K-jetti ja katti

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
SaabArska
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 19:29
Paikkakunta: Keski-Suomi

K-jetti ja katti

Viesti Kirjoittaja SaabArska »

Millä tavoin eroaa toiminnaltaan/kytkennöiltään perinteinen K-jetronik versio katalysaattorimallista? Moinen viritys löytyi -87 satkusta, liekö kovikin harvinainen ratkaisu. Omistaja sanoi ainakin katsastuksessa päästöjen pienuus noinkin vanhassa autossa olleen ihmettelyn aihe. Nosturilla oli yleensä totuus selvinnyt!
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Ei se pääpiirteiltään juurikaan eroa katittomasta. Määränsäädin on erilainen kun siinä on jonkinsortin sähköinen ohjaus lambdalta ja "älyltä" tulevan tiedon mukaan. Sitten niissä on valupakosarja kun muuten olisi peltisarja. Noissa katti malleissa on ollu kaikensorttisia toiminta ongelmia. On tietty niitäkin jotka sattuu toimimaan mutta yleensä ne kyllä tökkii. Se oli sen ajan vastaus tehtaalta ennenkuin tuli katilliset 16v mallit. Amerikkoihin ja muihin tiukempiin maihin Saab oli jo vuosia aikaisemmin valmistanut katilla varustettuja autoja mutta vasta noihin aikoihin niitä myytiin Suomessa.
Muut korjatkoon jos olin väärässä.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kattimalli ilmeisesti katkaisee myös bensan syötön moottorijarrutuksissa..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Katillisessa K-jetissä (CI-lambda) on tahtventtiili. Venttiilin aukioloajan pituus vaikuttaa seossuhteeseen.
Esim. tahtisuhteella 70/30 (pitkä aukioloaika) seos on rikas ja suhteella 30/70 seos on laiha. 70/30 suhde tarkoittaa, että venttiili on 70% auki ja 30% kiinni.

Ohjausyksikkö säätää (lambda-anturin tietojen perusteella) tahtisuhdetta jatkuvasti ja portaattomasti. Tällä saadaan aikaan katalysaattorin vaatima seoksen hienosäätö

Tahtikytkintä voi säätää, mutta siihen tarvitaan mittaria (saab nro 83 93 597)
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
marg3
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Kesä 20, 2003 13:44

Viesti Kirjoittaja marg3 »

Tyhmä ei tajua.. Eli katkaiseeko se moottorijarrutuksessa bensansyötön?
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

marg3 kirjoitti:Tyhmä tajua.. Eli katkaiseeko se moottorijarrutuksessa bensansyötön?
En vastannut tuohon :oops:

Mielestäni ei. CI=Continuous injection=jatkuva ruiskutus
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
marg3
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Kesä 20, 2003 13:44

Viesti Kirjoittaja marg3 »

Teemu kirjoitti:
marg3 kirjoitti:Tyhmä tajua.. Eli katkaiseeko se moottorijarrutuksessa bensansyötön?
En vastannut tuohon :oops:

Mielestäni ei. CI=Continuous injection=jatkuva ruiskutus
Nopea vastaus, höhö :) Joo no ei muuta kun satku paalihin sitte vaa 8)
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Ei kai nyt paaliin sentään. Hyvä systeemi toi on :D
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
peltla
"Turbo"
Viestit: 246
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 18:44
Paikkakunta: Vääksy

Viesti Kirjoittaja peltla »

8 v Kat ei katkaise bensansyöttöä moottorijarrutuksessa.
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Korjaamokässärin mukaan kyllä katkaisee syötön moottorijarrutuksessa.Määränsäädin olikin sama. Sori. Tahtiventtiili juurikin hoitaa sen seoksen säädön.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Ulkomuistista: katkaisee bensansyötön. Siino erilainen läppäkotelon kytkin kuin non-kat 8-venasissa.

T. Pasi
SaabArska
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 19:29
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja SaabArska »

Eli voisi siis kuvitella tämän version olevan polttoaine taloudellisempi. Ainakin jos ajelee pelkkää alamäkeä. Eikös eräs saksalainen "laatu"merkki käyttänyt 190E mallissa KE-Jetronic ruiskua jossa oli jotain sähköistä ohjausta mukana? Ja kyllä, tämä yksilö on paaliin menossa joten Marg3 kommentti oli asiaa. Tosin kone ja laatikko olisi tarkoitus sovittaa tuohon työmatkaohjukseen. Ruiskusta en ole kyllä niinkään varma.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Passi kirjoitti:Ulkomuistista: katkaisee bensansyötön. Siino erilainen läppäkotelon kytkin kuin non-kat 8-venasissa.

T. Pasi
Noniin, eli hyvä että korjaus saatiin. taas tuli puhuttua sitä kuuluisaa "mutua" :oops:
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

eikö siinä muka ole erilaista määräjakajaa? eikö siinä ollut yksi letkuliitäntä enemmän, vai missä mallissa se oli?
muistelisin että moottori jarrutuksessa siinä olisi joku systeemi joka ohjaa bensan pelkästään paluuletkuun jos läppäkytkimeltä tulee ilmoitus että kaasu nollilla ja kierroksia yli tyhjäkäynnin...
ehkä....
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

piti oikeen katsoa, epc antaa eri määräjakajat kat/non kat autoille.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin