sähköt, sähköt laulattaa... 900:ssa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
masaminds
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 11:58

sähköt, sähköt laulattaa... 900:ssa

Viesti Kirjoittaja masaminds »

Kymmenen vuotta olen taaplannut vm84 900:lla, kilometrit on olleet suotuisia (325t), mutta nyt alkaa nuo sähköt viisastelemaan; laturi vaatii tavallista korkeammat kierrokset ennenkuin lataa (ilmestynyt kynnys, jonka jälkeen lataus toimii matalimmillakin kierroksilla). Olen tarkastanut maadoitukset (paitsi moottorin)ja hihnan tiukkuuden, akku ja laturi uudet, vaihdoin vielä lataussäätimenkin (turhaan), liukurenkaat ok. Sitten alkoi vielä poltaa sulaketta 13 pakkia laitettaessa, jonka takana ryyppy ja lautaus valot!! Mainitsinko, että tällä foorumilla ennekin keskuteluttaneet mittarivalot ei toimi (paitsi lämpimänä tai jos ajaa rotvalliin lujaa) ja lämmppäri vinkuu ja poltaa sulaketta, joten osaisiko joku pelastaa saabin armonlaukaukselta?
Olisiko mahdollista, että hihnat luistaa juuri sen verran, että aiheuttaa lautaus oireet (vähän öljyä koneen kyljessä) vai onko diodit asialla (huoltokirjaa ei ole juuri nyt käsillä niin missäs ne ovat?)
Tuolla alla oli hyviö vinnkejä mittariston valoihin, joten kiitos niistä.
T.Masa
Business
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 10:47
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Business »

Oletko mitannut latausjännitteen vai perustuvatko havaintosi latauksen merkkivaloon? Latauksen merkkivalolla tuntuu olevan oma sielunelämänsä, varsinkin jos autossa on Iskra -tarvikelaturi... Minun kaikissa satkuissani latausvalo on jäänyt palamaan siihen asti kun polkaisee hieman kaasua. Latausjännite on ainakin valon sammumisen jälkeen kuitenkin OK. Aiheesta on muitakin kommentteja palstalla.

Pelaavatko peruutusvalot? En muista lonkalta, mitä kaikkea sulakkeen 13 takana on, mutta heitän arvauksen: peruutusvalon kytkin sökö?

Lämppärin moottorin vinkuna/sulakkeen palaminen ei lupaa hyvää vaan enteilee todennäköisesti moottorinvaihtoprojektia. Tarkista kuitenkin lämmönjakosäätimeen tulevat johtoliitokset (mahd. radio irti, jonka jälkeen pääset käsiksi säätimeen).
#1825
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
masaminds
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 11:58

Viesti Kirjoittaja masaminds »

Kiitos Markus,
En ole mitannut mutta ajovaloista näkee, että nyt lataa. Katselin sitä peruutuskytkintä (sulake 13 on pakkivaloille) ja johdot oli kiinni ja päällepäin ok.
Laturi on bochin kunnostettu, ja sama ominaisuus silläkin on aina ollut, mutta nyt sitten graavimmin.
Tuosta lämppärin moottorista sen verran, että naapurin saab mies oli vääntänyt kontakti hiiliä (?) sen verran, että taas moottori käy. Onko muilla tällaisesta kokemusta?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos lataus ei lähde päälle noin 1500rpm seudussa, niin latausvalon polttimo voi olla liian pienitehoinen tai latausvalon virtapiirissä muuta vikaa. Laturihan saa herätteen jompaa kumpaa kautta, latausvalon virrasta tai kunnolla kierrättämällä.

Meikäläisen satkussa oli vika, joka poltti pakkivalon sulaketta. Takanurkkaan oli ajettu aiemman omistajan toimesta kolari ja pakkivalon johto meni suoraan runkoon. Tarkastaisin ensimmäisenä takavalojen kytkennät, josko on johto päässyt irti tms.

Satkun lämppärin puhallin ei ole minulle mitenkään tuttu, mutta eräästä saksalaisesta autosta paloi puhaltimen etuvastus ja johdot tuli ikävästi, kun puhaltimen laakeri alkoi jumittamaan. Oudosti johdot alkoi sulamaan eikä edes sulake palanut.

Toinen ääni sille että vaihda uusi puhallin, ennenkuin tulee isompaa vahinkoa. Eräs kaverini purki 900:n kojelaudan 4kertaa siksi, koska alkuun yritti itse korjata ja myöhemmin kävi purkaamosta puhaltimia, eikä saanut sitä toimimaan viikkoa pidempään kerralla. Uusi on varmin tapa välttyä turhalta työltä.
masaminds
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 11:58

Auts, pari naarmua myöhemmin...

Viesti Kirjoittaja masaminds »

Jaahas, tuli illalla puuhasteltua. Laiton ohituksen mittariston himmentimeen ja sitten rupesin irroittamaan lämppärin puhallinta. Sen verran katsoin, että onpa ahdasta. Pitääkö puhallin irroittaa runkoineen (se vähän kaiuttimen näköinen, joka on kolmella ruuvilla kiinni) vai riittääkö itse puhallin?
Tuossa pakissa varmaan onkin se latausongelman ydin, kun kerta latausvalo toimii herätteenä!! Tätäkin autoa on pukattu taakse ja olin ajatellut, että ei se nyt ainakaan pakitus lampuista ole kiinni, joten en ole vielä katsonut.
Kiitoksia Selkieltä.
masaminds
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 11:58

puhaltimen hinta

Viesti Kirjoittaja masaminds »

Moi, mikä on puhaltimissa hintataso? :roll:
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja iku »

Toinen ääni sille että vaihda uusi puhallin, ennenkuin tulee isompaa vahinkoa
Ja tämä kommentti kannattaa ottaa tosissaan. Yhdessä meidän isän vanhassa satkussa (R.I.P.) oli jotain hämminkiä puhaltimessa, 30 ampeerin sulake kesti, kunhan ei laittanut flektiä täysille. Kerran se sitten otti ja syttyi palamaan velipojan käytössä. Ja rohisten paloi koko kojelauta ja sisustus ennenkuin palokunta ehti paikalle... :evil: :evil:
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vähän offtopiccia tähän, samantapaisia pelkotiloja aiheutti eilen aamulla, kun autonsisätilanlämmitin oli hajustanut auton ilmaa palaneen käryllä. Aparaatti oli lämmittänyt ilman lisäksi itseään aika tavalla. Olinkin jo kuulostellut muutamia kertoja, ettei puhallin pyöri täysillä. Sen verran rakas tuo kulkupelini on, että piti käydä ostamassa uusi lämmitin, ennen kuin se muuttaa autoni tuhkakasaksi. Mikä voisi enää olla ikävämpää, kuin oman Saabin palaminen?
Vastaa Viestiin