Uusi perheenjäsen 900 GLi, tyhjäkäynnistä ym.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
aha
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Tammi 17, 2005 10:25
Paikkakunta: Tampere

Uusi perheenjäsen 900 GLi, tyhjäkäynnistä ym.

Viesti Kirjoittaja aha »

Jaha,

Tuli tuossa hankittua ensimmäinen Saabi taloon. Itse asiassa jo joku aika takaperin mutta talvella ei ehtinyt muuta kuin ajaa, edes öljyjä vaihtaa. Nyt on ehtinyt ihmetelläkin jo yhtä sun toista. Auto siis -84 GLi, ihan toimiva metallinvaaleansininen peli sinänsä.

Mutta mistä mahtaa olla kyse kun tyhjäkäynti ns. pikkulämpimänä menee ihan röpöttelyksi. Eli jos aivan kylmä, käy hyvin. Jos norm.lämmin, käy hyvin. Mutta jos mittarinneula on vihreän alapäässä tai ylipäänsä alle normaalin käyntilämmön niin kierrokset laskee liki 500:aan pröp-pröp-tyyppisesti. Aamulla kun lähtee niin 2 minuutin jälkeen ilmiö alkaa ja 10 minuutin kohdalla on jo niin lämmin että no problem.

Tyhjäkäynnin lisäksi tahtoo kylmänä kevyellä kaasulla nykiä. Lämpimänä ei.

Entä milläs meisselillä sitä seosruuvia voi säätää? Sihtailin sinne pikku putkiloon mutta en edes taskulampulla nähnyt koko ruuvin kantaa. Ajattelin kokeilla vaikuttaako pieni käsivarasäätö mihinkään. On nimittäin mielestäni myös yllättävän laiska vastaamaan kaasuun ja kiiihtymään. Kulutus vaikuttaa ainakin maantiellä normaalilta, vähän alle 8.

Availin sen verran että putsasin koko kaasuläppäkotelon sisältä (aivan kauheessa soosissa), vaihdoin ilmansuodattimen (eipä ollutkaan varmaan vaihdettu tällä vuosituhannella) ja säädin kaasuläpän ja tyhjäkäynnin.

Ja onkos kellä tietoa mikä mahtaa olla apukuskin puolella lokasuojakotelossa sen valkoisen muovisen alipainepömpelin rooli tai nimi? Pitää aivan helvetillistä mekkalaa nimittäin, särisevää 'räminää'. Paitsi silloin kun antaa enemmän kaasua eli ilmeisesti enemmän alipainetta. Otin irti, ei näyttäis olevan rikkikään. Siinä on joku pieni ohut lättänä kumirengas toisen letkun liitoksessa. Voiko se aiheuttaa ko. hälyäänen? On häiritsevän voimakas, mieli tekisi päästä eroon.

Juubajuu, epäilemättä kysyttävää tulee vielä lisää. Mutta jos näillä nyt ensi alkuun. :wink:

Ja vaihdelaatikko-ongelmista onkin tuolla ihmeöljy-topiikissa kirjoitettu niin paljon että taidan kysyä siellä onko Tampereella kellään ylimääräistä hypoidia tonkassa.

Mutta joka tapauksessa jännittävä tuttavuus tämä Saabas. Katsotaan minne tie vie.
Saab 900 GLi 5d '84
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Ongelmia

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Jos joutokäynti riippuu lämpötilasta, tulee mieleen määräpaineen/ohjauspaineensäädin. Eli se mötikkä termostaattikotelon alla; toiminnasta yms. voi lukea hyvästä linkistä (joka allekirjoittaneellekin tarjottiin).

http://ffp-motorsport.com/tuning/k-jetronic.php

Kylmänä nykiminen ei ole tavatonta, mutta jos se on ns. hammaspaikkoja irrottavaa, voi kyseessä olla huono rikastus joka voi loogisesti myös johtua tuosta ohjauspaineensäätimestä. Tämän voi ilmeisesti mitata yleismittarilla, eli vastustukselle on ihan ohje-arvot, jotka saattavat täältäkin löytyä HAKU-toiminnolla. Haulla löytyy varmasti paljon viestiketjuja, joissa K-Jetronic potee jotain oiretta.

Tyhjäkäyntiä pystyi säätämään muistaakseni "erikoistyökalulla", eli sopivankokoisella ruuvilla. Itse olen käyttänyt seossäädössä autoa ihan pajalla, kone näyttää tarkemman lukeman kuin mutu-menetelmä.

Valkoinen säiliö oikealla puolella lienee alipainesäiliö, johon säilötään alipainetta jotta tuuletusjärjestelmää pystyy säätäämään moottorin ollessa pysähdyksissä. Vuodot voivat olla mahdollisia, mutta pahat hälyäänet taitavat ko. lähteestä olla hiukan harvinaisempia?

Onnea vain uudelle hankinnalle, kyllä se siitä kun selviää ensimmäisistä pikkufiksauksista :)
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

olikohan se seos säätö 3mm kuusiokolo...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sillä ruuvilla otetaan se muovinen tulppa reiästä pois. Sen jälkeen 3mm kuusiokolo...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
aha
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Tammi 17, 2005 10:25
Paikkakunta: Tampere

Re: Ongelmia

Viesti Kirjoittaja aha »

petteri75 kirjoitti:Jos joutokäynti riippuu lämpötilasta, tulee mieleen määräpaineen/ohjauspaineensäädin. Eli se mötikkä termostaattikotelon alla; toiminnasta yms. voi lukea hyvästä linkistä (joka allekirjoittaneellekin tarjottiin).

http://ffp-motorsport.com/tuning/k-jetronic.php
Joo. Muistanpa nähneeni tuon linkin aiemminkin. K-Jetin iloista näkyy kirjoitetun paljonkin... itseäni kyllä suuresti viehättää tuo mekaaninen ruiskujärjestelmä.

Nyt pitäis sitten tietysti päästä kokeilemaan toista ohjauspaineensäädintä jotta tulisi ongelmaa haarukoitua. Mistähän löytyisi? Onkohan se samanlainen eri vuosimalleissa?
petteri75 kirjoitti:Tyhjäkäyntiä pystyi säätämään muistaakseni "erikoistyökalulla", eli sopivankokoisella ruuvilla. Itse olen käyttänyt seossäädössä autoa ihan pajalla, kone näyttää tarkemman lukeman kuin mutu-menetelmä.
Niinpä. Ajattelinkin hakea tasolla jaahas-jotain-tapahtuu ja käyttää sitten myöhemmin pajalla. Voip olla että tuossa on muutakin säätämistä ennenkuin kannattaa käydä seos ruuvauttamassa kohdalleen. Suuttimien kunto vähän epäilyttää mutta en ole saanut vielä aikaiseksi tarkistaa.
petteri75 kirjoitti:Valkoinen säiliö oikealla puolella lienee alipainesäiliö, johon säilötään alipainetta jotta tuuletusjärjestelmää pystyy säätäämään moottorin ollessa pysähdyksissä. Vuodot voivat olla mahdollisia, mutta pahat hälyäänet taitavat ko. lähteestä olla hiukan harvinaisempia?
Hmm. Paha hälyääni on todella oikea ilmaisu. Mutta tuota en tiennytkään että liittyy tuuletukseen. Täytyypä kokeilla miten tuuletus säätyy sammuksissa. Sitähän voisi koittaa ropeltaa mainitun säiliön letkuja kone käynnissä että muuttuuko hälyääni mutta arvanneeko noita irrotella kun ties mitä lentiäisiä se sinne imaisee. :? Pöntössä sisällä ei näkynyt mitään tomua/hiekkaa/roskaa silloin kun sen irrotin, eikä ulkoisiakaan merkkejä vuodoista.

En muista kuulleeni moista mölyä mistään Saabista, mutta olisipa tosi mukava jos jollakulla olisi kokemusta asiasta. Alkaa vaikuttaa jo mielenterveyteen - eihän se ääni vaarallinen ole mutta äärimmäisen häiritsevä pitkän päälle.

Tosin onhan saabismikin eräänlainen mielenterveydellinen tila - kaikkeen tottuu... :)
Saab 900 GLi 5d '84
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

tuskimpa tuo alipainesäiliö paljon romuttamolla maksaa...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
aha
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Tammi 17, 2005 10:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja aha »

mikkoimp kirjoitti:tuskimpa tuo alipainesäiliö paljon romuttamolla maksaa...
No totta juu. Samalla vois hankkia sen puuttuvan takaoven lukituksen sisäpuolisen avausnupikan mieluumin kuin sorvata puutapista. Kyllä mielenterveydestään sentään muutama euro kannattaa maksaa.
Saab 900 GLi 5d '84
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ongelmia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

petteri75 kirjoitti:
Valkoinen säiliö oikealla puolella lienee alipainesäiliö, johon säilötään alipainetta jotta tuuletusjärjestelmää pystyy säätäämään moottorin ollessa pysähdyksissä. Vuodot voivat olla mahdollisia, mutta pahat hälyäänet taitavat ko. lähteestä olla hiukan harvinaisempia?
Jos ihan tarkkoja ollaan, niin se säiliö on tarpeen myös täyskaasulla vapareissa ja sitäkin suuremmalla syyllä turboissa. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin