Apua käynnistys ongelmaan!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
900i 16v 1989
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Touko 04, 2005 18:15

Apua käynnistys ongelmaan!

Viesti Kirjoittaja 900i 16v 1989 »

Autolla ajettu n. 300tkm ja auto kukkui ja kävi tähän saakka ihan hyvin (ainakin senaikaa mitä on ollut mun omistuksessa), lukuunottamatta kytkimen ravistelua ja vaihdelaatikon öljyvuotoa sekä välillä vilkuttaa tota ruiskutusjärjestelmän varotusvaloa. Mutta päätti nyt yhtäkkiä olla käynnistymättä! Vaihdoin tulpat ja virranjakajankannen, mutta eipä auttanut. Starttaa kyllä mutta ei edes lupaa. Miten tästä eteenpäin? Pitäiskö vaihtaa tulpanjohdot, pyörijä, puola, sytytysyksikkö? Bensapumppu (tai siis varmaankin tässä tapauksessa ruiskupumppu) on varmaan se viimeinen vaihtoehto kun maksaa kovin paljon? Onko olemassa jotain sulakkeita tai releitä mitkä ois voineet kypsyä? Vian on varmaan pakko sijaita sytytys tai polttoainepuolella? Mä en ole oikein ikinä ymmärtänyt sytytysjärjestelmien päälle, joten kaikki neuvot ovat hyvin tervetulleita! :cry:
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Eka ja helpoin homma on todeta toimiiko pumppu. Joissain malleissa pumppu hurahtaa sekunnin pari heti kun laittaa virran päälle. Jos ei nii sitten startatessa ainakin alkaa pyörimään. Eli menet ite takapaksiin ja pyydät kaveria starttaamaan. Jos pumppu hurisee on vika tod.näk. sytkäpuolella jos taas ei vika löytynee polttoainepuolelta. Haarukka kummasti kapenee tolla diagnosoinnilla.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ota puolalta jakajalle menevä johto irti ja laita se lähelle maata, starttaa. tuleeko kipinä? jos tulee niin ruuvaa kaikki tulpat irti ja katso tuleeko niistä.

tuossa i16 mallissa ei pumppu hurahda. helpoin kun ottaa bensan jakotukilta letkun irti ja starttaa tuleeko bensaa, tuo pumpun ääni jää kyllä ehjänä ainakin minulla starttaus äänen alle..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Joo nii olikin. Taitaa olla noi 8 tappiset missä pumppu käy kun laittaa virran päälle. No sitte jos tulee kipunaa(älä saa säkäriä) mut bensaa ei tai sitte ei kuulu hurinaa takapaksista, voit vielä kokeilla koelampulla pumpun liittimestä tuleeko sinne saakka virtaa. Eli purat sen pohjalevyn takapaksista pois ja sitte avaat sen isomman metallisen pyöreen kannen veke ja sitte viel,jos on tallella, sellanen ohkanen harmaa muovi suoja pumpun päältä. Avaat johtoliitoksen ja tuikkaat koelampun napohin kiinni. Ja eiku starttaamaan. Jos valo ei pala on vika sulakkeissa tai pumpun releessä jos palaa on pumppu sökö.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
900i 16v 1989
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Touko 04, 2005 18:15

Viesti Kirjoittaja 900i 16v 1989 »

Sitä vielä haluaisin kysyä, että löytyykö käyttöohjekirjasta tietoa missä nuo mahdolliset sulakkeet tai releet sijaitsevat?
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kaikki sulakkeet ja melkein kaikki releet löytyvät siitä kuskinpuolelta konepellin alta sulakeboksista.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

niin ja mulla on tossa purussa juuri tommonen -89 i16...
paria osaa vaille koko auto..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
900i 16v 1989
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Touko 04, 2005 18:15

Viesti Kirjoittaja 900i 16v 1989 »

Hmm... hyvä tietää jos joudun enenpikin parsimaan tota kasaan, että varaosia löytyy.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Saattaa olla EZK joka vilkuttelee sitä check engineä sillointällöin, eli vika sytytyspuolella. Yleisin vikapaikka siinä on kampiakselin asentoanturi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin