Tuulilasin paikalleenlaitto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Tuplanarulla olen tuon tehnyt
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Tässä hommassa on ilmeisestikin kahta koulukuntaa, mutta molöemmilla tavoilla homma onnistuu. kajkkiin pistettiin tiiviste lasiin ja sitten tiivisteen haloon naru, jolla se tiiviste vedettiin yli ikkuna-aukon.
Kajakkiin pitääkin vetää narulla ja monessa muussakin, mulle vain sano ammattimies että 900 on kaikista paras panna tuo lasi ulkoapäin ja tosi vikkelään se siihen laittoikin sen
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hene- »

Itellä vuotaa tuulilasi alareunasta, eli sateen jälkeen saattaa olla kosteana tuulilasin alareuna sisäpuolelta. Kannattaisko tuota massaa laittaa vai mitä pitäisi tehdä?

Kuinka saan tarkastettua ne vedenpoistoreiät?
Joskus yritin katella mutta en löytäny.
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

dimebak kirjoitti:Miksi massaa? 99:n lasin on asentanut ammattimies joka jätti liimat ja massat pois. Kertoi ettei tarvi, kun tiivisteen sisällä on poistokanavat tiivisteen väliin pääsevälle vedelle. Ja niinhän siellä on.
Tuo mun risa tiiviste oli ainakin massalla, ja pakko sitä on laittaa edelleenkin, entistä enemmän kun koko valtakunnasta ei muka tunnu löytyvän yhtään vanhemman sortin tiivistettä kromilistoineen.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

hene- kirjoitti:Itellä vuotaa tuulilasi alareunasta, eli sateen jälkeen saattaa olla kosteana tuulilasin alareuna sisäpuolelta. Kannattaisko tuota massaa laittaa vai mitä pitäisi tehdä?

Eipä niitä reikiä sieltä kulmista oikein näekään kun on lasi paikallaan. Yleensä reiät on tukkeessa vuosien kurista ja se osasyyna tulee vesi tuvan puolelle. Voit vaihtaa lasin ja putsata urat + reiät puhtaiksi ja toivoa ettei vuoda enää tai sitten kitata lasin reunat.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

9-5T kirjoitti:Tiiviste ja lista lasiin sitten narulla paikoilleen, näin se tehtiin tehtaalla.
Entä oliko kojelauta ja kattoverhoilu paikoillaan jo siinä vaiheessa?
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Mä en nyt halua kuulostaa turhan hankalalta mutta miksi se lasi pitäis vetää narulla paikoilleen? Joutuu tahimaan kojelaudan etureunan kanssa, varomaan kattoverhoilun etureunaa jne...En halua mainostaa, mutta mä pelaan näitten autojen kanssa työkseni, eikä kukaan ainakaan viim. 10 vuoden aikana ole tullu sanomaan, et hei kuule vedä se lasi narulla paikoilleen. Mutta kuten jo aikaisemmin totesin jokainen tehköön asiat tavallaan. Itse en mene perse edellä puuhunkaan, joku voi senkin tehdä. Anteeksi kaikille tämä meni OT:n puolelle. Kyseessähän oli 99:n lasin asennus. :wink:
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: Tuulilasin paikalleenlaitto

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

ng900aero kirjoitti:Täytyy koettaa laittaa ysiysiin tuo vanha vähän risa tiiviste takaisin paikalleen kerran parempaakaan ei löydy.. mulla on jotain Motonetin massaa joka on siihen hommaan tarkoitettua. Kuinka olette noita asennelleet, ensinkö tiiviste massan kanssa koriin ja sitten vasta lasi paikalleen?
Olen asennuttanut Porilaisessa tunnetussa autonlasien vaihtoliikkeessä saab 99 malliseen autoon tuulilasin. Sen laittoi ammattimies ulkoapäin, puhdisti ekaks vesireijät ja sano että tulee hyvä. Eli olen samaa mieltä JugiBoyn kanssa. " Vanhaan Volvo Amazoniin vedettiin samassa paikassa narulla sisäkautta, johtunee vaikeasta listasta." :oops: :roll: :lol:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Itse vaihdatin valkoiseen ysikymppiini tuulilasin viime syksynä, eikä asentaja käyttänyt narua. Vanhan otti irti kämmenellä nuljuttamalla sisäpuolelta ja uuden laittoi meisselin näköisellä "koukkutyökalulla".

Kysyessäni narusta sain vastauksen; "Parikymmentä vuotta olen asentanut ja tämä on paras tapa". 8O 8O 8O
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

MikkoA kirjoitti:Itse vaihdatin valkoiseen ysikymppiini tuulilasin viime syksynä, eikä asentaja käyttänyt narua. Vanhan otti irti kämmenellä nuljuttamalla sisäpuolelta ja uuden laittoi meisselin näköisellä "koukkutyökalulla".

Kysyessäni narusta sain vastauksen; "Parikymmentä vuotta olen asentanut ja tämä on paras tapa". 8O 8O 8O
Juu samaan tyyliin meni tuolla eräällä paikallisella tuulilasiliikeellä. Vanhempi herramies laittoi ja käytti työkaluna semmosta kuvailemaasi koukkua.
Jollakin mustalla tökötillä ensin voiteli tiivisteen. Ihan painelemalla se sinne meni.
Hintaakin oli jotain 80 euroa töineen (ei paljon taida itse kannattaa vaihtaa?)
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Satkun lasi lähti ammattimiehen käsittelyssä yksinkertaisesti ottamalla lista pois ja asentaja meni autoon istumaan, jonka jälkeen jalalla polkaisi lasia ulospäin.

Paikalleen laitossa sanoi, että lasin kaarevuuden takia sen joutuu laittamaan vähän eritavalla, kuin muihin merkkeihin. Asentaja laittoi lasin yläreunan tiivisteen uraan ja alkoi meisselillä vähän kerrassaan kääntämään tiivisteen huulia lasin päälle, samalla vähitellen painellen lasia. Lopulta lasi olikin tiivisteen urassaan ja tiivisteen lukitusmuovit paikalleen. Lopuksi vielä lasin pesu ja pesipä taustapeilinkin :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hene- »

Olisi kiva tietää asennushintoja ja toki myös tuulilasin hintaa.
Eli minkä hintainen on yläreunasta "sävytetty" tuulilasi satkuun ja missä hinnoissa asennus pyörii?
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
Turbonen
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ma Marras 22, 2004 20:54
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Turbonen »

Ostin hiljattain uuden tuulilasin ysisataseen paikalllisesta liikkeestä. Siellä sattumalta oli hyllyssä juurikin tuollainen yläreunasta tummennettu pronssinsävyinen tuulilasi. Hintaa sillä asennuksineen oli 160 euroa, eli oli vain vähän kalliimpi kuin sävylasi ilman tummennusta.
Vastaa Viestiin