Saab 99 EMS -75 kotiutettu
Saab 99 EMS -75 kotiutettu
Ajoin 30.12. siirtokilvillä vuoden -75 hopeanuolen kotiin Espoosta.
Kilometrejä on nyt 121.000. Sisusta hyvä ja tekniikka pelaa.
Muutama kuva on täällä: http://office.vippet.net/servlet/genera ... mage=45889
Kilometrejä on nyt 121.000. Sisusta hyvä ja tekniikka pelaa.
Muutama kuva on täällä: http://office.vippet.net/servlet/genera ... mage=45889
Viimeksi muokannut vesapo, Ti Tammi 20, 2004 07:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaikki kunnia entiselle omistajaperheelle ja heidän työlleen. On kulttuuriteko säilöä autoa vuosikaudet ilman ajoa.iku kirjoitti:Uiuiui, mikä kaunokainen!!!![]()
![]()
![]()
Ja vielä noin hyvän näköisessä kunnossa, käy katteeks...
Autolle tehdään museostatukseen oikeuttava kunnostus = pintatyöt + maalaus. Muilta osin auto on alkuperäinen ja hienossa kunnossa.
Ehdottomasti taltioimisen arvoinen ja tästä on helppo jatkaa.
lisää kuvia on:Kapaleino kirjoitti:No se oli vitsi heh heh![]()
http://www.vesapohjalainen.com
siellä valikosta 99 ems
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Tähhh onko tää niitä legendojen alkuja jossa kerrotaan vanhasta pariskunnasta joka ajaa autolla kerran juhannustansseihin vuodessa ja pitää sitä lämpösessä tallissa silkkihupun alla. Renkaisiinkin laitetaan ilmaa vain kun ilmankosteus on juuri se oikea.
Pakko hieroa silmiään, varsin näyttävä ilmestys, onnittelut uudelle omistajalle.
Pakko hieroa silmiään, varsin näyttävä ilmestys, onnittelut uudelle omistajalle.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Jokseenkin näin se menee.potkuhousu kirjoitti:Tähhh onko tää niitä legendojen alkuja jossa kerrotaan vanhasta pariskunnasta joka ajaa autolla kerran juhannustansseihin vuodessa ja pitää sitä lämpösessä tallissa silkkihupun alla. Renkaisiinkin laitetaan ilmaa vain kun ilmankosteus on juuri se oikea.
Pakko hieroa silmiään, varsin näyttävä ilmestys, onnittelut uudelle omistajalle.
Auton historia on sellainen, että juuri tällainen pariskunta on sen ostanut uutena ja ajanut sillä sitten vähän. Auto siirtyi lapsen lapsen omistukseen tarkoituksena museointi mutta hänen aikansa ja mahdollisuudet eivät siihen riittäneet ja halusi sitten kuitenkin saada auton harrastajalle.
Kuvaavaa ajomääristä on, että vuonna 92 oli tehty 90.000 km:n huolto ja 98 vuonna 110.000 huolto. Nyt on tehty 120.000 huolto, kun mittarissa on 121.000 km vuonna 2004. Perheen tuttava ei kuitenkaan autoa pystynyt majoittamaan lukuisten autojen vuoksi, joten tämä heitti minulle syötin.
Omassa tallissa oli jo ennestään vieläkin harvinaisempi emssi mutta auton nähtyäni olin varma, että se on taltioinnin arvoinen. Pitkään sain käydä Jaakobin painia sinisen -73:n ja tämän välillä, asia oli todella vaikea päättää, koska molemmilla oli puolensa ja -73 vielä paljon harvinaisempi.
Kun sitten Jari ilmoitti olevansa kiinnostunut sinisestä emssistä, tiesin, että se päätyisi hyviin käsiin ja takaisin maantielle, se túntui hyvältä ratkaisulta ja tein kaupan ns. sika säkissä -75:stä. Kun Harjun Pekan kanssa kävimme autoa katsomassa se ei ollut käynnistettävissä, eikä ajettavissa. Pekan asiantuntemukseen nojaten uskalsin tehdä kaupan. Saamastani asiantuntija-avusta olen Pekalle kiitollinen.
Kivipensaan Kalevin kanssa sitten matkasimme akku ja muut kamat kassissa Espooseen ja pienten huoltotöiden jälkeen auto hyrähtikin käyntiin neljän vuoden levon jälkeen ja pelasi kuin enkeli. Vaihdoimme talvikumit alle ja ajelin auton varovasti kotiin noin 250 km:n matkan. Kaikki toimi lasinpesuria lukuunottamatta loistavasti ja fiilikset voitte arvata. Laastaria olisi tarvittu kaventamaan hymyä normaaliksi vuoden -75 08 Hakkisten aiheuttamasta extreme -tunnelmasta huolimatta.
Auton mukana oli käyttämätön vararengas jalkkisvanteella ja alkuperäiset työkalut omissa pusseissaan. Kyse on siis todellisesta löydöstä, joka tulee saamaan museostatuksen ennemmin tai myöhemmin. Näin siis kaksi emssiä sai kodin harrastajien talleissa ja mahdollisuuden uuteen elämään.
Muutenkin: ottakaa nyt 99:t talteen. Hyviä autoja saattaa vielä löytyä ja todellisen kulttuuriteon tekee hän, joka taltio ns. perusmallin, niitä ottavat talteen vai todelliset asiantuntijat, erikoismallit kyllä kerätään talteen muutenkin. Taidamme olla Jarin kanssa aika tyytyväisiä miehiä
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Niin, itsehän pääsin toteuttaamaan omaa unelmaani, kun alunperinkin oli tavoitteena löytää Vesan sinistä emssiä vastaava malli. En silloin vielä tiennyt, miten harvinaisia emssit todella ovat. Onni onnettomuudessa sattui olemaan, että olin juuri ostanut tuon ällänvesapo kirjoitti:Omassa tallissa oli jo ennestään vieläkin harvinaisempi emssi mutta auton nähtyäni olin varma, että se on taltioinnin arvoinen. Pitkään sain käydä Jaakobin painia sinisen -73:n ja tämän välillä, asia oli todella vaikea päättää, koska molemmilla oli puolensa ja -73 vielä paljon harvinaisempi.
Kun sitten Jari ilmoitti olevansa kiinnostunut sinisestä emssistä, tiesin, että se päätyisi hyviin käsiin ja takaisin maantielle, se túntui hyvältä ratkaisulta ja tein kaupan ns. sika säkissä -75:stä.
- - - - - - - - - - -
Muutenkin: ottakaa nyt 99:t talteen. Hyviä autoja saattaa vielä löytyä ja todellisen kulttuuriteon tekee hän, joka taltio ns. perusmallin, niitä ottavat talteen vai todelliset asiantuntijat, erikoismallit kyllä kerätään talteen muutenkin. Taidamme olla Jarin kanssa aika tyytyväisiä miehiä
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
H-moottorisia tuplaysejä on vielä tungokseen asti, tuhansia, mutta b-moottorisia on jo vähän. 81 vuoden tuplaysejä oli sentään vielä yli 500 rekisterissä vuosi sitten, mutta 70 luvun tuplaysejä jo huomattavasti vähemmän. Montakohan menee vuosittain paaliin? Ei noita kauaa enää riitä.vesapo kirjoitti: Muutenkin: ottakaa nyt 99:t talteen. Hyviä autoja saattaa vielä löytyä ja todellisen kulttuuriteon tekee hän, joka taltio ns. perusmallin, niitä ottavat talteen vai todelliset asiantuntijat, erikoismallit kyllä kerätään talteen muutenkin. Taidamme olla Jarin kanssa aika tyytyväisiä miehiä
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Yleinen käsitys on, että niitähän on pilvin pimein jäljellä, eikä siis niille juuri arvostusta löydy. Samoin kävi kajakillekin, sitten yhtäkkiä huomataankin, etteihän hyviä enää ole missään tai ainkaan niin, että sellaisen voisi hankkia koska vaan. Nyt on yhdestoista hetki taltioida hyvät tuplaysitlucaf kirjoitti: H-moottorisia tuplaysejä on vielä tungokseen asti, tuhansia, mutta b-moottorisia on jo vähän. 81 vuoden tuplaysejä oli sentään vielä yli 500 rekisterissä vuosi sitten, mutta 70 luvun tuplaysejä jo huomattavasti vähemmän. Montakohan menee vuosittain paaliin? Ei noita kauaa enää riitä.
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)