miten tunnistaa kumpi pyöränlaakeri on menossa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Pahis
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 15:05
Paikkakunta: Hartola

Viesti Kirjoittaja Pahis »

JugiBoy kirjoitti:Etupyörän laakeri jurraa yleensä ulkokaarteen puolelta. Ääntää kyllä suorallakin mut täytyy siinä vaiheessa olla aika finaalissa. Ulompi
vetari ei pidä suoralla ääntä, vaan vedettäessä renkaat linkussa tiukkaa ympyrää. Silloin ääni on lähinnä pauketta eikä jurinaa.
Juuri näin oli munkin iivarissa aikanaan. Siis laakeri, vetaria siitä ei menny.
Ekaks sai ihmetellä että ihan kuin joku vähän pitäis ääntä vasemmalle käänntettäessä. Muutama sata kilsaa myöhemmin ei tarvinut tosiaankaan arvailla että onkohan siellä jotain vikaa :roll: , sen verran mukavaa jurinaa piti jo vaikka ajoi suoraankin.
Vetari kuuluu yleensä jompaan kumpaan suuntaan käännyttäessä risteyksistä "kivana" vauhdin mukaan kiihtyvänä klonkklonkklonk äänenä. Tuskin voi erehtyä diaknoosista :)
9000cs -96 vapari
Hiivatti enää synkkä muisto! Työjuhtana Hiace 4wd -08!
#1397
rek
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 16:55
Paikkakunta: Juupajoki

Viesti Kirjoittaja rek »

Yleensä viallinen laakeri jurisee ulkokaarteen puolella ja suuremmassa osassa tapauksista ainakin mulla vika on ollutkin takapyöränlaakerissa. Tähän mennessä (eniten) viallinen laakeri on aina löytynyt kun nostaa kaikki pyörät ilmaan, painaa jarrupalat pihdeillä sisään ja pyörittelee renkaita vuoron perään.

Jos sisempi nivel alkaa olla aivan lopussa ( osa tribodin neulalaakereista jo pois paikoiltaan) se alkaa ravistamaan pirusti kovalla kuormalla.
Jos vaan pelkkä malja on kulunut sen huomaa kun päästää kaasun vedossa ja painaa uudestaan nopeasti pohjaan niin vaihdekeppi riuhtaisee melkoisesti kun välykset menee laidasta laitaan...

Kerrankin luulin että laatikko ääntää kun vika olikin kuivaksi jätetyssä sisänivelessä! Yllättävän monessa laitteessa on tässä kohtaa oikaistu ulomman nivelen vaihdon yhteydessä..

Riku
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Nyt on oikea etulaakeri vaihdettu, vielä kun sais navan paikkaansa.
Piti kyllä aika rohinaa kun sain navan irti että luottavaisin mielin odottelen että tuo tuosta hiljenis.....

Varsinaisen laakerin vaihdon kävin yhdellä korjaamolla prässin kanssa tekemässä, meni aika kivuttomasti. Ei siinä pääse tuntipalkoille ruuvipenkin kanssa kotona touhutessa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
arctopolis
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 09:44
Paikkakunta: Lempäälä

Mein Kampf (~= Minun jyrinäni)

Viesti Kirjoittaja arctopolis »

Hei,

Minun jyrinäni alkoi kuluneella viikolla. Yhden päivän melko hiljaisena, seuraavina jo häiritsevästi. Edellä olevasta en täysin hahmottanut, mikä se todennäköisin syyllinen olisi. Tässä faktat:

Ääni on kuin pienessä potkurikoneessa istuisi.
Jyrisee, kun nopeus nousee yli 35, alemmilla ei yhtään.
Moottorin kierrokset eivät vaikuta mitään.
Jarrutus (jalka/käsi) ei vaikuta muuten kuin nopeuden hidastuttua.
Vaihde ei vaikuta.
Vähänkin isommassa kaarteessa hiljenee (molempiin suuntiin) aivan äänettömäksi.

MUTU: vasemmalle kääntäessä heti kääntämisen alettua on kohta, jossa hieman kovenee, mutta lisää kääntäessä hiljenee nopeasti. Oikealle ei vastaavaa havaittu, vaan hiljeneminen alkaa heti kääntämisen alettua.

Mitäs asjantuntijat sanoo?

t Arto
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Mein Kampf (~= Minun jyrinäni)

Viesti Kirjoittaja lucaf »

arctopolis kirjoitti:Hei,

Minun jyrinäni alkoi kuluneella viikolla. Yhden päivän melko hiljaisena, seuraavina jo häiritsevästi. Edellä olevasta en täysin hahmottanut, mikä se todennäköisin syyllinen olisi. Tässä faktat:

Ääni on kuin pienessä potkurikoneessa istuisi.
Jyrisee, kun nopeus nousee yli 35, alemmilla ei yhtään.
Moottorin kierrokset eivät vaikuta mitään.
Jarrutus (jalka/käsi) ei vaikuta muuten kuin nopeuden hidastuttua.
Vaihde ei vaikuta.
Vähänkin isommassa kaarteessa hiljenee (molempiin suuntiin) aivan äänettömäksi.

MUTU: vasemmalle kääntäessä heti kääntämisen alettua on kohta, jossa hieman kovenee, mutta lisää kääntäessä hiljenee nopeasti. Oikealle ei vastaavaa havaittu, vaan hiljeneminen alkaa heti kääntämisen alettua.

Mitäs asjantuntijat sanoo?

t Arto
en ole asiantuntija, mutta silti kysyn, onko pyörän pultit tiukalla?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
arctopolis
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 09:44
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Mein Kampf (~= Minun jyrinäni)

Viesti Kirjoittaja arctopolis »

lucaf kirjoitti:en ole asiantuntija, mutta silti kysyn, onko pyörän pultit tiukalla?
No mutta totta kai!
(= tarkistanpa tuon heti iltapäivällä kun pääsen auton ääreen). Kysymys on hyvä ja aiheellinen.

t Arto
Garioch
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Garioch »

Joo mulla alkoi äännellä samaan tapaan kuin arctopolis kirjoitti. Äänteli kuten pienessä potkurikoneessa istuisi. Nopeutta piti olla vähintäin 40-50 ennen kuin kaarteissa alkoi potkurin ääni kuulua. Nyt on kuskin puoleinen laakeri vaihdettu. Kun sen halkaisi niin sisältä löytyi noin 1*1 tai 2*2 millinen kuluma laakerin ulkopinnalta.

Auto ääntely pikku hiljaa kasvoi ajan kuluessa ja pukille nostettuna kuului selvä kahina kun käsin pyöritti rengasta.

No, oikelle käännettäessä äänteli myös, mutta pukilta ei kuulunut mitään, joten vaihdoin sitten sen kuskin puoleisen laakerin. Nyt vasemmalle käännettäessä ei kuulu mitään mutta oikelle käännettäessä potkuri pörisee edelleen mutta aika hiljaa. Pitänee vaihtaa myös se toinen laakeri.

Mutta onko tuo nyt sitten sisäkaarra vai ulkokaarre? Kun rengaita pyöritti
pukilla niin kuski kahisi, hantti ei. Ajaessa vasemmalle käännettäessä potkuri pyöri huomattavasti kovempaa kuin oikelle käännettäessä, joten äänestän että sisäkaarre hurisee kovemmin vaikka aikaisemmin joku on sanonut toisinpäin.

Vetarit on vaihdettu parivuotta sitten joten ne lienevät kunnossa ja pyöränpulttien kireys on tarkistettu.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Mertmi kirjoitti:...
Minkä kuntoset takaiskarit jäi siitä saabista? Mulla alkaa palaa tuossa nopassa käpy noiden uskomattoman lulleroiden uudenkarheiden yksitoimisten öljyiskareiden kanssa... huonotkin kaasut ois 100 kertaa paremmat kun nuo.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mulla on myrkkysedälle kaks paria käytettyjä satkun takakaasuja, jotka vois mennä budjettimiehellä vielä vuosia... Meinasin jo heittää menemään, mutta eipä vielä nakata. saat toki ilmaiseksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Mertmi kirjoitti:Mulla on myrkkysedälle kaks paria käytettyjä satkun takakaasuja, jotka vois mennä budjettimiehellä vielä vuosia... Meinasin jo heittää menemään, mutta eipä vielä nakata. saat toki ilmaiseksi.
Kiitän mitä kauniimmin, nii`aa en kuitenkaan. :D

Millos tuut leikkelemään ne tarpeelliset osat korista? Ois meinaan ehkä jo tulevan viikon lopulla kori lähdössä.. tosin kiirettä ei ole, joten tarvittaessa oottelee sinua ja rälläkkää...
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Myrkky kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Mulla on myrkkysedälle kaks paria käytettyjä satkun takakaasuja, jotka vois mennä budjettimiehellä vielä vuosia... Meinasin jo heittää menemään, mutta eipä vielä nakata. saat toki ilmaiseksi.
Kiitän mitä kauniimmin, nii`aa en kuitenkaan. :D

Millos tuut leikkelemään ne tarpeelliset osat korista? Ois meinaan ehkä jo tulevan viikon lopulla kori lähdössä.. tosin kiirettä ei ole, joten tarvittaessa oottelee sinua ja rälläkkää...
Jos maltat odottaa ensiviikkoon, niin tuon ne iskarit sulle ja samalla voisin tehdä paloittelumurhaa sille kopalle :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Laitoin ajo- Finukan viikonloppuna talvitelakalle ja otin tuon GLE:n ajoon.
Pienten hultotoimenpiteiden, kesän seisonnan jäkeen, oli koeajon vuoro.
Heti kummastelin etupyörien outoa ääntelyä. Pikatiellä melu kasvoi ja
aloin pelkäämään pahinta, eli laakerivikaa. Rattia edestakasin kääntelemällä
paikansimme viallisen laakerin oikeanpuolimmaiseksi.
Purin romut erilleen ja diagnoosi oli taas kerran osunut oikeaan.
Ihmettelen vaan suuresti, miten laakeri on päässyt rikkoontumaan. Auto on ollut seisonnassa keväästä asti, ja ennen sitä EI, korostan EI ole ääntänyt.
Miten voi seisonnassa olevan auton pyöränlaakeri hajota auton ollessa paikallaan muutaman kuukauden? No SAABISTILLE tämä ei ollut tietenkään ongelma. Uusi laakeri paikalleen ja baanalle 8)
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2215
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

kallejh kirjoitti:Juuri vaihdon etupyörän laakerin yhteen tutun autoon, ja siinä tapauksessa sisäkaarteen puolen laakeri piti jurinaa.
Jumankautajuunääsp... eikö mihinkään voi enää luottaa...? Yllättävä veto laakerilta 8O
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja anttipa »

Minulle on myös sattunut niin että vasemmalle käännettäessä ääni kasvoi ja oletin että oikea laakeri sökö. Eipä vainenkaan, siispä piti vaihtaa myös vasen, eli sisäkaarteenpuoleinen se siellä äänteli. Yksikseen kun värkkää, niin joskus vaikeaa paikallistaa noita ääniä.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Hmm. Mie olen paikallistanut vialliset laakerit ihan vain tunkkaamalla auton nurkan ylös ja pyöräyttämällä rengasta. Ehjässä ja sökössä laakerissa on ihan selvästi erilainen ääni.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin