900 turbon käyntihäiriöt

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
avo96_V6
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 21:43
Paikkakunta: Huittinen

900 turbon käyntihäiriöt

Viesti Kirjoittaja avo96_V6 »

Olisko kellään ideoita -82 900T8:n tyhjäkäynti"röpötykseen" ja nykimiseen ajossa. Autolla on ajettu liki puoli milliä, mutta siinä on vajaa 300tkm ajettu vaihtokone? Turbo on 2v vanha ja joku on siihen lisännyt välijäähdyttimenkin.

Nykiminen alkoi kuin laakista, Ruotsinreissulla, tietysti. Ed. omistaja oli vaihdattanut venttiilikannen ja virranjakajan (-84 900 GLi:stä otetuilla osilla, onkohan ne tismalleen oikeita?) säädättänyt konetta aikansa ja sitten myi sen ensimmäiselle koeajajalle (minulle).

Kone lähtee huonosti käymään kylmänä ja röpöttää tyhjäkäynnillä. Otin huohotusletkun irti ilmanputsarista ja vaiva poistui 80%:sti, laitoin letkun konepellin raosta sivulle ja niin voin todeta että ohipuhallus on aikamoista. Lieneeköhän männänrenkaita poikki tms. Ennenkuin turbo tulee kuvioihin, meno on aikamoisen laiskaa (ainakin verrattuna käyttöauto- matalapaineturbooni).

Suurempi haitta on, että ajossa kone nykii ja meno hiipuu ajoittain, ikäänkuin bensa olisi loppu. Meni jopa Voortti ohi ylämäessä, kun kaasun painaminen vähensi nopeutta. Kun kytkin APC:n letkut oikein, alkoi tehoakin löytyä (ennen oli ahdot 0:ssa!) Mutta ei se auta, kun veto nykii välillä niin että ote herpaantuu ratista. Puristukset suunnittelin mitata ja miten lienee bensapumpun laita, eikö ne yleensä mene laakista rikki?

Auto kyllä toimii joskus kuin unelma, varsinkin senjälkeen kun on saanut 5min levätä sammuksissa, moottori lämpimänä.
96-76 avo 2,0V6, ajossa kesät
900S Airflow -84, telakalla
9-5 2,3t -02, ka
900 i16 -91,
900 T-16 Aut Cabriolet -87, silmäterä
#425
Vastaa Viestiin