900 GLE

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
vppelt68
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 23, 2004 12:11
Paikkakunta: Lieto

900 GLE

Viesti Kirjoittaja vppelt68 »

Moro

Kukas tietää enemmän tuosta '91 tai '92 900 GLE mallista? Muistan jompana kumpana kesänä Turun Sanomissa nähneeni Turun Autokaupan mainoksen, ja silloin jo tuntui että "tahtoo tommoisen". Silloinen taloudellinen tilanne edellytti kuitenkin korvaavaa, edullisempaa vaihtoehtoa nimeltään Talbot Horizon :oops: No, Ukista sentään sekin 8)

Liedon suunnalla majailee yksi todella nätti yksilö, jota kuolailen kun näen. Kuinka paljon tuota mallia tehtiin, myytiinkö valtakunnallisesti ja mitä paketti oikein sisälsi? Oliko kyseessä 2-litraisen 16v koneen ja neliovisen sedanin loppuunmyyntikampanja, vai mikä :?:

Taitaa olla aika vaihtaa Imolan punainen Le Mansin siniseen. Kiitos lisätiedoista jo etukäteen, terv. V-P
#2160
toistaiseksi ei Saabia :-(
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Ai tuolloinkin oli GLE:itä..

Ihmettelinkin, kun näin Piikkiössä viistokeulasatkun, jossa oli vähän sinne kuulumattoman näköinen GLE-lätkä kontin nurkassa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
TK
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Syys 01, 2004 22:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TK »

Seuraa mutua:

Kävin isäpapan kanssa v. 1992 koeajamassa tuollaista ihan vähän käytettyä GLE:tä Seinäjoen Käyttöautossa. Tummansininen 4-ovinen sedan sähkölaseilla, sähköpeileillä ja turbon penkeillä. Takana GLE-lätkä rekisterikilven vieressä.

Valitettavasti en osaa sanoa, olivatko esim. sähkölasit bonuksena mukana aina tässä mallissa, vai oliko vain yksilön lisävaruste.

Perhanan kallis se ainakin oli ja jäi ostamatta - 900S:iä oli tarjolla suurin piirtein samalla rahalla. Tuo oli aika, jolloin sähkölasit olivat kuin nahkapenkit tai navigointijärjestelmä nykyään :)
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

Vaasassakin oon nähnyt neliovisen tummansinisen GLE-yksilön. Viistokeula ja kromimaski ainakin löytyy.

Luulin tarratuning-yksilöksi 8O
Viimeksi muokannut Montoya, Ti Touko 17, 2005 09:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2,3t -03
#2514
vppelt68
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 23, 2004 12:11
Paikkakunta: Lieto

900 GLE

Viesti Kirjoittaja vppelt68 »

Moi

Joo, noi sähköikkunat ja peilit, turbon penkit ja Le Mansin sinisen värin minäkin muistaisin jopa siitä lehtimainoksesta. Se pieni GLE- lätkä oli varmaan tosi kallis osa :) Kaikki olivat sedaneita ja (2,0)i16VALVE koneella? Eikös kapselit olleet sellaiset muoviset "pinnakapselit" kuin S:ssäkin?

Kyllä tämä tästä selville näköjään saadaan, ja $$$-727 meikäläisen autokatokseen. Jos nykyomistaja vaan suostuu myymään 8O

Terv. V-P
#2160
toistaiseksi ei Saabia :-(
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Sittenhän varmaankin tuot sen 02-alueen potkijaisiin ensi kuussa ihmeteltäväksi. ;-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
vppelt68
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 23, 2004 12:11
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja vppelt68 »

Jope kirjoitti:Sittenhän varmaankin tuot sen 02-alueen potkijaisiin ensi kuussa ihmeteltäväksi. ;-)
:D :D :D
Joo, ja pyydänkin vaimoa ajamaan toista Saabiamme ( :arrow: arvio tämän projektin nopeasta toteutumisesta on ennenaikainen :cry: ).

Kun nyt saisi lisätietoa tuosta GLE:stä, niin ehkä jonain päivänä...

V-P
#2160
toistaiseksi ei Saabia :-(
P:n Vee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: To Touko 15, 2003 07:29
Paikkakunta: Ii

OG-GLE-satku-91/-92

Viesti Kirjoittaja P:n Vee »

Morjens!

Taitaa olla jo 3 tai 4 vuotta aikaa siitä kun meidän Saab-laivueeseen moisen -91 4D sedan GLE:n hankin. Kemin Aine Oy:lle oli tullut vaihdossa Tornion kaupunginjohtajan entinen auto, ihan siistissä kunnossa ostettaessa ja konepellin maalautuksella tulikin lähes virheetön.
Karvalakkimallista poikennee ainakin maalin(helm.sin.), penkkien, s-lasien ja -ikkunoiden osalta. Oliko sävylasit ja kromimaski jo perusmallissa tuolloin? Nyt on myös asennettuna kylmästöinti, sunburstit kesätassuihin ja uudet tanakat jouset ja iskarit. Ei madallettu eikä muokattu, maskiin laitoin GLE-merkin kun siinä on kerran paikka merkille. Varo vaan, kateelliset haukahtelevat ja puhuvat halveksivaan sävyyn "tarra-GLE:stä", ei haukku haavaa tee. Ihan hyvä auto se on, ainakin alle 250tkm ajettuna.

teevee P:n Vee, #1127

Kuva löytyy ainakin osoitteesta: http://www.saabismionsairaus.net/galler ... 03a&id=aaz
vppelt68
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 23, 2004 12:11
Paikkakunta: Lieto

900 GLE

Viesti Kirjoittaja vppelt68 »

Moi P:n Vee ja muut!

Just tollanen pitänee saada alle... johtuukohan siitäkin, että eka "oma" Saabini oli lähetystönsininen 900iA 4d?

Onko autossasi muuten lintulautaa takaluukulla? Kuuluiko 900i16 4d sedan malleihin etu- ja takaspoilerit jossain vaiheessa vakiona?

Terv. V-P
#2160
toistaiseksi ei Saabia :-(
P:n Vee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: To Touko 15, 2003 07:29
Paikkakunta: Ii

spoilerit?

Viesti Kirjoittaja P:n Vee »

Ei, pilaimia ei kuulu autoni eteen eikä taakse. Varhaisemmissa i16-satkuissa( -88->-90?) etulerppa on ollut ja takana ainakin combeissa on lippoja näkynyt. Edellisessä i8-satkussa -86 oli lipat edessä ja takana, nyt en niitä edes tahtonut. Auton persaus oli aina likainen ja nyt pääsevät hillityt ja puhtaat linjat paremmin puhuttelemaan huokailevan katsojan silmää...

teevee P:n Vee

ps. Vaikka olisivatkin tbon pallit autossa niin puutteena oli säädettävän reisituen puute, semmoinenkin on nyt napattu tonnikalan jakkarasta ja on hyvä. Vielä puuttuu cruise, ylimääräisiä tarjolla???
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Re: OG-GLE-satku-91/-92

Viesti Kirjoittaja Montoya »

P:n Vee kirjoitti:Morjens!

Taitaa olla jo 3 tai 4 vuotta aikaa siitä kun meidän Saab-laivueeseen moisen -91 4D sedan GLE:n hankin. Kemin Aine Oy:lle oli tullut vaihdossa Tornion kaupunginjohtajan entinen auto, ihan siistissä kunnossa ostettaessa ja konepellin maalautuksella tulikin lähes virheetön.
Karvalakkimallista poikennee ainakin maalin(helm.sin.), penkkien, s-lasien ja -ikkunoiden osalta. Oliko sävylasit ja kromimaski jo perusmallissa tuolloin? Nyt on myös asennettuna kylmästöinti, sunburstit kesätassuihin ja uudet tanakat jouset ja iskarit. Ei madallettu eikä muokattu, maskiin laitoin GLE-merkin kun siinä on kerran paikka merkille. Varo vaan, kateelliset haukahtelevat ja puhuvat halveksivaan sävyyn "tarra-GLE:stä", ei haukku haavaa tee. Ihan hyvä auto se on, ainakin alle 250tkm ajettuna.

teevee P:n Vee, #1127

Kuva löytyy ainakin osoitteesta: http://www.saabismionsairaus.net/galler ... 03a&id=aaz
Asiallisen näköinen kärry! Vois yrittää joskus hommata tuollaista, ikäänkuin kaveriksi Combi-malliselle Classicille :P
9-5 2,3t -03
#2514
TK
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Syys 01, 2004 22:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TK »

S:n muovikapselit oli ainakin siinä koeajetussa autossa. 2.0 16v kyllä.
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Jope kirjoitti:Ai tuolloinkin oli GLE:itä..

Ihmettelinkin, kun näin Piikkiössä viistokeulasatkun, jossa oli vähän sinne kuulumattoman näköinen GLE-lätkä kontin nurkassa.
Piikkiössä on ainakin yksi ja minulla Ulvilassa toinen.
Naapurimiehen isällä kolmas, Porissa.

Kyllä se GLE-lätkä kuuluu sinne ihan oikeesti.
Miksi näitä autoja tehtiin? Vissiin myynnin edistämiseksi.
Metalliväri,sähkölasit ja peilit, mutta ei esim. vakaajia tai spoilereita.
Ei ilmastointiakaan.
Tuohon Piikkiön autoon on laitettu vakionopeussäädin.
2.0 i 16v 4D sedan, manuaali.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

tUrpoEinari kirjoitti:
Jope kirjoitti:Ai tuolloinkin oli GLE:itä..

Ihmettelinkin, kun näin Piikkiössä viistokeulasatkun, jossa oli vähän sinne kuulumattoman näköinen GLE-lätkä kontin nurkassa.
Piikkiössä on ainakin yksi ja minulla Ulvilassa toinen.
Naapurimiehen isällä kolmas, Porissa.

Kyllä se GLE-lätkä kuuluu sinne ihan oikeesti.
Miksi näitä autoja tehtiin? Vissiin myynnin edistämiseksi.
Metalliväri,sähkölasit ja peilit, mutta ei esim. vakaajia tai spoilereita.
Ei ilmastointiakaan.
Tuohon Piikkiön autoon on laitettu vakionopeussäädin.
2.0 i 16v 4D sedan, manuaali.
Classic-mallin kanssa menevät varusteet mielenkiintoisesti ristiin: Classicissa on vakaajat, mutta ei sähkövitkuttimia. Onko GLE tehty Ukissa vielä :?:
9-5 2,3t -03
#2514
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Onko GLE tehty Ukissa vielä :?:

Kyllä on tehty. Se oli kait joku "suomen malli".
Esm. GLE merkkiä ei löydy mistään kirjoista ja kansista?
Varastoista puhumattakaan.

Classicissa on sitten nahkaratti ja vaihdekepin äänieriste samoin nahkaa.
Keskuslukothan on molemmissa ja kromimaski.

Tuossa Piikkiön autossa on aeron vanteet. Minun ja Porin miehen
autot on peltivanteilla ja muovikapseleilla.( U:n muotoiset isohkot reijät)
Muuten minun ja Porin miehen autojen rekisterissä on vain yksi auto eroa kun mun on x59 niin se toinen on x61. :oops:
Viimeksi muokannut tUrpoEinari, Ma Maalis 20, 2006 23:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Vastaa Viestiin