Kumpi parempi 99:n vaihdelaatikko 4speed vai 5speed?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Road Ghost
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 12:37
Paikkakunta: Kuopio

Kumpi parempi 99:n vaihdelaatikko 4speed vai 5speed?

Viesti Kirjoittaja Road Ghost »

Olen kuullut huhun että 4 -vaihteinen laatikko olisi se kestävämpi 99:n laatikoista.Joillain ulkomaisilla Saab-sivuilla asiasta näin kirjoitettu.On myös omakohtaista kokemusta.Nykyisessä varaosa v82 99:ssä oli kyseisen 5v laatikon kanssa paljonkin ongelmia.Vaihteet kytkeytyivät tosi vaikeasti päälle.Aluksi 5-vaihde hyppi kiihdytyksissä pois päältä,myöhemmin sama vika tuli myös 4-vaihteeseen.Autolla oli ajettu n.250tkm kun hankin sen ja sitä oli huollettu melko säännöllisesti.Ostin auton suht rauhalliseta perheeisältä joten en usko että sillä oli pahemmin rällätty.Laatikossa oli öljyä eikä sitä minun tarvinnut sinne lisätäkkään.Nykyisellä -83 petrolla on ajettu n. 305tkm ja 4v laatikko on parempi kuin monessa paljon uudemmassa autossa.Vaihteet menevät päälle takeltematta ja pysyvät paikoillaan vaikka kuinka tekisi äkkirykäisyjä.Myöskään vaihdekeppi ei vispaa samalla tavalla kuin 5 vaihteisessa.Minkälaisia kokemuksia muilla? 8O
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

kyllä mun mielestä nelivaihteinen on parempi, vaihdetuntuma on jämäkämpi ja sen pitäis kuulemma myös kestää paremmin. :roll:

omassa `77 99:ssä (4v) on semmonen juttu että kylmänä kun luistattaa kytkintä paikaltaan niin vaihekeppi meinaa täristä aika rankasti, eniten pakilla.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Hard to say. Omissa Saabeissa vaihteet menee jämäkästi päälle. Se tosin 99:ssä on parempaa, että siinä on vaihdekeppi sopivan väljä, kun Turbossa se on jämäkkä. Voisi toisaalta tuo Turbon keppikin notkistua, jos käyttäis kepin pois ja kasais uusien rasvojen kanssa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

itse ainakin tykkään tuosta Tupliksen 4-vaihteisesta loodasta, se on sopivan Sportti-henkinen ja jämäkkä. Tosin Satkussa pitää ehdottomasti olla 5-pykäläinen lootikko.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Pyllyri
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 16:29
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Pyllyri »

Vanha treadi laatikon kestävyydestä:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=16433
- Saab 900 S '91 -
Vastaa Viestiin