og900 huohotusletkuista

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

og900 huohotusletkuista

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Eli olisi asiaa noista (turbo)satkun huohotusletkuista, jos se nyt oikea termi on... Eli suurin ongelma; se letku mikä menee imusarjastasta venttiilinkoppaan, kumpaan suuntaan siinä pitää olla se takaiskuventtiili, eli kumpaan suuntaan se letku saa hengittää? Rupesin vaan tänään katsomaan että ei perhana, se venttiili on mulla niin päin että imusarjan paine puskee suoraan venttiilikoppaan, eli venakoppa saa ahtopainetta... näin ei varmastikaan pidä olla?!?

Ja toinen asia, voiko nuo KAIKKI huohotinjärjestelmän letkureiät tulpata ja johtaa venttiilikopan huohotinletkun suoraan johonkin kollektoriin (lue: metallisäiliöön) jota sitten tyhjentelee öljymoskasta aina silloin tällöin? Mitä vähemmän paine- ja alipaineletkuja hajoitettavana, sitä parempi...

-John
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: og900 huohotusletkuista

Viesti Kirjoittaja jus »

johniemi kirjoitti:kumpaan suuntaan siinä pitää olla se takaiskuventtiili, eli kumpaan suuntaan se letku saa hengittää? Rupesin vaan tänään katsomaan että ei perhana, se venttiili on mulla niin päin että imusarjan paine puskee suoraan venttiilikoppaan, eli venakoppa saa ahtopainetta... näin ei varmastikaan pidä olla?!?
Imusarjan ahtopaine ei saa päästä venttiilikoppaan, siksi siinä on takaiskuventtiili.

Venttiili pitää olla niin päin, että huohotushöyryt menevät venttiilikopasta imusarjaanpäin tyhjäkäynnillä kun imusarjassa on alipaine, mutta ei toiseen suuntaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: og900 huohotusletkuista

Viesti Kirjoittaja Passi »

jus kirjoitti:Imusarjan ahtopaine ei saa päästä venttiilikoppaan, siksi siinä on takaiskuventtiili.

Venttiili pitää olla niin päin, että huohotushöyryt menevät venttiilikopasta imusarjaanpäin tyhjäkäynnillä kun imusarjassa on alipaine, mutta ei toiseen suuntaan.
Juuri näin.

Ja tuo pikkuletku pitää olla huohotuksessa, se tehostaa sitä huimasti. Minulla ei ollut tuota pikkuletkua talvella lainkaan, ainoastaan se iso letku joka menee ennen turboa. Noh, kovilla pakkasilla (-18C ->) sitten turbo päätti pölläytellä öljyä pakoputkesta! Iskin ilman takaiskua letkun tuohon ja kas, sinne katos pöllytykset, samalla tais vauhtipyörän takana olevan UUDEN stefan tihuttelu loppua.

Myöhemmin hommasin sen takaiskuvenan tietysti.

T. Pasi
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Näin mä vähän ajattelinkin, kiitos vastauksista. Onkohan tuo venttiilin väärinpäin oleminen syy siihen että turbo on puskenut koko imuputkiston (ja koko perhanan IC:n) täyteen öljyä? Muuten ihan kiva puhdistella mutta IC pitänee irrottaa autosta ja se tarkoittaa koko keulan purkamista kun on aika iso toi mun IC. :(

Mut vielä jäi vähän auki tuo huohotusjärjestelmän modifiointi, eli voisko sen huohotuksen laittaa menemään johonkin säiliöön, näin ainakin joissain viriautoissa on tehty. Ja jos se onnistuu niin mitä sille pienemmälle letkulle pitäisi tehdä? (siis se joka myös lähtee siitä venakopan kannesta).

Periaatteena siis yksinkertaistaa tuota huohottimen toimintaa ja vähentää mahdollisia paine/alipainevuotoja.

-John
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: og900 huohotusletkuista

Viesti Kirjoittaja orava »

Passi kirjoitti: Ja tuo pikkuletku pitää olla huohotuksessa, se tehostaa sitä huimasti. Minulla ei ollut tuota pikkuletkua talvella lainkaan, ainoastaan se iso letku joka menee ennen turboa. Noh, kovilla pakkasilla (-18C ->) sitten turbo päätti pölläytellä öljyä pakoputkesta! Iskin ilman takaiskua letkun tuohon ja kas, sinne katos pöllytykset, samalla tais vauhtipyörän takana olevan UUDEN stefan tihuttelu loppua.

Myöhemmin hommasin sen takaiskuvenan tietysti.

T. Pasi
Mielenkiintoinen juttu muuten, että tuo takaiskuventtiili ja samalla pikkuletku tuli turboihin vasta vuosimalliin 85 tai jotain (ainakin 8-tappiseen), sillä ainakaan mulla -84 CD:ssä (8v) eikä 99 turbossa (-78) sitä letkua ei ole. Eikä ollut -82 turbossakaan. Pitää varmaan noihinkin viritellä nuo systeemit, niin pysyy paikat puhtaampina.

t. Joni
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja orava »

No voi prkl näitä hymiöautomaatteja, saa näköjään kivat hymiöt kun yrittää kirjoittaa suluissa -seiskakasin. Onhan seiskakasi turbon omistaminen tietysti ihan kivaa, eipä silti.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Pystyykö muuten tosta kuvasta näkeen onko mulla oikein kasattu tuo, kun edellinen omistaja oli tuon ko. letkuliitännän kanssa pelannut?

http://www.geocities.com/saab900c/IMG_1600.jpg

Onko se takaisku tuossa samas Y-liittimessä?

Tuossa autossa on ilmennyt alipainejärjestelmän tehottomuutta, ja hieman tuntuisi öljyäkin tulevan ulos, niin ajattelin että jos on väärin kasattu tai unohdettu se takaisku.

Jostain syystä tuo ryypyn vaijeri on laitettu tuohon nippusiteellä kiinni. Olisko sen parempi olla irti?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

saab900c kirjoitti:Pystyykö muuten tosta kuvasta näkeen onko mulla oikein kasattu tuo, kun edellinen omistaja oli tuon ko. letkuliitännän kanssa pelannut?http://www.geocities.com/saab900c/IMG_1600.jpg
Takaiskuventtiili tarvitaan ainoastaan autoissa, joissa on turbo. Kaasarimallissa ei ole koskaan ylipainetta imusarjassa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

saab900c kirjoitti:Tuossa autossa on ilmennyt alipainejärjestelmän tehottomuutta, ja hieman tuntuisi öljyäkin tulevan ulos, niin ajattelin että jos on väärin kasattu tai unohdettu se takaisku.

Jostain syystä tuo ryypyn vaijeri on laitettu tuohon nippusiteellä kiinni. Olisko sen parempi olla irti?
alipainejärjestelmän tehottomuutta? eli siis häh?

eipä tuo vaijeri siinä haittaa jossei se väännätä sitä niin että venakoppa on siitä likaantunut...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

johniemi kirjoitti:Näin mä vähän ajattelinkin, kiitos vastauksista. Onkohan tuo venttiilin väärinpäin oleminen syy siihen että turbo on puskenut koko imuputkiston (ja koko perhanan IC:n) täyteen öljyä? Muuten ihan kiva puhdistella mutta IC pitänee irrottaa autosta ja se tarkoittaa koko keulan purkamista kun on aika iso toi mun IC. :(

Mut vielä jäi vähän auki tuo huohotusjärjestelmän modifiointi, eli voisko sen huohotuksen laittaa menemään johonkin säiliöön, näin ainakin joissain viriautoissa on tehty. Ja jos se onnistuu niin mitä sille pienemmälle letkulle pitäisi tehdä? (siis se joka myös lähtee siitä venakopan kannesta).

Periaatteena siis yksinkertaistaa tuota huohottimen toimintaa ja vähentää mahdollisia paine/alipainevuotoja.

-John

olen ainakin tulpannut sen imuputkeen menevän huohotuksen reijän, huohottelee nyt vapaasti konehuoneessa, ei muuten suttaa lähes yhtään.pikku letkun olen pitänyt paikallaan.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Mikä funktio tossa 16-venaisessa turbossa muuten on sillä "pikkuletkuilla"? Kun se iso letkuhan huohottaa siis ilmanputsarin ja turbon väliseen imuilmaputkeen, niin mihin se pikku letku menee ja mitä se tekee?

Ja sitten tuosta ilmanputsarin ja turbon välisestä imuilmaputkestahan lähtee myös toinen pikkuletku, minne se menee ja miksi?

(Tai siis lähinnä tosissaan kiinnostaisi tuo MIKSI- osuus, osaanhan mä itse katsoa MIHIN ne letkut menee, mutta kiinnostaisi tietää niiden käyttötarkoitus)

EDIT: selvemmin kysyttynä: Iso letku siis on varsinainen huohotusletku ja sen voi repiä irti toisesta päästä, mutta mitä ne kaksi pientä letkua tekee ja voiko ne poistaa? (eli toinen lähtee venakopasta ja toinen lähtee ilmanputsari-turbo välisestä muoviputkesta)

-John
Viimeksi muokannut johniemi, Ke Kesä 01, 2005 13:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

saab900c kirjoitti:Jostain syystä tuo ryypyn vaijeri on laitettu tuohon nippusiteellä kiinni. Olisko sen parempi olla irti?
Olisikohan tuossakin kyse siitä, että läpivientikumi on pehmennyt ja uusimisen tarpeessa. Ja ryyppyvaijerikiinnityksellä on yritetty saada letku pysymään paremmin paikallaan.

Merkkiliikkeestä uusi läpivientikumi auttaa.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 918#159918
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 9792#89792
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Yksi mahdollisuus olisi virittää se kollektori josta John mainitsi imusarjan ja IMM:n välisen putken väliin. Tällöinhän kaasujen kierto pysyisi vakiona. Öljy sensijaan jäisi siihen kollektoriin... En sitten tiedä, miten pahoin seossäätö menisi poskelleen, jos huohotus ohjattaisiin ilmanputsarikoteloon kaasarimoottoreille tyypilliseen tapaan. Tällätapaa ilmanputsarikotelo toimisi öljyastianakin. :) Huohotushöyryillekin vaan laskettaisiin bensaa suuttimista, eli jonkinverran rikkaammalle seokset menisivät tyhjäkäynnillä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Mutta mun tapauksessahan kyseessä on Lucaksen ruisku joten seokset ei voi mennä rikkaalle (paitsi täyskaasulla/kuormituksella tms.) koska lucas ottaa lambdalta tiedon ja säätää seokset samantien sopiviksi. Eiks vaan?

EDIT: Eikä kukaan oo vielä sanonu mitä ne pikkuletkut on... taidan repiä ne sit irti kun ei niillä mitään virkaa ilmeisesti ole :lol: :lol:

-John
Viimeksi muokannut johniemi, Ke Kesä 01, 2005 21:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

en kyllä suosittele missään tapauksessa huohotusta ennen immua! aivan varmasti käy kuumalangan päälle!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin