa ja sytkän pääteastetta? Tuotannollisesti olisi paljon yksinkertaisempaa tehdä vain yhtä päätettä ja yhtä puolaa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kärjettömän puolan kun laittaa kärjelliseen niin varmaan pian kärvähtävät kärjet!
kokeiltu on :oops:
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

mikkoimp kirjoitti:kärjettömän puolan kun laittaa kärjelliseen niin varmaan pian kärvähtävät kärjet!
kokeiltu on :oops:
Eikös se konkka suojaa kärkiä tuota vastaan?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

eikä tässä vielä kaikki

Viesti Kirjoittaja mestari »

jos saabissasi on se sihti tyyppinen putkilo siellä tankissa niin teeppä samanlaine korjaus kuin tekevät scan autolla eli uimuri/sihti putki ylös tankista,oik.pers taskusta meisseli ,pari taktista reikää siihe sihtiin,niin jo tulee kulkuja.
itse kylläkään en reiittänyt vaan pesin ja huuhtelin sen sihdin.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

dimebak kirjoitti:
mikkoimp kirjoitti:kärjettömän puolan kun laittaa kärjelliseen niin varmaan pian kärvähtävät kärjet!
kokeiltu on :oops:
Eikös se konkka suojaa kärkiä tuota vastaan?
kärjet siis ihan sulivat!
eli kärjettömän puolassa ensiön resistanssi liian pieni, virta kasvoi liikaa.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

mikkoimp kirjoitti:kärjet siis ihan sulivat! eli kärjettömän puolassa ensiön resistanssi liian pieni, virta kasvoi liikaa.
Ei sitten konkka pidellyt. Pitääpä muistaa tuo ettei käy samaa.

OT: Näitä suosittelen, PerTronixin Flame Trhower ja Ignitor.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin