Saab 99 EMS -75 kotiutettu

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
vesapo

Saab 99 EMS -75 kotiutettu

Viesti Kirjoittaja vesapo »

Ajoin 30.12. siirtokilvillä vuoden -75 hopeanuolen kotiin Espoosta.
Kilometrejä on nyt 121.000. Sisusta hyvä ja tekniikka pelaa.

Muutama kuva on täällä: http://office.vippet.net/servlet/genera ... mage=45889
Viimeksi muokannut vesapo, Ti Tammi 20, 2004 07:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja iku »

Uiuiui, mikä kaunokainen!!! :D :D :D

Ja vielä noin hyvän näköisessä kunnossa, käy katteeks...
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Hieno! Katteeks käypi.. :(
vesapo

Viesti Kirjoittaja vesapo »

iku kirjoitti:Uiuiui, mikä kaunokainen!!! :D :D :D

Ja vielä noin hyvän näköisessä kunnossa, käy katteeks...
Kaikki kunnia entiselle omistajaperheelle ja heidän työlleen. On kulttuuriteko säilöä autoa vuosikaudet ilman ajoa.

Autolle tehdään museostatukseen oikeuttava kunnostus = pintatyöt + maalaus. Muilta osin auto on alkuperäinen ja hienossa kunnossa.

Ehdottomasti taltioimisen arvoinen ja tästä on helppo jatkaa.
Kapaleino
"Hirsch"
Viestit: 742
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 18:19
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Kapaleino »

Mitäs muita joululahjoja sä vesku sait :?: :?:
Ei vaikuta projektina pahalta kunhan pesee ja vie museo katsastukseen.
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
vesapo

Viesti Kirjoittaja vesapo »

Kapaleino kirjoitti:Mitäs muita joululahjoja sä vesku sait :?: :?:
Ei vaikuta projektina pahalta kunhan pesee ja vie museo katsastukseen.
No ihan noin yksinkertaista se ei ole mutta todella erinomainen lähtökohta kuitenkin. Kyllä se maalaukset yms vaatii ollakseen arvonsa mukainen
Kapaleino
"Hirsch"
Viestit: 742
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 18:19
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Kapaleino »

No se oli vitsi heh heh :lol: :lol:
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
vesapo

Viesti Kirjoittaja vesapo »

Kapaleino kirjoitti:No se oli vitsi heh heh :lol: :lol:
lisää kuvia on:

http://www.vesapohjalainen.com
siellä valikosta 99 ems
Ant_ti
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 19:09
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

Todella upea!

Onnea museintiin.

Emsissä on hienoin sisustus ikinä 8)
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
jara
"Viggen"
Viestit: 651
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 14:37
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja jara »

Kylläpä ei meinaa seisokki loppua!!! :wink:

Onnea aarteelle ja museoinnille!!!

Jotkut ne löytää satteenkaaren pään jossa kimaltaa aarre!!! :D

T. Jara
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Tähhh onko tää niitä legendojen alkuja jossa kerrotaan vanhasta pariskunnasta joka ajaa autolla kerran juhannustansseihin vuodessa ja pitää sitä lämpösessä tallissa silkkihupun alla. Renkaisiinkin laitetaan ilmaa vain kun ilmankosteus on juuri se oikea.

Pakko hieroa silmiään, varsin näyttävä ilmestys, onnittelut uudelle omistajalle.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
vesapo

Viesti Kirjoittaja vesapo »

potkuhousu kirjoitti:Tähhh onko tää niitä legendojen alkuja jossa kerrotaan vanhasta pariskunnasta joka ajaa autolla kerran juhannustansseihin vuodessa ja pitää sitä lämpösessä tallissa silkkihupun alla. Renkaisiinkin laitetaan ilmaa vain kun ilmankosteus on juuri se oikea.

Pakko hieroa silmiään, varsin näyttävä ilmestys, onnittelut uudelle omistajalle.
Jokseenkin näin se menee.
Auton historia on sellainen, että juuri tällainen pariskunta on sen ostanut uutena ja ajanut sillä sitten vähän. Auto siirtyi lapsen lapsen omistukseen tarkoituksena museointi mutta hänen aikansa ja mahdollisuudet eivät siihen riittäneet ja halusi sitten kuitenkin saada auton harrastajalle.
Kuvaavaa ajomääristä on, että vuonna 92 oli tehty 90.000 km:n huolto ja 98 vuonna 110.000 huolto. Nyt on tehty 120.000 huolto, kun mittarissa on 121.000 km vuonna 2004. Perheen tuttava ei kuitenkaan autoa pystynyt majoittamaan lukuisten autojen vuoksi, joten tämä heitti minulle syötin.
Omassa tallissa oli jo ennestään vieläkin harvinaisempi emssi mutta auton nähtyäni olin varma, että se on taltioinnin arvoinen. Pitkään sain käydä Jaakobin painia sinisen -73:n ja tämän välillä, asia oli todella vaikea päättää, koska molemmilla oli puolensa ja -73 vielä paljon harvinaisempi.

Kun sitten Jari ilmoitti olevansa kiinnostunut sinisestä emssistä, tiesin, että se päätyisi hyviin käsiin ja takaisin maantielle, se túntui hyvältä ratkaisulta ja tein kaupan ns. sika säkissä -75:stä. Kun Harjun Pekan kanssa kävimme autoa katsomassa se ei ollut käynnistettävissä, eikä ajettavissa. Pekan asiantuntemukseen nojaten uskalsin tehdä kaupan. Saamastani asiantuntija-avusta olen Pekalle kiitollinen.

Kivipensaan Kalevin kanssa sitten matkasimme akku ja muut kamat kassissa Espooseen ja pienten huoltotöiden jälkeen auto hyrähtikin käyntiin neljän vuoden levon jälkeen ja pelasi kuin enkeli. Vaihdoimme talvikumit alle ja ajelin auton varovasti kotiin noin 250 km:n matkan. Kaikki toimi lasinpesuria lukuunottamatta loistavasti ja fiilikset voitte arvata. Laastaria olisi tarvittu kaventamaan hymyä normaaliksi vuoden -75 08 Hakkisten aiheuttamasta extreme -tunnelmasta huolimatta.

Auton mukana oli käyttämätön vararengas jalkkisvanteella ja alkuperäiset työkalut omissa pusseissaan. Kyse on siis todellisesta löydöstä, joka tulee saamaan museostatuksen ennemmin tai myöhemmin. Näin siis kaksi emssiä sai kodin harrastajien talleissa ja mahdollisuuden uuteen elämään.

Muutenkin: ottakaa nyt 99:t talteen. Hyviä autoja saattaa vielä löytyä ja todellisen kulttuuriteon tekee hän, joka taltio ns. perusmallin, niitä ottavat talteen vai todelliset asiantuntijat, erikoismallit kyllä kerätään talteen muutenkin. Taidamme olla Jarin kanssa aika tyytyväisiä miehiä :)
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

vesapo kirjoitti:Omassa tallissa oli jo ennestään vieläkin harvinaisempi emssi mutta auton nähtyäni olin varma, että se on taltioinnin arvoinen. Pitkään sain käydä Jaakobin painia sinisen -73:n ja tämän välillä, asia oli todella vaikea päättää, koska molemmilla oli puolensa ja -73 vielä paljon harvinaisempi.

Kun sitten Jari ilmoitti olevansa kiinnostunut sinisestä emssistä, tiesin, että se päätyisi hyviin käsiin ja takaisin maantielle, se túntui hyvältä ratkaisulta ja tein kaupan ns. sika säkissä -75:stä.

- - - - - - - - - - -

Muutenkin: ottakaa nyt 99:t talteen. Hyviä autoja saattaa vielä löytyä ja todellisen kulttuuriteon tekee hän, joka taltio ns. perusmallin, niitä ottavat talteen vai todelliset asiantuntijat, erikoismallit kyllä kerätään talteen muutenkin. Taidamme olla Jarin kanssa aika tyytyväisiä miehiä :)
Niin, itsehän pääsin toteuttaamaan omaa unelmaani, kun alunperinkin oli tavoitteena löytää Vesan sinistä emssiä vastaava malli. En silloin vielä tiennyt, miten harvinaisia emssit todella ovat. Onni onnettomuudessa sattui olemaan, että olin juuri ostanut tuon ällän :wink:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

vesapo kirjoitti: Muutenkin: ottakaa nyt 99:t talteen. Hyviä autoja saattaa vielä löytyä ja todellisen kulttuuriteon tekee hän, joka taltio ns. perusmallin, niitä ottavat talteen vai todelliset asiantuntijat, erikoismallit kyllä kerätään talteen muutenkin. Taidamme olla Jarin kanssa aika tyytyväisiä miehiä :)
H-moottorisia tuplaysejä on vielä tungokseen asti, tuhansia, mutta b-moottorisia on jo vähän. 81 vuoden tuplaysejä oli sentään vielä yli 500 rekisterissä vuosi sitten, mutta 70 luvun tuplaysejä jo huomattavasti vähemmän. Montakohan menee vuosittain paaliin? Ei noita kauaa enää riitä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
vesapo

Viesti Kirjoittaja vesapo »

lucaf kirjoitti: H-moottorisia tuplaysejä on vielä tungokseen asti, tuhansia, mutta b-moottorisia on jo vähän. 81 vuoden tuplaysejä oli sentään vielä yli 500 rekisterissä vuosi sitten, mutta 70 luvun tuplaysejä jo huomattavasti vähemmän. Montakohan menee vuosittain paaliin? Ei noita kauaa enää riitä.
Yleinen käsitys on, että niitähän on pilvin pimein jäljellä, eikä siis niille juuri arvostusta löydy. Samoin kävi kajakillekin, sitten yhtäkkiä huomataankin, etteihän hyviä enää ole missään tai ainkaan niin, että sellaisen voisi hankkia koska vaan. Nyt on yhdestoista hetki taltioida hyvät tuplaysit :!:
Vastaa Viestiin