900 kojelaudan valot
900 kojelaudan valot
Neuvoa kyselisin. Kyseessä on 900i 2.1 16v. Tuuletinkytkimet pimeinä! Nähtävästi polttimo kärvähtänyt. Soitin huoltoon ja sanoivat polttimon vaihdon olevan turhan työlästä --> kallista. Onko näin tai voiko sen sitten vaihtaa itse?
radion aukosta käy vaihto näppärillä sormilla suht helposti.
olivatkohan polttimot 1,2w lasikantaisia pieniä.
ei kannata kirkkautta pitää aivan täysillä, pidentää todella huomattavasti lamppujen ikää, se taisi ollaa luokkaa -10% jännitettä ~kaksinkertaistaa polttimon iän.
olivatkohan polttimot 1,2w lasikantaisia pieniä.
ei kannata kirkkautta pitää aivan täysillä, pidentää todella huomattavasti lamppujen ikää, se taisi ollaa luokkaa -10% jännitettä ~kaksinkertaistaa polttimon iän.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Ei niitä muita valoja ole ainakaan ihan 'daily' tarkotettu säädettäväksJabugo kirjoitti:Mittaristo valoissa on tehonsäätönuppi juu. Miten niitä muiden valojen tehoa voi säätää?

Luulisin et tuulettimen kytkimien valot vaihdat niin, että irrotat radion, sit lämmönsäätimen tanko irti vasemman kaiutinkotelon kautta, neljä torxii pois kojelaudan alta, irrotat ajovalojen kytkimen vetämällä, ja sit raotat kojelautaa ja sellain sit käsiks niihin kytkimiin/polttimoihin.
Sit vaan purat ne kytkimet, vaihdat polttimot ja koko juttu takaperin.
Itse en ole ikinä noihin tuulettimen kytkimiin vaihtanut valoja, mut tuollain uskoisin sen olevan, kun muussa yhteydes olen joutunut kojelautaa raotteleen.
Onhan tuo sinänsä työlästä (suhteessa siihen mitä sillä saavutetaan), ja onhan siinä mahdollista jopa rikkoa jotain muuta samalla, jos käyttää liikaa voimaa, mut ihan mahdollista tuo on itse tehdä.
Kyllä ainakin omassa satkussa vaikutti nuppi mittaristossa kaikkiin kojelaudassa palaviin lamppuihin.saab900c kirjoitti:Ei niitä muita valoja ole ainakaan ihan 'daily' tarkotettu säädettäväks...Jabugo kirjoitti:Mittaristo valoissa on tehonsäätönuppi juu. Miten niitä muiden valojen tehoa voi säätää?
Hakutoiminnolla löytyy paljon apua, mm. topiceja samasta aiheesta:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=19132
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=11945
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=11174
#1430
Just vaihdoin kaikki kojelaudan valot Turboon. Mittaristossa on kaksi 3W-lamppua jotka vaihtuu vasemman kaiutin kotelon kautta. Itse laitoin 5W-polttimot niin ei tarvi pitää niin kirkkaina. Ajovalokatkaisijaan ja FastenBelts-merkkivaloon vaihdoin 1,2W-polttimot. Lämmityslaitteen säätimien etc. valaisevat kaksi hehkua vaihdoin niin ikään, 1,2W-polttimoita nekin. Ja tarinan kolme viimeisintä polttimoa vaihtuivat radion aukon kautta. Eli montako insinööriä tarvitaan vaihtamaan 5 polttimoa?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
OK.make206 kirjoitti: Kyllä ainakin omassa satkussa vaikutti nuppi mittaristossa kaikkiin kojelaudassa palaviin lamppuihin.
Tuli tästä valokeskustelusta mieleen, niin kävin tässä illalla avaamassa kuskin puolen puhaltimen alipaineohjatun luukun käsipelillä. Nyt tulee ainakin ajoviima paremmin sisään. (Tarvittaessa lämmitettynä

Juu, ja mulla kun on ainakin tuuletussäätimien alla tuhkakuppi niin sen valon vaihtaa oikein sujuvasti kun irrottaa tupakansytyttimen oikealla puolella olevissa kahdessa käyttämättömässä painokytkimen paikassa olevat nappulanmuotoiset peitetulpat.dimebak kirjoitti:Just vaihdoin kaikki kojelaudan valot Turboon. Mittaristossa on kaksi 3W-lamppua jotka vaihtuu vasemman kaiutin kotelon kautta. Itse laitoin 5W-polttimot niin ei tarvi pitää niin kirkkaina. Ajovalokatkaisijaan ja FastenBelts-merkkivaloon vaihdoin 1,2W-polttimot. Lämmityslaitteen säätimien etc. valaisevat kaksi hehkua vaihdoin niin ikään, 1,2W-polttimoita nekin. Ja tarinan kolme viimeisintä polttimoa vaihtuivat radion aukon kautta. Eli montako insinööriä tarvitaan vaihtamaan 5 polttimoa?

Toivottavasti tämä nyt ei ole tårta på tårta mutta kun itselleni lamppujen paikallistaminen oli aika hankalaa niin toinen tuulettimen valo on lämpösäätimeen nähden klo 11:ssä ja toinen kutakuinkin sen alapuolella [EDIT: siis säätimen alapuolella epämukavassa paikassa]. Itse innostuin laittamaan myös Fasten Belts -valon tänään ja jopas tuli juhlallinen olo. Ne pienet asiat...
Saab 900 GLi 5d '84
Ne 5W lamput tuppaa sulattamaan sen mittariston. Sitten kun mittaristo sulaa, on vaikea saada lampunkannat pois ja takaisin, samoin kontaktin saaminen on vaikeaa...dimebak kirjoitti:Just vaihdoin kaikki kojelaudan valot Turboon. Mittaristossa on kaksi 3W-lamppua jotka vaihtuu vasemman kaiutin kotelon kautta. Itse laitoin 5W-polttimot niin ei tarvi pitää niin kirkkaina. Ajovalokatkaisijaan ja FastenBelts-merkkivaloon vaihdoin 1,2W-polttimot. Lämmityslaitteen säätimien etc. valaisevat kaksi hehkua vaihdoin niin ikään, 1,2W-polttimoita nekin. Ja tarinan kolme viimeisintä polttimoa vaihtuivat radion aukon kautta. Eli montako insinööriä tarvitaan vaihtamaan 5 polttimoa?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Niin tekee. Tuo 5W-polttimo oli kyllä sonkun sortin hätäratkaisu, kun huoltoasemalla ei muita ollut ja varaosaliikekin oli jo kiinni. Mutta ei tässä kauan mene, kun alan asenteleen stereot Turboon niin samalla laitan 3w-polttimot. Nyt mittariston valot on minimillä juurikin noiden 5W-polttimoiden vuoksi.Mertmi kirjoitti:Ne 5W lamput tuppaa sulattamaan sen mittariston. Sitten kun mittaristo sulaa, on vaikea saada lampunkannat pois ja takaisin, samoin kontaktin saaminen on vaikeaa...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re:
nostetaanpas vähän vahempi ketju ylös:
ajovalokatkaisijan merkkivalo pätkii minulla eli kontaktivika. kaiutinritilän kautta sinne ei kuitenkaan käsi mene, eli mikä neuvoksi?
radioaukon kautta löysin lämmityslaitteen säätimien vasemmanpuolimmaisen valon, mutta missä se toinen on?
entäs turvavyön varoitusvalo? se on "siellä alhaalla", yleytin ottamaan sen irti, mutta en onnistunut vetämään sitä radioaukon suulle jotta voisin vaihtaa polttimon. tuntuu ettei ole tilaa eikä johdot anna periksi?
mittariston taustavalot vaihdoin kaiutinaukon kautta, ja kuten monet on todenneet, minullakin kannat olivat pirun kovaa kiinni ja sormet punoittivat vielä tunnin vaihto-operaation jälkeen.
muistatko vielä miten noihin pääsee käsiksi?dimebak kirjoitti:Ajovalokatkaisijaan ja FastenBelts-merkkivaloon vaihdoin 1,2W-polttimot. Lämmityslaitteen säätimien etc. valaisevat kaksi hehkua vaihdoin niin ikään, 1,2W-polttimoita nekin. Ja tarinan kolme viimeisintä polttimoa vaihtuivat radion aukon kautta.
ajovalokatkaisijan merkkivalo pätkii minulla eli kontaktivika. kaiutinritilän kautta sinne ei kuitenkaan käsi mene, eli mikä neuvoksi?
radioaukon kautta löysin lämmityslaitteen säätimien vasemmanpuolimmaisen valon, mutta missä se toinen on?
entäs turvavyön varoitusvalo? se on "siellä alhaalla", yleytin ottamaan sen irti, mutta en onnistunut vetämään sitä radioaukon suulle jotta voisin vaihtaa polttimon. tuntuu ettei ole tilaa eikä johdot anna periksi?
mittariston taustavalot vaihdoin kaiutinaukon kautta, ja kuten monet on todenneet, minullakin kannat olivat pirun kovaa kiinni ja sormet punoittivat vielä tunnin vaihto-operaation jälkeen.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: 900 kojelaudan valot
Ajovalokatkaisin lähtee vetämällä irti.
Jos on yhtään isommat kädet niin en edes yrittäisi vaihtaa noita polttimoita radion aukon kautta.Pieniä kiinalaisia avuksi niin ehkä onnistuu..
Eli kannattaa se paneeli irroittaa niin pääsee paljon helpommalla.
tosin usein joutuu sitten kiroamaan lämmityslaitteen hanan tangon kanssa..
Kaikkiin polttimoihin kannattaa vaihtaa suositellun kokoiset polttimot,muuten tulee vaan harmia.
Noihin mittariston valojen vaihtoon on kyllä muitakin konsteja kuin puristaa sormet punaisina.Toisiin menee kiintoavain ja toisiin (pyöreellä kannalla) kärkipihdit.
Jos on yhtään isommat kädet niin en edes yrittäisi vaihtaa noita polttimoita radion aukon kautta.Pieniä kiinalaisia avuksi niin ehkä onnistuu..
Eli kannattaa se paneeli irroittaa niin pääsee paljon helpommalla.
tosin usein joutuu sitten kiroamaan lämmityslaitteen hanan tangon kanssa..
Kaikkiin polttimoihin kannattaa vaihtaa suositellun kokoiset polttimot,muuten tulee vaan harmia.
Noihin mittariston valojen vaihtoon on kyllä muitakin konsteja kuin puristaa sormet punaisina.Toisiin menee kiintoavain ja toisiin (pyöreellä kannalla) kärkipihdit.

Re: 900 kojelaudan valot
Isompaan lampunkantaan käy 15mm hylsy,12kulmaisena.Pienempi on 7.5mm vaikeampi neliskulmaisena.Ehkä tuumakokoisista löytyy,mm-mitoilla on joko liian isot tai pienet.Ainahan voi tietysti viilata ja katkaista vääntimen kiintoavaimesta.