Automaatti ongelma 900i -85
Automaatti ongelma 900i -85
SAAB 900i -85 ja 3vaiht automaattilaatikko ja nyt toimii vain pakki ja ykkösellä menee sit kans taaksepäin. Jos olis joku asiantuntija kun ei löydy mistään purkukuvia tai oikein muutakaan vihjettä. Tää on englantilainen loota ja numeroita on B 2 W 37. Jos siinä olis vielä joku kikka tai löytys tosiaan kuvia että vois vaikka jostain luukusta tehdä jotakin. Ammattimiehen vihjeitä kaipaillaan.

Ensimmäisenä kannattaa tarkistaa onko lootassa öljyä. Se tapahtuu seuraavasti:
1. Auto käyntiin ja käsijarru päälle.
2. Vaihdevipu D -asentoon n.20 sek.ajan
3. Vaihdevipu R -asentoon n.20 sek.ajan
4. Vaihdevipu P -asentoon ja öljytikusta katsomaan paljonko on öljyä. Tikussa on asteikko kylmälle ja lämpöiselle öljylle / lootalle /koneelle.
5. Sammuta auto.
Automaattilootaan pitäis vaihtaa 60tkm välein öljyt. Laatikkovikoja on korjaantunut jopa öljynvaihdolla. Perinteisen automaattilootan toiminta perustuu öljyyn. Sen vuoksi öljyn laadulla on merkitys.
Itselläni oli päässyt vaijeri kuori irti kiinnikkeistä ja oli hetken aikaa vaihteet sekaisin. P -asennolla oli pakki päällä ja N -asennossa D. Itse vaihdekepissähän on pykälät, joilla on tehty lukitukset. Eli se nuppi siinä kepissä vaikuttaa kepin juuressa olevaan lukituslevyyn. Myös laatikossa on pykälät. Keppi siirtää vaijerilla vaihteita laatikossa tai oikeastaan se on tanko, koska se jäykkä.
Vaijerin näkyviin saamiseksi pitää purkaa keskikonsoli, ottaa virtalukko pois, lämmityskanava keskitunnelista yms. Muistaakseni lootan päässä ei ole mitään säätöä.
Laatikkoa en ole koskaan ottanut auki. Jenkkiautoharrastajien kautta vois löytyä tietoa, mitä loota on syönyt.
Toivottavasti ylläolevasta on jotain hyötyä.
1. Auto käyntiin ja käsijarru päälle.
2. Vaihdevipu D -asentoon n.20 sek.ajan
3. Vaihdevipu R -asentoon n.20 sek.ajan
4. Vaihdevipu P -asentoon ja öljytikusta katsomaan paljonko on öljyä. Tikussa on asteikko kylmälle ja lämpöiselle öljylle / lootalle /koneelle.
5. Sammuta auto.
Automaattilootaan pitäis vaihtaa 60tkm välein öljyt. Laatikkovikoja on korjaantunut jopa öljynvaihdolla. Perinteisen automaattilootan toiminta perustuu öljyyn. Sen vuoksi öljyn laadulla on merkitys.
Itselläni oli päässyt vaijeri kuori irti kiinnikkeistä ja oli hetken aikaa vaihteet sekaisin. P -asennolla oli pakki päällä ja N -asennossa D. Itse vaihdekepissähän on pykälät, joilla on tehty lukitukset. Eli se nuppi siinä kepissä vaikuttaa kepin juuressa olevaan lukituslevyyn. Myös laatikossa on pykälät. Keppi siirtää vaijerilla vaihteita laatikossa tai oikeastaan se on tanko, koska se jäykkä.
Vaijerin näkyviin saamiseksi pitää purkaa keskikonsoli, ottaa virtalukko pois, lämmityskanava keskitunnelista yms. Muistaakseni lootan päässä ei ole mitään säätöä.
Laatikkoa en ole koskaan ottanut auki. Jenkkiautoharrastajien kautta vois löytyä tietoa, mitä loota on syönyt.
Toivottavasti ylläolevasta on jotain hyötyä.
-JanneS-
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )